Unneberg skole

Unneberg skole

Postadresse: , 3239 Sandefjord

Besøksadresse: Unnebergveien 3, 3239

Telefon: 33 41 73 80

Kontaktperson: Kjersti Nerhus Larsen, 33 41 73 80, 932 64 354, kjersti.nerhus.larsen@sandefjord.kommune.no

Antall produksjoner: 16

  • Alle

Brune

Scenekunst, Trinn: 5-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no

Havets drager: Vikingenes reiser

Kulturarv, Trinn: 6
HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Skolene inviteres til en dag med vikingskipet Gaia i Sandefjord. Skipet er en kopi av skipet som ble funnet i gravhaugen på Gokstad i 1880. Elevene får lære om den maritime vikingtiden i Vestfold. Gjennom praktiske aktiviteter på land og vann vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant skipsbygging, seiling/roing, handel, tokt og håndverk. Elevene skal innom fire poster i løpet av dagen. Elevene deles inn i to undergrupper på 3 av 4 poster. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med de ansvarlige på Midard vikinsenter i god tid før de skal på DKS-dagen.

Levende tegninger og norske folkeeventyr

Visuell kunst, Trinn: 5-7
BestillingstilbudVi ønsker å spre tegneglede ved å gjøre tegninger til barn og unge bokstavelig talt levende!Dette realiseres gjennom et dataprogram som vi har laget. Barna får tildelt ark og tegnesaker. Tegningene deres blir skannet inn til dataprogrammet og prosjekteres ut i rommet. Barnas tegninger popper opp inne i et tegnet landskap og levendegjøres med animasjon. Vi har laget en base for et skoglandskap, men det er barna som fyller landskapet med sine særegne tegninger.Tema for tegneworkshopen er Norske Folkeeventyr. Folkeeventyr har sin egen logikk. Kombinasjonen med folkeeventyr og barns fantasi kan bli veldig spennende.Vi ønsker å sette i gang fantasien og utvikle samarbeidsevner til barn. Ved å tegne dyr, overnaturlige vesener og trær inn i landskapet, samarbeider barna om å bygge opp et univers fullt av bevegelige, unike tegninger. Målet med prosjektet er å gi en unik tegneopplevelse til barn og unge ved å kombinere teknologi med analoge tegninger.Tegningene fra hver klasse legges ut fortløpende på denne siden 

Pepe & Speedy

Musikk, Trinn: 1-7
Disse to jazzmusikerne bruker gitarer, klarinetter, saksofoner og deres hjemmelagde "pepefon" når de lekende utforsker lyd, rytmer og melodier. Publium opplever en lydverden som varierer fra frydefull gypsy-jazz og melodiske sanger til groovende rytmer og svingende vals. Egenkomponert musikk, pop, jazz og klassisk, alltid med et hovedfokus på spilleglede, kreativitet og kommunikasjon med sitt publikum.Pepe & Speedy ble nylig nominert til den internasjonale prisen YAMawards for beste produksjon i kategorien Small ensemble.

Slampoesi med Taro Cooper Vestøl

Litteratur, Trinn: 7
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som Taro liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Tobias og dagen det smalt

Scenekunst, Trinn: 1-4
Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt: det er mange måter å være menneske på.Forestillinge mottok Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!
En co-produksjon med Hålogaland teater.Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. Forprosjekt og tekstutvikling er støttet av Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Ferske Scener, Tromsø Kommune, Seanse og ArtLab.

Bibliotek + barn = leseglede

Litteratur, Trinn: 1
Gi rom for lesing: alle elevene i første klasse besøker sitt nærbibliotek. Det blir lagt vekt på opplevelsen og at biblioteket skal være et hyggelig og trygt sted å komme til. Det blir en fortellerstund for klassen. Biblioteket er et gratis tilbud for alle, og en ressurs barna har nytte av resten av livet.Elevene vil få sitt eget lånekort og får muligheten til å låne bøker med seg hjem. Vi vet at barn som får lov til å boltre seg i bøker de selv velger å lese, opplever den store lesegleden. Biblioteket har et mangfold av bøker å velge mellom, og vi ønsker at elevene skal greie å finne frem i dette mangfoldet.

