Husvik skole

Husvik skole

Postadresse: , 3124 Tønsberg

Besøksadresse: Bjørneveien 2, 3124

Telefon: 33 41 40 10

Kontaktperson: Trine-Lise Solberg, 91127372, trine-lise.solberg@tonsberg.kommune.no

Antall produksjoner: 5

  • Alle

Line Baugstø - Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 7
En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Kanskje er hun en superjente som kan hamle opp med Sarah og de andre som bestemmer i klassen? Men da den nye jenta begynner, er hun svært sjenert. Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet, en hemmelighet som blir brutalt avslørt i gymgarderoben. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?I møtet med elevene vil Line Baugstø lese utdrag fra romanen og få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Line forteller elevene om hvordan hun fikk ideen til romanen da hun mottok et brev fra sin venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk henne til å tenke over hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Sagt om Vi skulle vært løver:​​​​​​​
«Varm barneroman om å være født i feil kropp. (…) en verdifull døråpner til et komplisert tema. Vi skulle vært løver kunne med fordel bli lest av en del voksne også.» Marie Kleve, Dagbladet«Enkelt, rett fram og tydelig forteller Line Baugstø en god og aktuell historie om en jentegjeng i syvende klasse. Forholdet mellom Malin og Leona (…) er nydelig fremstilt, realistisk og bevegende …» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen«Poengtert om transperson i klassen. Baugstø har gjort en god og grundig jobb med å fremstille et aktuelt problem. Vi skulle vært løver er tett dramatikk med tydelige typer og en spisset historie.» Morten Olsen Haugen, Aftenposten«Line Baugstø har skrevet en god fortelling. Gjennom Vi skulle vært løver åpner hun for samtaler om et tema som ikke er så vanlig å snakke om, i hvert fall ikke i barneskolen. (…) Historien oppfordrer barn til å være seg selv, til å være en venn for vennene sine og kjempe for det man tror på.» Anne Cathrine Straume, NRK

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

KOORDINASJON og SIRKUS - Mathias Ramfelt

Annet, Trinn: 5
KOORDINASJON og SIRKUS

En innføring i sirkus og koordinasjon, her med spesiell vekt på sirkusdisiplinen sjonglering.  Barna vil få en oppvisning/ et lynshow og presentasjon av sjonglering på ulike vis, for så, etter inspirasjon fra oppvisningen,  få prøve seg selv. 

Kurset vil i hovedsak bestå av sjonglering med baller, flower stix, tørkler, kjegler og diabolo.

Sjonglering er en ypperlig aktivitet som stimulerer både kropp og sinn på mange ulike måter.  Vi utfordrer og trener koordinasjon, motorikk, konsentrasjonsevne, utholdenhet, muskelstyrke og kontroll av musklene, innlæring og ikke minst tålmodigheten! - Pluss, vi får opp pulsen, og har det moro! Vi vil ta opp begrepet koordinasjon og gå inn på hvorfor vi bør stimulere koordinasjonen vår, og hvordan vi kan gjøre dette og hvorfor det er viktig å ha en grunnleggende eller god koordinasjon. Er koordinasjon medfødt eller kan vi trene på å få bedre koordinasjon? Hvor viktig er koordinasjon i sjonglering og sirkus? Opplegget vil være en god variasjon fra de vanlig aktivitetene i skolen og vil også kunne frembringe videre interesse hos den enkelte deltaker. Leder og instruktør er sjonglør og artist Mathias Ramfelt.

WORKSHOP

Denne delen av kurset, der elevene skal få eksperimentere og utøve sjonglering selv, vil foregå ved delvis plenum og individuell instruering. Læringen vil i hovedsak foregå ved en”prøve og feile”-metodikk samt under veiledning av instruktør.  Målet er at alle skal få prøve seg i alle de ulike disiplinene. Forhåpentligvis vil deltakerne få en følelse av mestring i løpet av opplegget. Hva elevene vil kunne klare å tilegne seg av nye ferdigheter i løpet av kursets varighet, vil være varierende utfra ulike individuelle forutsetninger, spesielt alder og koordinativt grunnlag.  Aktivitetene vil uansett være tilpasset og passe alle i den aldersbestemte målgruppen. Sjonglering generelt er det aldri for tidlig eller for sent å lære seg og passer for de fleste med litt tålmodighet.

Pilegrimsvandring - Barbeint med Frans i skogen

Annet, Trinn: 6
Barbeint med Frans i skogenHvem er det som rusler langs veien? En fillefrans? Og hvem er DU som går? Vi tar deg med på en tur der du vil møter tøffe utfordringer. Det vil bli prøvelser som bygger muskler i både hjertet, hodet og kropp. På veien kommer vi til å møte noen enorme skapninger. Men disse kjempene er beskjedne og snakker lite. 
Ha med en spikkekniv, hvis du eier en og hold deg våken. Du skal forske, lytte og utfordres.Til vi møtes skal dere kan tygge på følgende gåter:

1. Den som lager den selger den. Den som kjøper den bruker den ikke og den som bruker den vet ikke at den gjør det. Hva er det?2. Det står et tre aleine med tolv forgylte greiner. Fire reir i hver grein, Seks egg i hvert reir og det sjuende er forgylt. Hva er det?3. Hva er en død ting på en levende ting, på en død ting på en levende ting, på en død ting på en levende ting? Klarer dere å løse dem? Vi gleder oss til å høre svarene!Vi ses!
Uttrykksform
Åpne filter