Eik skole

Eik skole

Postadresse: , 3122 Tønsberg

Besøksadresse: Jutulveien 19, 3122

Telefon: 33 34 88 30

Kontaktperson: Martin Glad Bratvold, 473 33 141, martin.glad.bratvold@tonsberg.kommune.no

Antall produksjoner: 3

  • Alle

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

KOORDINASJON og SIRKUS - Mathias Ramfelt

Annet, Trinn: 5
KOORDINASJON og SIRKUS

En innføring i sirkus og koordinasjon, her med spesiell vekt på sirkusdisiplinen sjonglering.  Barna vil få en oppvisning/ et lynshow og presentasjon av sjonglering på ulike vis, for så, etter inspirasjon fra oppvisningen,  få prøve seg selv. 

Kurset vil i hovedsak bestå av sjonglering med baller, flower stix, tørkler, kjegler og diabolo.

Sjonglering er en ypperlig aktivitet som stimulerer både kropp og sinn på mange ulike måter.  Vi utfordrer og trener koordinasjon, motorikk, konsentrasjonsevne, utholdenhet, muskelstyrke og kontroll av musklene, innlæring og ikke minst tålmodigheten! - Pluss, vi får opp pulsen, og har det moro! Vi vil ta opp begrepet koordinasjon og gå inn på hvorfor vi bør stimulere koordinasjonen vår, og hvordan vi kan gjøre dette og hvorfor det er viktig å ha en grunnleggende eller god koordinasjon. Er koordinasjon medfødt eller kan vi trene på å få bedre koordinasjon? Hvor viktig er koordinasjon i sjonglering og sirkus? Opplegget vil være en god variasjon fra de vanlig aktivitetene i skolen og vil også kunne frembringe videre interesse hos den enkelte deltaker. Leder og instruktør er sjonglør og artist Mathias Ramfelt.

WORKSHOP

Denne delen av kurset, der elevene skal få eksperimentere og utøve sjonglering selv, vil foregå ved delvis plenum og individuell instruering. Læringen vil i hovedsak foregå ved en”prøve og feile”-metodikk samt under veiledning av instruktør.  Målet er at alle skal få prøve seg i alle de ulike disiplinene. Forhåpentligvis vil deltakerne få en følelse av mestring i løpet av opplegget. Hva elevene vil kunne klare å tilegne seg av nye ferdigheter i løpet av kursets varighet, vil være varierende utfra ulike individuelle forutsetninger, spesielt alder og koordinativt grunnlag.  Aktivitetene vil uansett være tilpasset og passe alle i den aldersbestemte målgruppen. Sjonglering generelt er det aldri for tidlig eller for sent å lære seg og passer for de fleste med litt tålmodighet.

Pilegrimsvandring - Barbeint med Frans i skogen

Annet, Trinn: 6
Barbeint med Frans i skogenHvem er det som rusler langs veien? En fillefrans? Og hvem er DU som går? Vi tar deg med på en tur der du vil møter tøffe utfordringer. Det vil bli prøvelser som bygger muskler i både hjertet, hodet og kropp. På veien kommer vi til å møte noen enorme skapninger. Men disse kjempene er beskjedne og snakker lite. 
Ha med en spikkekniv, hvis du eier en og hold deg våken. Du skal forske, lytte og utfordres.Til vi møtes skal dere kan tygge på følgende gåter:

1. Den som lager den selger den. Den som kjøper den bruker den ikke og den som bruker den vet ikke at den gjør det. Hva er det?2. Det står et tre aleine med tolv forgylte greiner. Fire reir i hver grein, Seks egg i hvert reir og det sjuende er forgylt. Hva er det?3. Hva er en død ting på en levende ting, på en død ting på en levende ting, på en død ting på en levende ting? Klarer dere å løse dem? Vi gleder oss til å høre svarene!Vi ses!
Uttrykksform
Åpne filter