Ramnes skole

Ramnes skole

Postadresse: , 3175 Ramnes

Besøksadresse: Tuftegata 8, 3175

Telefon: 33063700

Kontaktperson: Stein Are Fevang, stein.fevang@re.kommune.no (kulturkontakt)

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Line Baugstø - Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 7
En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Kanskje er hun en superjente som kan hamle opp med Sarah og de andre som bestemmer i klassen? Men da den nye jenta begynner, er hun svært sjenert. Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet, en hemmelighet som blir brutalt avslørt i gymgarderoben. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?I møtet med elevene vil Line Baugstø lese utdrag fra romanen og få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Line forteller elevene om hvordan hun fikk ideen til romanen da hun mottok et brev fra sin venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk henne til å tenke over hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Sagt om Vi skulle vært løver:​​​​​​​
«Varm barneroman om å være født i feil kropp. (…) en verdifull døråpner til et komplisert tema. Vi skulle vært løver kunne med fordel bli lest av en del voksne også.» Marie Kleve, Dagbladet«Enkelt, rett fram og tydelig forteller Line Baugstø en god og aktuell historie om en jentegjeng i syvende klasse. Forholdet mellom Malin og Leona (…) er nydelig fremstilt, realistisk og bevegende …» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen«Poengtert om transperson i klassen. Baugstø har gjort en god og grundig jobb med å fremstille et aktuelt problem. Vi skulle vært løver er tett dramatikk med tydelige typer og en spisset historie.» Morten Olsen Haugen, Aftenposten«Line Baugstø har skrevet en god fortelling. Gjennom Vi skulle vært løver åpner hun for samtaler om et tema som ikke er så vanlig å snakke om, i hvert fall ikke i barneskolen. (…) Historien oppfordrer barn til å være seg selv, til å være en venn for vennene sine og kjempe for det man tror på.» Anne Cathrine Straume, NRK

måne av sølv, sol av gull

Musikk, Trinn: 1-7
En jente og en gutt møtes og blir kjent. Greier de å finne veien sammen, gjennom et farlig terreng? Folkekulturen fra Telemark, og Vestfolds skjærgård og bymiljø, ligger som et bakteppe til denne nyskrevne historien. Eventyret handler om forskjeller og likheter, utfordringer, håp og verdien av samarbeid. 
I 2020 er det sammenslåing av både kommuner og fylker. I den forbindelse får barn i Telemark og Vestfold besøk av den nye forestillingen:
måne av sølv
sol av gull
Bli kjent med noen av regionens fremste utøvere innenfor musikk, litteratur og visuell kunst.

Pepe & Speedy

Musikk, Trinn: 1-7
Disse to jazzmusikerne bruker gitarer, klarinetter, saksofoner og deres hjemmelagde "pepefon" når de lekende utforsker lyd, rytmer og melodier. Publium opplever en lydverden som varierer fra frydefull gypsy-jazz og melodiske sanger til groovende rytmer og svingende vals. Egenkomponert musikk, pop, jazz og klassisk, alltid med et hovedfokus på spilleglede, kreativitet og kommunikasjon med sitt publikum.Pepe & Speedy ble nylig nominert til den internasjonale prisen YAMawards for beste produksjon i kategorien Small ensemble.

STAR WÅRS med Å

Scenekunst, Trinn: 1-7
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.

Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

Besøk på Haugar Vestfold Kunstmuseum(høst 19)

Visuell kunst, Trinn: 1
Haugar Vestfold Kunstmuseum ønsker å gi barn og unge muligheten til å oppleve kunst ved å delta i en aktiv og profesjonell kunstformidling. Gjennom en dialogbasert metode formidler vi kunnskap og opplevelser som kan skape en økt interesse for kunst hos barn og ungdom og ellers bli en positiv erfaring i livet. 
For nærmere informasjon om utstillingsprogrammet på Haugar se; www.haugar.com
Besøket består av en 45 minutters dialog basert omvisning i museets aktuelle utstillinger samt et besøk i verkstedet. Etter omvisningen får elevene anledning til å bruke seg praktisk – gjennom et verksted basert på det de nettopp har sett og opplevd. Dette blir en forlengelse av opplevelsen og læringen som skjer i utstillingssalene. Verkstedene knyttes sterk opp mot tematikk, teknikk og materialer i alle utstillingene. Her får eleven prøvd ut ulike teknikker som rommer alt fra maleri, tegning, modellbygging og veggmaleri til steinhugging.                   (Halve gruppen er på omvisning i utstillingen, halve gruppen er i verkstedet med pedagog fra museet / gruppene bytter etter oppsatt skjema)

Førjulstid på garden(høst 19)

Kulturarv, Trinn: 4
Tilbudet ”Førjulstid på gården” er et opplegg for 4. klasse. Temaet er juleforberedelser og juletradisjoner i ”gamle dager”. Det er lagt opp til ulike aktiviteter i samarbeid med lokale aktører:Førjulsaktiviteter på Våle prestegård i gamle dager med baking i bryggerhuset, lage julekurver og støpe lys.Besøket avsluttes med en posjon risgrøt.Skolene bestiller buss. Regning sendes til kulturtjenesten.

Gamle Eidsfos (høst 2019)

Kulturarv, Trinn: 7
Den tidlige industrialiseringen av Norge med opprettelse av jernverk på Eidsfoss. Dansketiden. Kildebruk i historiefortellingen. Vi personifiserer historien ved å bli kjent med Elise Kristensen i Bråtagata, frk. Malmberg i Skolestua og formeren på Verket.Opplegget er tredelt og varer i 4 timer
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Kulturløype med Frøken Malmberg - i terrenget fra Verket, opp til Hauane med Skolestua, via Hovedgården og Haven. Spor vi kan se og tolke. Kildebruk, hvilke kilder finnes?Del 2: Enken Elise Kristensen i Bråtagata. Bli kjent med og delta i hennes hverdag.Del 3: Hos formeren på Verket. Sandstøpingsverksted – Vi jobber slik som formeren jobbet for 300 år siden.Forankring i Kunnskapsløftet: DKS-opplegget har relevans for en rekke fagområder. Vi framhever imidlertid spesielt samfunnsfag med vekt på historie og naturfag.Praktiske opplysninger:Ha på godt med klær. Vi er mye ute og i kalde lokaler.Ta med matpakke.
Skolene bestiller selv buss og og betaler halvparten av skyssutgiftene.
Uttrykksform
Åpne filter