Vear skole barnetrinn

Vear skole barnetrinn

Postadresse: , 3173 Vear

Besøksadresse: Melsomvikv. 573, 3173

Telefon: 33 29 58 00

Kontaktperson: Elin Rudidalen, elin.rudidalen@tonsberg.kommune.no

Antall produksjoner: 3

  • Alle

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

KOORDINASJON og SIRKUS - Mathias Ramfelt

Annet, Trinn: 5
KOORDINASJON og SIRKUS

En innføring i sirkus og koordinasjon, her med spesiell vekt på sirkusdisiplinen sjonglering.  Barna vil få en oppvisning/ et lynshow og presentasjon av sjonglering på ulike vis, for så, etter inspirasjon fra oppvisningen,  få prøve seg selv. 

Kurset vil i hovedsak bestå av sjonglering med baller, flower stix, tørkler, kjegler og diabolo.

Sjonglering er en ypperlig aktivitet som stimulerer både kropp og sinn på mange ulike måter.  Vi utfordrer og trener koordinasjon, motorikk, konsentrasjonsevne, utholdenhet, muskelstyrke og kontroll av musklene, innlæring og ikke minst tålmodigheten! - Pluss, vi får opp pulsen, og har det moro! Vi vil ta opp begrepet koordinasjon og gå inn på hvorfor vi bør stimulere koordinasjonen vår, og hvordan vi kan gjøre dette og hvorfor det er viktig å ha en grunnleggende eller god koordinasjon. Er koordinasjon medfødt eller kan vi trene på å få bedre koordinasjon? Hvor viktig er koordinasjon i sjonglering og sirkus? Opplegget vil være en god variasjon fra de vanlig aktivitetene i skolen og vil også kunne frembringe videre interesse hos den enkelte deltaker. Leder og instruktør er sjonglør og artist Mathias Ramfelt.

WORKSHOP

Denne delen av kurset, der elevene skal få eksperimentere og utøve sjonglering selv, vil foregå ved delvis plenum og individuell instruering. Læringen vil i hovedsak foregå ved en”prøve og feile”-metodikk samt under veiledning av instruktør.  Målet er at alle skal få prøve seg i alle de ulike disiplinene. Forhåpentligvis vil deltakerne få en følelse av mestring i løpet av opplegget. Hva elevene vil kunne klare å tilegne seg av nye ferdigheter i løpet av kursets varighet, vil være varierende utfra ulike individuelle forutsetninger, spesielt alder og koordinativt grunnlag.  Aktivitetene vil uansett være tilpasset og passe alle i den aldersbestemte målgruppen. Sjonglering generelt er det aldri for tidlig eller for sent å lære seg og passer for de fleste med litt tålmodighet.
Uttrykksform
Åpne filter