Ranvik ungdomsskole

Ranvik ungdomsskole

Postadresse: , 3212 Sandefjord

Besøksadresse: Haukevn.11, 3212

Telefon: 33 41 76 00

E-post:Camilla.Jantina.Skjeggestad@sandefjord.kommune.no

Kontaktperson: Ann Heidi Liverød Hoseth, ann.heidi.liverod.hoseth@sandefjord.kommune.no, Camilla Jantina Skjeggestad, camilla.jantina.skjeggestad@sandefjord.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle

Brødre & søstre

Scenekunst, Trinn: 8-10
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: 8-10
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert for 8.-10. trinn!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

Påvirka

Film, Trinn: 8-10
Vi tror gjerne at oppfatningen av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med moten. "Påvirka" tar sikte på å bevisstgjøre elever og lærere om påvirkningen vi blir utsatt for gjennom media og hvordan denne fører til trange - til dels umulige - normer for utseende.
Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film «How do you like my hair?», en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes - enn det vi forventer.Ved å ta utgangspunkt i sitt eget ønske om å påvirke vil Blichfeldt vise hvordan vi er under en konstant strøm av påvirkning fra media. Hun argumenter for at dersom man ønsker å nærme seg frie og selvstendige valg, må man bli bevisst denne påvirkninga og forholde seg kritisk til den. Hun vil vise fram hvordan markedsføring fra utseendeindustri og strømmen av bilder fra underholdningsindustri understøtter hverandre og drar i samme retning. Hun vil særlig ta opp influencernes, og instagrammernes rolle.«How do you like my hair?» vant kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad i 2014. Filmen vant også prisen «Der grosse Klappe», på DOX! i Duisburg: En pris for politisk dokumentar for ungdom, kåret av en ungdomsjury.

Filmbonanza

Film, Trinn: 10
Hjertnes kulturhus
Velkommen til FILMBONANZA.Den kulturelle skolesekken i Sandefjord inviterer alle 10. klassinger til filmdag i Hjertnes kulturhus.

TIRSDAG 12. NOVEMBER PROGRAM (med forbehold om  endringer)Kl. 09:30 - 09:54: RUSTNING er en kortfilm som handler om 15 år gamle Jonathan som skal ut på fest. På utsiden er han den selvsikre og populære gutten, men på innsiden frykter han at han ikke er mann nok og gjør alt han kan for å hevde seg. Når festen blir avbrutt av en russebuss full av jenter, og Jonathan blir utfordret til å kline med dem, føler han at han ikke har noe valg. Det som først virker som en tenårings våte drøm blir et mareritt. Se trailer HER Kl. 10:00 - 10:05: VANAM: SEXUALITY- Musikkvideo. Sexuality ble til da Lily McMenamy (24) og Vanja Vestenfor (24), uten å vite om det, ble gjort lydopptak av mens de diskuterte. Tematikken er unge mennesker som ikke er i kontakt med sin egen seksualitet. Teksten i låta er altså fragmenterte utdrag fra samtalen dem imellom. Se Video her:Kl. 10:05 - 11:30: RØVERDATTER- En film av Sofia Haugan. Som liten lekte Sofia og faren sisten og pil-og bue, men også gjem ølflaska og løp fra taxi-regningen. Røverdatter er en ganske annerledes far-datter film om Sofia som forsøker å hjelpe pappaen sin inn på rehab, sånn at de kan ha et forhold igjen. Sofia har arvet sin fars humor og glimt i øyet, men også hans temperament. Nå er hun blitt voksen og håper at hun kan hjelpe sin kriminelle far inn på avrusing. I en til tider absurd, kaotisk og komplisert hverdag er strategien deres en god dose mørk humor. Norsk dokumentar fra 2018.
Se trailer HER

Kl. 11:30 - 11:50: SPISEPAUSE MED NOE Å BITE I! Vi serverer en lett lunsj i foajeen på Hjertnes kulturhus.Kl. 11:50 - 11:53: Sondre Justad: Ikke som de andre- Musikkvideo. Sondre ønsket å lage en annerledes musikkvideo. Den skulle ikke handle om ham eller låta, men om noe større. En slags hyllest til kjærligheten, hvor den viser hva den rommer og komme tett på relasjoner. Se video her HERKl. 11:53 - 12:56: NATTA PAPPA HENTA OSS - en film av Steffan Strandberg. Da moren til Steffan døde følte han ingenting. Ikke sorg. Ikke lettelse. Hvordan ble det sånn? Regissør Steffan Strandberg forsøker i denne filmen å forsone seg med barndommen hos en mamma som valgte flaska framfor barna - og om natta som ble avgjørende for ham og lillebroren.I en pandoras boks av fortrengte minner dukker både morsomme høydepunkt, spennende eventyr og såre etterspill opp, og livets mysterium virker uhåndgripelig. Gjennom gamle super 8-filmer, animasjon og nye filmopptak gjenskaper Steffan sommeren han var 11 år, sommeren som forandret alt. Se trailer HER.

