Steinerskolen i Vestfold

Steinerskolen i Vestfold

Postadresse: Furumoveien 2, 3142 Vestskogen

Besøksadresse: Furumoveien 2, 3142 Vestskogen

Telefon: 33 35 22 00

Kontaktperson: David Foster Pilkington, 90183387, David.Foster.Pilkington@steinerskolen.no

Antall produksjoner: 25

  • Alle

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Amina Sewali - Gjør det selv!

Musikk, Trinn: 8-10
NB! TURNEEN I FÆRDER OG TØNSBERG I UKE 6 2020 ER DESSVERRE AVLYST. Amina Sewali er skuespiller, sanger, beatboxer, musiker og manusforfatter. Ikke minst er hun en uhyre dyktig musiker. Med en nydelig stemme.Gjennom Gjør det selv!-turneen, får du høre alt fra norske folktoner, jazz og hip hop: Alt kjørt gjennom Aminas kreative univers.Orkesteret hennes består av en computer, elektriske effekter og en gitar. Jan Martin Vågen står for visuelle eksplosjoner via videoprojeksjon.Vil du lære å lage beats av Amina? Se her

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bak Kaptein Morten [2019/2020]

Film, Trinn: 5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. 
Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.

Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: 5-10
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Fløytemannen (The Fluteman show)

Musikk, Trinn: 1-7
Hvem skulle tro at ordene "musikalsk geni" og "blokkfløyte" kan høre hjemme i samme setning? Fløytemann Gabor Vosteen spiller på et av de enkleste musikkinstrumentene - blokkfløyten - men med ferdigheter som vil gi deg hakeslipp. Han vil servere et forrykende enmannsshow med musikk som strekker seg fra Bach, Mozart og Paganini til 2000-tallet. Vær forberedt på å se en mester i arbeid, samtidig som du ler sokkene av deg!

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

LABYRINTER - André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk

Musikk, Trinn: 1-7
De aller fleste har i løpet av sin barndom støtt på lyrikeren André Bjerkes barnedikt: Fortellinger om furuklatrende bestemødre, pyramidebyggerne, fru Nitters datter og andre tungebrekkende historier. Vittige og ville leker med alfabetet som byggeklosser, bokstavelig talt. I de samme samlingene finnes også dikt med alvorligere klang; om fuglen Pampistiko Pampibanon, som sørger fordi den ikke finnes, og om fløytisten som blåser så hardt i sin fløyte at tonen nekter å komme ut.
I Karoline Krügers teaterkonsert blir publikum både tilhørere og deltagere, gjennom tekst, rytme og sang, der hun blant annet fabulerer rundt spørsmål som: Blir verden til når vi ser på den?
Høsten 2018 kom albumet Labyrinter, og sangene dere får høre i denne konserten. Plata ble i 2019 nominert til Spellemannsprisen i kategorien Årets beste barneplate.  

Tractor Circus (Tractor Circus Project)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Tractor Circus Project består av fire artister: tre sirkusartister som utfolder seg innen forskjellige sirkusdisipliner, og en musiker med et hjerte av punk, men med en sterk forbindelse til svensk visesangtradisjon. 
Med en teleskoptruck og to gamle varebiler skaper de sin mobile scene. De bor i sine vans og er ofte på reisefot. Tractor Circus' forestilling viser både utfordringene og gledene et omreisende liv kan by på. Det ‘frie livet’ skildres gjennom tekster, sang, humor og akrobatikk. Publikum får ta del i en annerledes hverdag der nære relasjoner, ulike drømmer og behov står i fokus. Tractor Circus ønsker å bringe de små, intime forestillinger ut til distriktene. 

TÅRNET

Film, Trinn: 10
Fire generasjoner palestinske flyktninger. Ett håp.Den 15 mai 1948 ble staten Israel opprettet, til tross for omfattende protester fra palestinerne som bodde i området fra før. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet fra sine hjem og over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt . Palestinerne kaller 1948-krigen for "al-Nakba", som betyr "katastrofen".Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Wardi, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardis reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet, i søken på Sidis tapte håp og hennes egen fremtid.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Filmen berører, engasjerer og inspirerer. Den er et godt utgangspunkt for mange gode samtaler med elever om menneskerettigheter og om det å leve som flyktning.Etter filmen vil det bli ettersnakk med Mats Grorud.Filmen er med norsk tale.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

Det angår også deg og besøk på Berg fengsel (V20)

Kulturarv, Trinn: 9

Du er FRI! (Vår 20) (Charlotte Øster og Ulla Nachstern)

