Lardal ungdomsskole

Lardal ungdomsskole

Postadresse: , 3275 Svarstad

Besøksadresse: Lågaveien 26, 3275

Telefon: 33 15 52 50

Kontaktperson: Arne Valberg, 92884262, arne.valberg@larvik.kommune.no, Marianne Allum, 40903429, marianne.allum@larvik.kommune.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

James Bond - GoldenEye

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» en forestilling produsert av teaterkompaniet Feil Teater.

 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Koristenes ABC- To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

10. trinn - "Skulptur & fortellinger" 2019

Kulturarv, Trinn: 10
SKULPTUR OG FORTELLINGEREt formidlingsopplegg om skulpturer, kunstnere og vi som betraktere.Hvorfor har vi skulpturer i Larvik?
Hvem bestemmer at en skulptur skal stå plassert her og der i byen?
Når fikk Larvik sin første skulptur?Ser du deg rundt i Larvik  vil du få øye på skulpturer, ikke bare en eller to, men flere. Vi ser at de står der, men ofrer de sjelden en tanke. Stopper vi derimot opp, betrakter skulpturene, og i tillegg stiller oss spørsmålet om hvorfor de står der, vil vi fort komme inn på spennende historier. Historier vi vil fortelle deg.I formidlingsopplegget «Skulptur & fortellinger» tar vi opp tema skulptur og kunst i det offentlige rom. Gjennom utvalgte figurative- og abstrakte skulpturer, minnesmerker og fontener vil elevene lære om hvorfor billedhuggere får oppdraget med å lage skulpturer som skal være til glede og refleksjon for oss som bor eller besøker Larvik.
Formidlingsopplegget gjennomføres som vandring i byen. Skoleklassene møter opp i Badeparken ved biblioteket.Varighet: 90 minutter.Skulpturvandringen:
  • Badeparken: abstrakte skulpturer og helårsfontenen til Carl Nesjar
  • Torget: Diriksbauta, fontenen og minnesmerket 22. juli.
  • Steinbakken og Larviks eldste bebyggelse.
  • Herregårdsbakken: Kongeinskripsjonene.
  • Herregården: praktisk øvelse med hammer&meisel og historien om steinhuset til Ulrik Fredrik Gyldenløve
Formidlingsopplegget gjennomføres av utøvende billedhugger Martin Kuhn og museumspedagog Marianne Sørensen.

8. trinn - Natur og miljø -"Et møte med Thor Heyerdahl"

Kulturarv, Trinn: 8
"På denne kloden lever vi som på en flåte. Alle er vi sammen og vi vil synke eller flyte sammen." - Thor Heyerdahl.
Thor Heyerdahl var larviksgutten og verdensborgeren som viste et brennende engasjemnet for globale miljøutfordringer hele sitt liv.  Han lyttet ikke til skeptikerne og gjennomførte sine mål selv om andre sa det var umulig! Vi er glade for å fortsatt kunne presentere dette opplegget med besøk i hans barndomshjem og møte med noen av dem som gikk i hans fotspor.

9. trinn - "LYDATA"

Musikk, Trinn: 9
Larviks 9. klassinger inviteres med på digital komponering med Drivhuset musikkverksted. Først får elevene en smakebit på elektronisk musikk av komponist  Arne Nordheim ( 1931 - 2010, som også var æresborger i Larvik). Etter en kort presentasjon av Drivhusets app Lydsnapp setter elevene igang med å gjøre lydopptak av mange slags instrumenter og andre lyder som man kan finne på skolen. Så blir det samarbeid i grupper om å prøvespille og endre på lydene på ulike måter. Etter hvert setter elevene de mange lydene sammen til sammenhengende musikkstykker. De ferdige komposisjonene spilles som minikonserter fra flere iPad-er samtidig, og det gjøres opptak som blir lagt ut på Drivhusets nettsted http://drivhuset.org/lydata slik at alle kan høre resultatene.

9.trinn - Skrivekurs og slampoesi

Litteratur, Trinn: 9
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som utøverne liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Dagen innebærer også en kort vandring til poesi-installsjoner i nærheten av Sliperiet.Målet ved slutten av dagen er at flest mulig skal ha skrevet ferdig og framført diktene sine. 
  •  Ta med egen mat til spisepausen!

Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.
Uttrykksform
Åpne filter