Elihu kristne grunnskole

Elihu kristne grunnskole

Postadresse: Husvikveien 15, 3113 Tønsberg

Besøksadresse: , 3113

Telefon: 333 57 550

Kontaktperson: Synnøve Andersson, 33 35 75 50, synnove.andersson@elihu.vf.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

JØRGEN MOES VEI NR 13

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

Little Joy

Scenekunst, Trinn: 8-10
Little Joy er inspirert av scenekamp, slapstick og morsomme lydeffekter, og er en forestilling som kan spilles hvor som helst med tre sjarmerende (og utagerende) dansere. Slag, klaps og spark er bygget inn i intrikate sekvenser av vold akseptert av mottaker. Øyeblikk av (innbilt) smerte vises gjennom elegante og ekspressive bevegelser. Dette er seriøs lek, hysterisk tragedie og altoppslukende å se på for publikum. 

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

TØNSBERG - En by i endring

Visuell kunst, Trinn: 8
Tønsberg - En by i endring består av en byvandring etterfulgt av et arkitekturverksted på Haugar Vestfold Kunstmuseum. 
BYVANDRING (60 min.)Bygningers form og farge henger sammen med den tid de er skapt i og hvilke funksjoner de har. Med utsyn over kanalen får elevene et innblikk i hvordan byen har endret seg fra middelalderen og frem til i dag. Målsetning er å gi elevene økt innsikt og bevissthet rundt følgende temaer:
  • Lokalhistorie, arkitektur og byens identitet. 
  • Moderne arkitektur. Materialer, form og funksjon.
  • Rommets betydning, bakgårder, torg og grønne lunger.
  • Bygningsvern, rivning eller gjenbruk? Eksempler på gjenbruk av historisk arkitektur.
  • Ulike arkitektoniske stilarter og hvordan de gjenspeiles i Tønsbergs arkitektur.

ARKITEKTURVERKSTED (75 min.)Tønsberg vil oppleve en befolkningsøkning på 16 000 innbyggere de neste 15 årene og har et begrenset areal å bygge på. Inspirasjonen til verkstedsoppgaven vil være å utvikle en helt ny bydel i forlengelse av Kaldnes. Alle boliger skal her ha hverdagsbehovene dekket innen 5 – 10 minutters gange. Ved siden av boliger må det være mulighet for handel, møteplasser, rekreasjon, idrettsanlegg og offentlige tjenester som skole, barnehager og eldresenter. Sammen bygger elevene framtidens by, ut i fra hva de ønsker seg i byen i dag og hvordan de ser for seg fremtidens Tønsberg.I verkstedet knyttet til dette prosjektet skal elevene få bygge med LEGO [LEGO Architecture]. Etter at Lego ble oppfunnet i 1958 har over 400 milliarder legoelementer blitt laget. Et unikt produkt med et fantastisk stort potensiale. Nettopp derfor har man også sett muligheten og benyttet det i ulike pedagogiske sammenhenger i forbindelse med læring og forståelse innen mange fag.

Med en mengde ulike legoklosser (vinduer etc.) vil elevene først få innblikk i konstruksjon og størrelse forhold med utgangspunkt i enkle oppgaver. Slik vil elevene oppleve at enkle moduler satt sammen oppleves som bygninger. Deretter får elevene i oppgave enkeltvis eller i par og lage en egen bygning.

Vi ser på legoklossen som et unikt verktøy fordi dette er noe elevene har kjennskap til fra før, men i løpet av disse oppgavene vil de forhåpentligvis få en ny måte å tenke LEGO og konstruksjon på.

Vi avslutter med å sette alle bygningene sammen slik at vi i fellesskap kan snakke om de ulike ideene og tankene som oppsto underveis.  

Ved hjelp av øvelser og egne konstruksjoner håper vi elevene vil få kjennskap til noen av de arkitektoniske grunnprinsipper som; rom, skala, masse og tetthet, overflate og symmetri, moduler og repetisjon. Og selvfølgelig eksperimentering og fantasi!
Uttrykksform
Åpne filter