Dyr i polare strøk

Kulturarv, Trinn: 2
Et besøk på hvalfangstmuseet.
Presentasjon. Elevene besøker Hvalfangstmuseet. Her blir de tatt med på en fortellervandring i museets gamle sal fra 1917. I salen står dyr fra Arktis og Antarktis. Gjennom dialog, faktaopplysninger og spennende fortellinger om dyrene får elevene lære om hvaler, seler, pingviner og isbjørner.
Aktivitet. Etter fortellervandringen blir elevene tatt med i aktivitetsverkstedet. Her får hver elev i oppgave å modellere i plastilina èt av dyrene de har lært om. Resultatet ender alltid opp i festlige utgaver av dyrene, skapt av kreative barnehender. Plastilinafigurene får elevene med seg tilbake til skolen.Mål med undervisningsopplegget. Elevene skal lære om utvalgte sjøpattedyr, dyr og fugler som lever i polarområdene. Elevene skal lære om dyrenes levesett, hva de spiser og hvordan de formerer seg.

Et glimt av Klimt

Visuell kunst, Trinn: 6
Kunstverk: Store frittstående malerier i høydeformat. Maleriene er tenkt til DKS sin utstilling i Sandefjord kunstforening i november.
Prosjektbeskrivelse/hva: Vi tar utgangspunkt og inspirasjon fra verdenskjente kunstnere som Henri Matisse og Gustav Klimt. Deres bilder og malestil vil være utgangspunkt for fellesbilder som klassen maler. Elevene skal tegne og designe sine egne former med egne farger som skal plasseres på maleriet. Utgangspunkt for formene skal være i Klimt bildene: ulike epoker fra historien for eksempel egyptisk kunst, gresk vasemaleri, afrikansk og australsk aboriginal kunst, etc. De skal jobbe ut en ide for hvordan de kan komponere bildet ved hjelp av store former og inndeling først, deretter hvordan de skal fylle flatene ved hjelp av gjentatte elementer satt sammen til mønster. De vil også forholde seg til hvilke farger de skal bruke sammen. Dagens designere bruker også denne type inspirasjon ved hjelp av symboler når de designer interiør og tekstiler og i ulike innredningstrender.  Workshop/hvordan: Elevene deles inn i grupper og får tildelt arbeidsoppgaver, alle grupper får ta tur i å jobbe på bakgrunn. Hver elev jobber på sitt design og sine former og arrangerer og komponerer disse på en felles bakgrunn-i et felles samarbeid innad i klassen. De samarbeider samtidig med parallelle klasser da dette skal henge sammen i en felles stor utstilling. Alle skal ha sin egen designede form på maleriet. På den måten vil hver skole jobbe på ett stort lerret hver, hvor samtlige elever bidrar til ett felles kunstverk.Hvorfor: Elevene skal jobbe mot en kunstutstilling. Bli kjent med kunstnere av internasjonal betydning, og hvordan deres arbeider og stil har betydning for valg og trender også i dag. De vil erfare å kunne hente inspirasjon fra ulike lands kulturer. De vil ble kjent med arbeidsmetoder for kunstnere, hvordan de jobber med komponenter i maleriet, som linjer, form, farger, komposisjon, bevegelse/rytme, balanse etc. for å bygge opp et bilde til en helhet. De vil få verdifull erfaring med å samarbeide, oppleve at det ikke er farlig å ta sjanser, men at det fremmer en skapende prosess. Individuelle oppgaver flettet inn i et stort samarbeid vil minne dem på at å være åpne i prosessen er viktig og avgjørende for resultatet. Det er ingen fasit, elevene jobber det sammen til et godt og unikt resultat som de kan være stolte av å ha skapt sammen. Dette gir dem tilhørighet i klassen og på trinnet. Denne fremgangsmåten, med stor frihet innenfor en ramme, gjør at barnas egne uttrykk står frem som et unikt kunstnerisk verk.Det å samarbeide om å lage kunstverk er noe stadig flere gjør, for eksempel Håkon Bleken og Sverre Bjertnæs. Bjertnæs og Bjarne Melgård. Det er også fra tidligere tider blitt gjort av Tiedeman og Gude.
Resultatet blir en flott permanent utsmykning. Det ferdige kunstverket blir i skolens eie etter at utstillingen i kunstforeningen er avsluttet. Denne workshopen vil resultere i en felles utstilling i Sandefjord kunstforening. Vernissasje lørdag 16. november klokka 14.00. 

