Haukerød skole

Haukerød skole

Postadresse: , 3242 Sandefjord

Besøksadresse: Ravn. 220, 3242

Telefon: 33 41 68 70

Kontaktperson: Randi Wibe, 33 41 68 77, 922 68 820, randi.wibe@sandefjord.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Pepe & Speedy

Musikk, Trinn: 1-7
Disse to jazzmusikerne bruker gitarer, klarinetter, saksofoner og deres hjemmelagde "pepefon" når de lekende utforsker lyd, rytmer og melodier. Publium opplever en lydverden som varierer fra frydefull gypsy-jazz og melodiske sanger til groovende rytmer og svingende vals. Egenkomponert musikk, pop, jazz og klassisk, alltid med et hovedfokus på spilleglede, kreativitet og kommunikasjon med sitt publikum.Pepe & Speedy ble nylig nominert til den internasjonale prisen YAMawards for beste produksjon i kategorien Small ensemble.

Tobias og dagen det smalt

Scenekunst, Trinn: 1-4
Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt: det er mange måter å være menneske på.Forestillinge mottok Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!
En co-produksjon med Hålogaland teater.Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. Forprosjekt og tekstutvikling er støttet av Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Ferske Scener, Tromsø Kommune, Seanse og ArtLab.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. ​​​​​​​

Bibliotek + barn = leseglede

Litteratur, Trinn: 1
Gi rom for lesing: alle elevene i første klasse besøker sitt nærbibliotek. Det blir lagt vekt på opplevelsen og at biblioteket skal være et hyggelig og trygt sted å komme til. Det blir en fortellerstund for klassen. Biblioteket er et gratis tilbud for alle, og en ressurs barna har nytte av resten av livet.Elevene vil få sitt eget lånekort og får muligheten til å låne bøker med seg hjem. Vi vet at barn som får lov til å boltre seg i bøker de selv velger å lese, opplever den store lesegleden. Biblioteket har et mangfold av bøker å velge mellom, og vi ønsker at elevene skal greie å finne frem i dette mangfoldet.

Dyr i polare strøk

Kulturarv, Trinn: 2
Et besøk på hvalfangstmuseet.
Presentasjon. Elevene besøker Hvalfangstmuseet. Her blir de tatt med på en fortellervandring i museets gamle sal fra 1917. I salen står dyr fra Arktis og Antarktis. Gjennom dialog, faktaopplysninger og spennende fortellinger om dyrene får elevene lære om hvaler, seler, pingviner og isbjørner.
Aktivitet. Etter fortellervandringen blir elevene tatt med i aktivitetsverkstedet. Her får hver elev i oppgave å modellere i plastilina èt av dyrene de har lært om. Resultatet ender alltid opp i festlige utgaver av dyrene, skapt av kreative barnehender. Plastilinafigurene får elevene med seg tilbake til skolen.Mål med undervisningsopplegget. Elevene skal lære om utvalgte sjøpattedyr, dyr og fugler som lever i polarområdene. Elevene skal lære om dyrenes levesett, hva de spiser og hvordan de formerer seg.

En dag på Stokke bygdetun

Kulturarv, Trinn: 5
Alle elever i 5. trinn ønskes velkommen til en  dag på Stokke Bygdetun. Stokke bygdetun ligger vakkert til på Bokemoa i Stokke, og består av flere historiske bygninger.Elevene får besøke skolestua der de møter skolemester Even Sundby som lar dem få oppleve litt om hvordan skolen var i gamle dager.De møter Solveig Nodland og representanter fra Stokke Husflidslag og lærer å flette slengtau sammem med dem.De får besøke museet på låven der omviser Signe Hultgren møter dem og forteller om gjenstandene og livet på bygdetunet.Forteller Charlotte Øster "dramatiserer" rundt statuen av Signe Kihle i bryggerhuset og Gro Arnesdatter Hansen lærer bort gamle sangleker.På slutten av dagen vil Sandefjord søppelplukkelag bruke ca 15-20 minutter til å informere om "Miljøagentene" før elevene drar fra bygdetunet. 
Velkommen til en flott dag på bygdetunet!