Scenekunst, Trinn: 9

En by i endring

Visuell kunst, Trinn: 8
En by i endring – Arkitekturvandring      
Tønsberg - en by i endring består av en byvandring etterfulgt av et arkitekturverksted på Haugar Vestfold Kunstmuseum.Byvandring
Bygningers form og farge henger sammen med den tid de er skapt i og hvilke funksjoner de har. Med utsyn over kanalen får elevene et innblikk i hvordan byen har endret seg fra middelalderen og frem til i da. Målsetning er å gi elevene økt innsikt og bevissthet rundt følgende temaer:• Ulike arkitektoniske stilarter og hvordan de gjenspeiles i Tønsbergs arkitektur.
• Lokalhistorie, arkitektur og byens identitet.
• Moderne arkitektur. Materialer, form og funksjon.
• Rommets betydning, bakgårder, torg og grønne lunger
• Bygningsvern, rivning eller gjenbruk? Eksempler på gjenbruk av historisk arkitektur.Arkitekturverksted – en ny bydelVerkstedet knyttet til dette prosjektet har fått en vri, nå skal elevene få bygge med LEGO (LEGO Architecture)!Etter at Lego ble oppfunnet i 1958 har over 400 milliarder legoelementer blitt laget. Et unikt produkt med et fantastisk stort potensiale. Nettopp derfor har man også sett muligheten og benyttet det i ulike pedagogiske sammenhenger i forbindelse med læring og forståelse innen mange fag.Med en mengde ulike legoklosser vil elevene først få innblikk i konstruksjon og størrelse forhold med utgangspunkt i enkle oppgaver. Slik vil elevene oppleve at enkle moduler satt sammen oppleves som bygninger.Deretter får elevene i oppgave enkeltvis eller i par og lage en egen bygning.Vi ser på legoklossen som et unikt verktøy fordi dette er noe elevene har kjennskap til fra før, samtidig vil de i løpet av disse oppgavene få en ny måte å tenke LEGO og konstruksjon på.Vi avslutter med å sette alle bygningene sammen slik at vi i fellesskap kan snakke om de ulike ideene og tankene som oppsto underveis.Ved hjelp av øvelser og egne konstruksjoner håper vi elevene vil få kjennskap til noen av de arkitektoniske grunnprinsipper som; rom, skala, masse og tetthet, overflate og symmetri, moduler og repetisjon. Og selvfølgelig eksperimentering og fantasi!

Feil er bra! (Det Andre Teateret)

Scenekunst, Trinn: 6
Feil er bra! er et verksted i improvisasjon og historiefortelling, og som navnet tilsier oppfordres elevene til å feile masse – med et smil om munnen!

Første møte med Tønsberg og Færder bibliotek (Høst 19)

Litteratur, Trinn: 3

Kulturvertkurs for barnetrinnet

Annet, Trinn: 1-7
Velkommen til kulturvertkurs for barnetrinnet!Denne dagen vil vi ha fokus på hva en god kulturvert bør kunne for at elevene ved skolen skal få mest mulig ut av besøk i Den kulturelle skolesekken, at besøkende til skolen skal føle seg velkomne og at skolen skal ha flinke kulturverter/arrangører til egne arrangementer.Kurset vil bl.a. inneholde:Presentasjon av Den kulturelle skolesekken.Skolens oppgaver.Praktiske oppgaver for elevene.Erfaringsdeling/inspirasjon og informasjon for kulturkontaktene/lærerne.Hver deltaker vil etter endt kurs motta et arrangørpass og en t-skjorte som bekreftelse på at man har gjennomført kurset. Det er viktig at kulturkontakt/lærer deltar aktivt sammen med elevene.Det blir servert frukt, lunsj og drikke. Gi beskjed ved påmelding om matallergier e.t.c. Husk navn på deltagerne ved påmeldingen.Kursholder:     Vigdis MartinMålgruppe:    Kulturverter/elever og kulturkontakter/lærere.Hvor/Når:       Torsdag 5. september 2019 kl. 09:45 – 12:15 på Nøtterøy Kulturhus.Påmelding innen fredag 30. september til vigdis.tromborg.martin@faerder.kommune.no 