Folkedansworkshop

Scenekunst, Trinn: 5
Gjennom lek med rytmer og bevegelse, vil deltakerne få en smak på lokal folkekultur! Dette er en folkedansworkshop med halling, spreke triks og hattespark, folkesang og raske riler og springdans. Vestfold har nemlig sin egen springdans, slik nabofylket Telemark har sin egen springar. Ikke mange kan springdansen, men nå skal femteklassene i Sandefjord bli viktige tradisjonsbærere og løfte fram en godt bevart dansehemmelighet...

I løpet av workshopen vil deltakerne få oppleve en liten danseforestilling, før de selv får prøve seg på dansegulvet. 

Følelsesbiblioteket

Visuell kunst, Trinn: 3
Følelsesbiblioteket - med bilder som døråpner for å forstå hverandre. 
Følelsesbiblioteket omhandler ulike følelser som sinne, sorg, lykke, forelskelse, sjenanse og sjalusi. Temaene blir tatt på alvor, men med en humoristisk vri, med fargerike og morsomme illustrasjoner.Workshopen er lagt opp slik at den skal inspirere barna til å skape noe selv og til egne tanker og refleksjoner rundt følelser.
Prosjektet består av en utstilling med 7 innrammede bilder. Det er ett bilde fra hver av de 7 bøkene i serien ”Følelsesbiblioteket” av Anna Fiske. Bøkene, som er frittstående, følger med utstillingen og har temaene Lykke, Sinne, Redd, Sjalu, Trist, Forelskelse og Sorg. Bildeutvalget er foretatt i samarbeid med Anna Fiske. 
Bildene presenteres uten tekst, og tanken er at de skal inspirere barn og unge til å sette ord på følelser og følelsesuttrykk og til selv å arbeide med kreative oppgaver. Utstillingen vil være spesielt godt egnet for fremmedspråklige barn da alle vil kjenne seg igjen i de følelsene som både bildene og tegningene i bøkene viser. Gjennom praktiske aktiviteter og enkle øvelser får barna oppleve hva og hvordan de uttrykker og tolker sine egne og andres følelser, noe som igjen gir rom for nye uttrykk, kreativitet, samhandling og refleksjon. 
Å lære å kommunisere ved hjelp av estetiske virkemidler gir rom for nye spørsmål og samtaler - og som formidler av utstillingen vil jeg legge vekt på ulike kunstneriske uttrykksformer, glede og lek. « Lær med kroppen, det sitter i hodet «, heter det jo så fint, og så vet vi at vi lærer best når noe er gøy! - og dette er gøy og bittelitt skummelt (for det er det jo når vi skal kjenne på følelser som sinne, sjalusi forelskelse og sorg) Overordnet del av læreplanverket vektlegger en praktisk og estetisk tilnærming til det å lære:» Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter. (…) Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål» (overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen 2017,s 7-8). Videre fremheves nettopp evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere som viktig for dybdelæring. 

Hvalfangstmuseet og Southern Actor

Kulturarv, Trinn: 7
Da hvalfangsten ennå pågikk var høsten tiden for avreise og adskillelse. For å forstå litt mer av hvalfangsttiden og hvordan hvalfangerne hadde det, skal elevene bli bedre kjent med kommandør Chr. Christensens Hvalfangstmuseum og hvalbåten Southern Actor. Den kulturhistoriske utstillingen er under ombygging, slik at vi i år viser elevene filmen «Blåst forut», som viser hvordan storhvalfangsten foregikk. Filmen gir elevene et godt utgangspunkt for å forstå størrelsen og omfanget av fangsten. Museet legger også opp til et besøk på Southern Actor, der elevene får komme om bord og selv bruke sansene og kroppen. Det er trangt i lugarene forut, hvor deler av mannskapet bodde i flere måneder av gangen.
Museet rommer både naturhistoriske og kulturhistoriske samlinger. Naturhistorisk avdeling er sentrert rundt en blåhvalmodell i full størrelse. Ellers vises dyre- og fuglelivet i arktiske og antarktiske områder. Etter en kort vandring i salen går elevene ned i skjelettrommet.Et besøk på Bryggekapellet er også en del av opplegget denne dagen. I kapellet henger blant annet minnetavler over omkomne hvalfangere, flere svært unge, som ble gravlagt eller senket i en våt grav i Antarktis. Klassene kan forberede besøket ved å studere informasjon på Hvalfangstmuséets hjemmeside som dere finner HER.