Folkedansworkshop

Scenekunst, Trinn: 5
Gjennom lek med rytmer og bevegelse, vil deltakerne få en smak på lokal folkekultur! Dette er en folkedansworkshop med halling, spreke triks og hattespark, folkeviser og raske riler og springdans. Vestfold har nemlig sin egen springdans, slik Telemark har sin egen springar. Ikke mange kan springdansen, men nå skal femteklassene i Sandefjord bli viktige tradisjonsbærere og løfte fram en godt bevart dansehemmelighet...
I løpet av workshopen vil deltakerne få oppleve en liten danseforestilling, før de selv får prøve seg på dansegulvet. 

Hvalfangstmuseet og Southern Actor

Kulturarv, Trinn: 7
Da hvalfangsten ennå pågikk var høsten tiden for avreise og adskillelse. For å forstå litt mer av hvalfangsttiden og hvordan hvalfangerne hadde det, skal elevene bli bedre kjent med kommandør Chr. Christensens Hvalfangstmuseum og hvalbåten Southern Actor. Den kulturhistoriske utstillingen er under ombygging, slik at vi i år viser elevene filmen «Blåst forut», som viser hvordan storhvalfangsten foregikk. Filmen gir elevene et godt utgangspunkt for å forstå størrelsen og omfanget av fangsten. Museet legger også opp til et besøk på Southern Actor, der elevene får komme om bord og selv bruke sansene og kroppen. Det er trangt i lugarene forut, hvor deler av mannskapet bodde i flere måneder av gangen.
Museet rommer både naturhistoriske og kulturhistoriske samlinger. Naturhistorisk avdeling er sentrert rundt en blåhvalmodell i full størrelse. Ellers vises dyre- og fuglelivet i arktiske og antarktiske områder. Etter en kort vandring i salen går elevene ned i skjelettrommet.Et besøk på Bryggekapellet er også en del av opplegget denne dagen. I kapellet henger blant annet minnetavler over omkomne hvalfangere, flere svært unge, som ble gravlagt eller senket i en våt grav i Antarktis. Klassene kan forberede besøket ved å studere informasjon på Hvalfangstmuséets hjemmeside som dere finner HER.

Kunstdetektivene

Visuell kunst, Trinn: 1
Alle 1. klassingene  skal ha en kunstworkshop med Mina Marie Myhre. 
Denne gang er det Theodor Kittelsen det gjelder.Han har brukt fantasien sin til å se troll i naturen. Elevene skal bruke akvarellmaling, vått i vått på akvarellark. Vi legger gladpack/ plast over og klapper og drar litt i det. Vi snakker om hvordan vi bruker fantasien både når vi lager noe og når vi ser på noe. Når elevenes eget kunstverk er tørket, får elevene bruke fantasien sin selv, og finne ut hva bildene ligner på. Kanskje noen ser mer enn andre, men det er jo fint å trene opp fantasien sin litt, godt inspirert av Kittelsen sine bilder.I løpet av januar får elevene i første klasse i Sandefjord oppleve en utstilling i Sandefjord kunstforening. Utstillingen viser kunstforeningens egne kunstverk som er variert med hensyn til uttrykk og teknikk. Den viser maleri, grafikk, skulptur, tegning og foto. Elevene starter som kunst - detektiver på utstillingen. Etter omvisningen vil barna få male egne bilder i kunstforeningens lokaler.

Lydforskerne

Musikk, Trinn: 2
Lydforskerne (med forbehold om endringer)
I denne konserten får barna møte de to lydforskerne Vilde og Inga, som spiller fiolin og kontrabass. Lydforskerne elsker å finne nye lyder og lage musikk med dem. De tar barna med inn i en verden full av morsomme, rare, velkjente og nye lyder. Forestillingen er en blanding av musikkinnslag med Vilde&Ingas musikk, presentasjon av instrumentene fiolin og kontrabass, lydforskernes tanker og idéer om musikk og lyd, en lydgjettelek med barna og bruk av dagligdagse gjenstander som instrumenter.

Visjonen med forestillingen er å presentere barn for samtidsmusikk og eksperimentell musikk på en leken måte. Vi ønsker å vekke nysgjerrighet, åpne barnas ører for lydene som hele tiden omgir oss og å gi dem andre musikalske impulser enn de får fra media.
Uttrykksform
Åpne filter