Varden ungdomsskole

Varden ungdomsskole

Postadresse: , 3227 Sandefjord

Besøksadresse: Vardevn. 52, 3227

Telefon: 33 41 76 50

Kontaktperson: Sissel Klohs, 33417650, 45607261, sissel.klohs@sandefjord.kommune.no

Antall produksjoner: 3

  • Alle

Brødre & søstre

Scenekunst, Trinn: 8-10
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: 8
Alle elever i 8. trinn i Sandefjordskolen får besøke Haugar Vestfold Kunstmuseum. Skolene velger hvilken utstilling de vil se, og kontakter Haugar Vestfold kunstmuseum direkte for å avtale en omvisning med museumspedagogen.

Skrivekurs og slampoesi

Litteratur, Trinn: 9
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.
Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som utøverne liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Målet for workshopen er at flest mulig skal ha skrevet ferdig og framført diktene sine. Samtidig vil denne dagen innebære mestring, i form av å skrive og presentere for de andre. Her ligger det mye god læring, samtidig som dagen vil kunne gi god mestring i form av å føle på prestasjon.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.
Uttrykksform
Åpne filter