Sem skole

Sem skole

Postadresse: , 3170 Sem

Besøksadresse: Semsbyveien 102, 3170

Telefon: 33 35 45 30

Kontaktperson: Anders Torbjørnsen, 33354530 (Sem skole), anders.torbjornsen@tonsberg.kommune.no

Antall produksjoner: 6

  • Alle

JØRGEN MOES VEI NR 13

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Line Baugstø - Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 7
En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Kanskje er hun en superjente som kan hamle opp med Sarah og de andre som bestemmer i klassen? Men da den nye jenta begynner, er hun svært sjenert. Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet, en hemmelighet som blir brutalt avslørt i gymgarderoben. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?I møtet med elevene vil Line Baugstø lese utdrag fra romanen og få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Line forteller elevene om hvordan hun fikk ideen til romanen da hun mottok et brev fra sin venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk henne til å tenke over hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Sagt om Vi skulle vært løver:​​​​​​​
«Varm barneroman om å være født i feil kropp. (…) en verdifull døråpner til et komplisert tema. Vi skulle vært løver kunne med fordel bli lest av en del voksne også.» Marie Kleve, Dagbladet«Enkelt, rett fram og tydelig forteller Line Baugstø en god og aktuell historie om en jentegjeng i syvende klasse. Forholdet mellom Malin og Leona (…) er nydelig fremstilt, realistisk og bevegende …» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen«Poengtert om transperson i klassen. Baugstø har gjort en god og grundig jobb med å fremstille et aktuelt problem. Vi skulle vært løver er tett dramatikk med tydelige typer og en spisset historie.» Morten Olsen Haugen, Aftenposten«Line Baugstø har skrevet en god fortelling. Gjennom Vi skulle vært løver åpner hun for samtaler om et tema som ikke er så vanlig å snakke om, i hvert fall ikke i barneskolen. (…) Historien oppfordrer barn til å være seg selv, til å være en venn for vennene sine og kjempe for det man tror på.» Anne Cathrine Straume, NRK

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.
Uttrykksform
Åpne filter