Improkurs

Scenekunst, Trinn: 4
Improkurs
Improteater handler om kommunikasjon og kreativitet. Leker og mekanismer i improteater bruker vi i hverdagen og i samarbeid med andre. Når vi iscenesetter disse lekene blir våre personligheter og handlingsmønstre synlige, og å trene på dem gir oss flere muligheter til å bedre reaksjonshandlinger i livet generelt.

Igor vil lære bort lekenhet, spontanitet, fantasi og samarbeid gjennom klassiske bli kjent leker, improviserte øvelser, plutselig sang, overraskende dans, dikt, dialog og historiefortellinger som oppstår i øyeblikket. I tillegg er det gøy både å delta og å se på. 

Jul på husmannsplassen

Kulturarv, Trinn: 3
Sandar Historielag ønsker velkommen til en førjulsstund på husmannsplassen Øvre Myra. 
Opplegget er fordelt på tre stasjoner og på forhånd er elevenene delt opp i tre grupper.Omvisning i framhuset:  (ca 35 minutter)Gruppevis besøker elevene kjøkkenet, kammerset og stua. I kjøkkenet viser husmannskona hvordan juleribba ble tilberedt i og julekakene stekt på den vedfyrte støpejerneskomfyren. I kammerset forteller husmannskona om personlig hygiene, senger og søvn. Ved veven sitter ei "vevkjerring" som viser hva som ble laget på den. I hvert av rommene fortelles historier fra jul i gamle dager på husmannsplassen. Som avslutning - foran juletreet I stua - synger alle 1. vers av «Du grønne glitrende tre». 
Sangleiker på låven: (ca 35 minutter)På låven synges og leikes disse tekstene: «Så går vi rundt om en enebærbusk», «Reven rasker over isen», «En liten tid» og  «Jeg gikk meg over sjø og land».Omvisning i vognskjulet: (ca 35 minutter)Husmannen viser og forteller om saging og hogging av ved til jul. Vognmannen forteller om og viser fram samlingen i vognskjulet. Den består av en rekke vogner, sleder og redskaper til forskjellig bruk. Her vil elevene få se, ta på og undersøke mange gjenstander og høre begreper som tilhørte gårdsdriften rundt 1900.

Kunstdetektivene

Visuell kunst, Trinn: 1
Alle 1. klassingene  skal ha en kunstworkshop med Mina Marie Myhre. 
Denne gang er det Theodor Kittelsen det gjelder.Han har brukt fantasien sin til å se troll i naturen. Elevene skal bruke akvarellmaling, vått i vått på akvarellark. Vi legger gladpack/ plast over og klapper og drar litt i det. Vi snakker om hvordan vi bruker fantasien både når vi lager noe og når vi ser på noe. Når elevenes eget kunstverk er tørket, får elevene bruke fantasien sin selv, og finne ut hva bildene ligner på. Kanskje noen ser mer enn andre, men det er jo fint å trene opp fantasien sin litt, godt inspirert av Kittelsen sine bilder.I løpet av januar får elevene i første klasse i Sandefjord oppleve en utstilling i Sandefjord kunstforening. Utstillingen viser kunstforeningens egne kunstverk som er variert med hensyn til uttrykk og teknikk. Den viser maleri, grafikk, skulptur, tegning og foto. Elevene starter som kunst - detektiver på utstillingen. Etter omvisningen vil barna få male egne bilder i kunstforeningens lokaler.

Lydforskerne

Musikk, Trinn: 2
Lydforskerne (med forbehold om endringer)
I denne workshopen får barna møte de to lydforskerne Vilde og Inga, som spiller fiolin og kontrabass. Lydforskerne elsker å finne nye lyder og lage musikk med dem. De tar barna med inn i en verden full av morsomme, rare, velkjente og nye lyder. Forestillingen er en blanding av musikkinnslag med Vilde&Ingas musikk, presentasjon av instrumentene fiolin og kontrabass, lydforskernes tanker og idéer om musikk og lyd, en lydgjettelek med barna og bruk av dagligdagse gjenstander som instrumenter.

Visjonen med forestillingen er å presentere barn for samtidsmusikk og eksperimentell musikk på en leken måte. Vi ønsker å vekke nysgjerrighet, åpne barnas ører for lydene som hele tiden omgir oss og å gi dem andre musikalske impulser enn de får fra media.
Uttrykksform
Åpne filter