LUX - tro og hellighet i middelalderen

Kulturarv, Trinn: 7
Utstilling «LUX- tro og hellighet i middelalderen» på Slottsfjellsmuseet handler om overgangen fra hedendom til kristendom i Norge. Vi ser på de store forandringene som skjedde i løpet av middelalderen fortalt gjennom flotte objekter fra inn og utland.Hvordan skjedde overgangen?Gjennom kriger og store slag, gjennom tvang og med lovord om et bedre liv, innførte konger den nye religionen. Etter slaget på Stiklestad i 1030 regner vi Norge som et kristent land, og en del av den europeiske kristne kulturen.I den gamle hedendommen hvor ære og ætt var styrende gjennom hevn, kom kristendommen med Jesus og muligheten for tilgivelse.I middelalderen var forventet levealder ca. 30-40 år. Med kristendommen kom håpet om et nytt liv i en ny dimensjon: Himmelen. Kristendommen sier at livet på jorden kun er en forgård hvor mennesket selv kan påvirke det neste livet, gjennom sine handlinger.Kirken med sitt presteskap innførte nye religiøse praksiser for alle. Vi fikk en religion basert på skrift. Latinsk språk var religionens fellesnevner og i alle land lød ordene likt.Sporene etter dette paradigmeskiftet for mer enn 1000 år siden preger hverdagen vår i hele den vestlige verden. Vestlig kultur og verdigrunnlag er farget av kristendommens innhold,slik vi møter det i musikk, bilder, arkitektur og enkeltgjenstander som vi omgir oss med til hverdag og fest.

Media natura

Visuell kunst, Trinn: 5
Kunst og natur

Metafysica - besøk på Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: 1
Omvisning med workshop

Petra og ulven - Marinemusikken og Kattas figurteaterensemble

Annet, Trinn: 2
Petra og ulvener et samarbeidsprosjekt mellom Kattas Figurteater i Tønsberg og Marinemusikken i Horten. Her får publikum i pose og sekk – konsert og dukketeater. Sergej Prokofievs verdenskjente musikkverk Peter og ulven har fått en kvinnelig heltinne i figur- og skuespiller Madeleine Barosen Herholdt. Hun spiller alle dyrene, dels med figurer, dels med egen kropp, for Petra er ei jente som bærer alle disse mulighetene i seg. Men muligheten er rundt henne også i form av musikk og musikere. Publikum skal heller ikke glemmes, de er barn som den ensomme Petra så gjerne skulle leke med, hvis hun tør...

SAGA OSEBERG

Kulturarv, Trinn: 10
For første gang på over tusen år er et vikingskip bygget på samme måte som i vikingtiden, kun ved hjelp av håndkraft og vikingtidens verktøy - Saga Oseberg.

Stiftelsen Nytt Osebergskip vil med denne produksjonen dele sine erfaringer med å bygge et vikingskip, med barn og unge.
Høvedsmannen leder klassen om bord i Saga Oseberg. Om bord er det et vikingmannskap på fire. Elever og lærere får opplæring i vikingtidens roing og vil sørge for fremdriften, ved å være romannskapet. Skipet roes mot Vestfjorden. Ved siden av roopplæringen forteller vi om Oseberg funnet, kvinnene som ble funnet i skipet, livet om bord i vikingtiden, hva skipet kan ha vært brukt til, hvilke reiser skipet kan ha vært med på osv.

Vi lager konkurranser som for eksempel løpe på årene, klatre i riggen, snu skipet på tid med forskjellige lag. Alle om bord er utstyrt med tilpasset og godkjent redningsvest. Sikkerhetsbåt følger skipet.

Simon Stranger - Leksikon om lys og mørke

Litteratur, Trinn: 9
”Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?

Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.

I denne storslåtte, ambisiøse  og kritikkerroste romanen som mottok Bokhandler prisen 2018, setter Simon Stranger sammen brikker som spenner over et århundre og berører de vakreste og vondeste sidene ved menneskelivet.

Vis meg din skog

Scenekunst, Trinn: 3
VIS MEG DIN SKOG        Bor det dyr i skogen du pleier å leke i? Hvordan vet du det? Har du sett dem? Hørt dem? Fortell meg, så skal jeg fortelle dere historier om dyr, mennesker og natur. Inni skogen bor det nemlig enorme skapninger som kan bli flere hundre år, til og med tusen. Men det bor også bittesmå vesener som vi nesten ikke kan se med våre øyne, men som er livsviktige for oss. Vi skal møte dem alle.Naturen har en egen stemme som aldri slutter å snakke, hvert eneste vesen har sin egen historie å fortelle - om det er et skjelvende blad eller en vandrende maur. Vi trenger ikke å reise langt for å få fine naturopplevelser og en fornemmelse av skogens fantastiske mangfold. Eventyret er aldri langt unna.

Workshop Tractor Circus

Annet, Trinn: 4
Workshop i bevegelse og akrobatikk på bakken. Vi ønsker å skape bevissthet om egen kropp og bevegelse gjennom lek, fysisk samarbeid og forundring. Vi legger opp til samarbeidsøvelser som innebærer å klatre på hverandre og skape menneskelige pyramider, koordinasjonsøvelser, akrobatikk, dans og andre leker som kan utfordre elevene.

Uttrykksform
Åpne filter