Kl. 13:00 - 13:04: Pen gutt feat. Kaja Gunnufsen: Pen gutt- Musikkvideo. Du bærer mørket i livet ditt med deg, og ved å putte det på deg som en maske eller et brent ansikt, så ser alle det. Karakteren lever med det mørket og det vansirede fjeset, men han ser fortsatt på seg selv som en pen gutt. Videoen er filmet analogt på filmrull, og viser et ikke-lineært narrativ om en gutt med store brannskader i ansiktet og hans daglige liv. Se video HERKl. 13:05 - 13:25: She-Pack en kortfilm om en bursdagsfeiring på en svømmehallsdisco, hvor underdogen Ronja utfordrer jentegjengens alfahunn til maktkamp. Leken eskalerer fort, og i maktberuselsen som følger, mister Ronja og de andre jentene kontrollen. Se kortfilmen her: HERKl. 13:25 - 13:30: Karpe: Lett å være rebell i kjellerleiligheten din- Musikkvideo. Den gir deg frysninger på ryggen og tårer i øynene. Innehar unike litterære grep, bruk av aggressive kommentarfeltkommentarer og harde politiske angrep på en av våre tidligere justisministre. Det er en låt det gjør vondt å høre på.

Det vil bli satt opp busser fra Hjertnes kulturhus til Andebu og Stokke ca 13:35.





Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: 8
Alle elever i 8. trinn i Sandefjordskolen får besøke Haugar Vestfold Kunstmuseum. Skolene velger hvilken utstilling de vil se, og kontakter Haugar Vestfold kunstmuseum direkte for å avtale en omvisning med museumspedagogen.

Møte med Nina kokk

Annet, Trinn: 9
Elevene får møte en kokk - Nina Lindsholm. De får høre om hvordan arbeidet foregår, hvordan man tenker rent faglig rundt det å tilbrede og servere sunn og næringsrik mat på en måte som også er en estetisk nytelse, hva som er viktig når maten serveres, og hvordan man ellers kan skape en god ramme om et måltid - til hverdag og til fest. Det er viktig i denne produksjonen at det er mat og helse lærere som følger dette opplegget - da vil alle få størst utbytte avdet. Vi tilpasser besøket slik at det sammenfaller med de enkelte skolers timer i mat og helse.
Tema og innhold: hygiene, hvordan man jobber, utdanningsmuligheter, lokale råvarer og råvarenes betydning. Lage en enkel matrett - noe alle kan være med å prøve seg på.Turnéliste legges ut rett etter skolestart.

Peacetu street art workshop

Visuell kunst, Trinn: 8
Et dagskurs med PEACETU vil gi en introduksjon til street art og inkludere studie av metoder og stil. Man vil få muligheten til å lære seg sprayteknikk og prøve seg på free hand og/eller sjablong graffiti, og sammen med kunstneren være med å utsmykke en vegg på skolen eller i nærområdet. Dette er en fin mulighet for skolene til å få en fargerik utsmykning inne eller ute i tillegg til selve kurset.
PEACETU har de siste årene turnert Norge rundt og undervist i street art for barn og unge i grunnskolen og på ulike arrangementer. Han har en imponerende fargesans og operer i ulike former inspirert av street art.Street art er et verdensomspennende og svært populært kunstnerisk uttrykk. Samtidig er det et nyttig pedagogisk og kunstnerisk verktøy, og PEACETU street art workshop skal vekke ungdoms nysgjerrighet utover det pedagogiske, og gjøre dem i stand til å transformere sin virkelighet med en kunstnerisk bevissthet.Aktiviteten fordrer samarbeid og kreativitet, og skaper et rom for fellesskap over en ny inspirerende opplevelse, der både gutter og jenter blir like engasjerte. Sammen med PEACETU garanteres en eksplosjon av tropiske farger!
NB! Viktig å ha på klær som tåler å få spraymaling på seg!

Skrivekurs og slampoesi

Litteratur, Trinn: 9
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.
Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som utøverne liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Målet for workshopen er at flest mulig skal ha skrevet ferdig og framført diktene sine. Samtidig vil denne dagen innebære mestring, i form av å skrive og presentere for de andre. Her ligger det mye god læring, samtidig som dagen vil kunne gi god mestring i form av å føle på prestasjon.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.
Uttrykksform
Åpne filter