Jordet skole

Jordet skole

Postadresse: , 3267 Larvik

Besøksadresse: Brunlaveien 196, 3267 Larvik

Telefon: 33 17 13 50

Kontaktperson: Gunhild Halle Haugen, 33171350 (Jordet skole), gunhild.halle.haugen@larvik.kommune.no, Randi Anvik, 95976740, randi.anvik@larvik.kommune.no

Antall produksjoner: 15

  • Alle

Bobbie Peers

Litteratur, Trinn: 6
Bobbie Peers er filmregissør, manusforfatter og illustratør. 
Peers debuterte som forfatter med "Luridiumstyven" i 2015. Boka ble en stor suksess; fikk strålende anmeldelser, vant Arks barnebokpris og Bokslukerprisen og er foreløpig solgt til 36 land. I serien om William Wenton har Peers foreløpig skrevet enda tre bøker, "Kryptalportalen", "Orbulatoragenten", og "Apokalypsegeneratoren". Høsten 2019 er det klart for femte bok, og den skal hete "Pyramideparadokset".
Bobbie Peers er også aktuell men en helt ny serie for yngre lesere høsten 2019. Den skal hete Oppdagerklubben, og er actionfylt og lekent eventyr for ferske lesere.

Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: 5-10
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Havets drager: Vikingenes reiser

Kulturarv, Trinn: 6
HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Skolene inviteres til en dag med vikingskipet Gaia i Sandefjord. Skipet er en kopi av skipet som ble funnet i gravhaugen på Gokstad i 1880. Elevene får lære om den maritime vikingtiden i Vestfold. Gjennom praktiske aktiviteter på land og vann vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant skipsbygging, seiling/roing, handel, tokt og håndverk. Elevene skal innom fire poster i løpet av dagen. Elevene deles inn i to undergrupper på 3 av 4 poster. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med de ansvarlige på Midard vikinsenter i god tid før de skal på DKS-dagen.

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

Tegn Serier!

Visuell kunst, Trinn: 6-8
" De fleste slutter å tegne i en alder av ca. 12 år fordi de «ikke kan tegne». Med dette kurset vil jeg vise elevene at ikke bare KAN de tegne, men også at hvis de kombinerer evnene de har til å både skrive og tegne kan de fortelle historier på en helt ny og overraskende måte", sier tegneserieskaperen Tore Strand Olsen.

1. trinn - Besøk på Gumserød gård!

Kulturarv, Trinn: 1
På den gamle, ærverdige museumsgården Gumserød utenfor Stavern får elevene høre historier og lære om hvordan barn for 100-150 år siden deltok i gårdsarbeid. Elevene blir kjent med hesten som arbeidsdyr og sauehold. De blir satt til å arbeide på jorda: plukke stein, luke ugress, fjerne hestemøkk og sage ved.Elevene vil også lære å bære tunge vannbøtter med vassåk og blir fortalt historien om hvordan hverdagen på gården var preget av vannbæring fra morgen til kveld. På låven får elevene vaske tøy på vaskebrett og får høre skittentøyets kulturhistorie. Deretter får de i oppgave å rulle laken på en hundre år gammel klesrulle som krever samarbeid.Men andre ord; elevene blir satt til enkle, men viktige arbeidsoppgaver som barn før i tiden utførte sammen med de voksne.Dette er en praktisk og lærerik dag for elevene. Det er mye å sette seg inn i, men det blir også satt av tid til frilek i det fantastiske kulturminneområdet med svaberg å klatre på og stor hage det er flott å løpe rundt i.Vi gleder oss til å møte alle 1. klassingene på Gumserød gård.Med vennlig hilsen  Marianne Sørensen
Museumspedagog

1. trinn - Billedkunst - Lindas Oljepastell, en reise i tegnetrening!

Visuell kunst, Trinn: 1
Årets første-klassinger ønskes velkommen til Sliperiet og workshop med billedkunstner Linda Oloey Johannesen på kulturskolen. Med oljepasteller tegner vi oss gjennom en serie med mennesker, dyr, planter, insekter og objekter. Workshopens innehold er en blanding av naturfag, fantasi og et møte med hvordan enkle streker kan danne grunnlag for en økt forståelse av formene rundt oss. Husk klær det ikke er så farlig med!

2. trinn - "Slipp deg løs i Sliperiet!"

Musikk, Trinn: 2
Lyder, bevegelser og musikalske oppdagelser er det barna på 2. trinn blir invitert inn til på Sliperiet kulturversted. Larvik kulturskole og Studio Nille gir oss en dag hvor elevene får et innblikk i instrumenenes og dansens verden. Den ene delen av dagen vil elevene få møte kulturskolens lærer og få spille instrumenter sammen med dem. Den andre delen inneholder to danseworkshops med lærere fra Studio Nille. Ruth Cecilie tar deg med inn i Hip-hopens verden og Kristin Lødøen tar deg med inn i dansestilen Viewpoint, en form for kreativ danssom kommer fra USA.  Det er avsatt ca. 20 minutter til lunsj. Husk matpakke og drikke og ta gjerne med deg en vannflaske inn i dansesalen, vi blir varme i løpet av dagen:-)Velkommen til en kulturell dag på Sliperiet!

2. trinn - Første møte med museet

Kulturarv, Trinn: 2
Hva er et museum?
Hvem jobber på et på museum og hva gjør de?
Disse og mange andre spørsmål får vi ofte fra små og store som besøker Larvik Museum. På museer er det utstilt mye rart. Museene samler inn, dokumenterer, forsker og formidler på vår kulturhistorie. Det er morsomt å gå på museum. Artig fordi man lærer om hvordan folk hadde det før i tiden, det vi kaller for «gamle dager».  Vi skal ikke mange  tiårene tilbake i tid før mye var forskjellig fra hvordan vi har det nå.”Første møte med museet” er andreklassenes først møte med utstillinger og oss som jobber på Larvik Museum. Elevene får se utstillingen « Den glemte byen»  og vår nye utstilling; «Larvik i endring 1880-1915».  Utstillingene med sine mange spennende ting handler om folk i Larvik fra 1600-1900 tallet.I «museumsverkstedet» ser vi nærmere på flere gamle ting som vi har på lager. Elevene vil her lære om hva slags utstyr man bruker når man skal: ta på, rengjøre og rense gamle støvete ting.Mer informasjon om vår nye utstilling finner du her: http://www.larvikmuseum.no/utstillinger/larvik-i-endring-1880-1915-2/Velkommen skal dere være til en lærerik opplevelse ved Larvik Museum.Av
Marianne Sørensen
Museumspedagog

4. trinn - Hvalfangstmuseet (SFJ) & Hvalbåten Southern Actor

Kulturarv, Trinn: 4
Del 1:Velkommen til fortellervandring på Hvalfangstmuseet!  Elevene blir møtt av museumspedagogen som forteller om hvalen som sjøpattedyr, de mange hvalartene og hvorfor man til alle tider har drevet med hvalfangst!Målet med formidlingsopplegget er at Larvikselevene skal bli kjent med Hvalfangstmuseet, utstillingene og kulturhistorien som formidles og fortelles her.  Vi vil gjøre vårt for at elevene skal få en lærerik opplevelse som gir dem lyst til å komme  inn i det over 100 år gamle museet.Kommandør Chr. Christensens hvalfangstmuseum er et spesialmuseum om hval og hvalfangst. Museet rommer både naturhistoriske og kulturhistoriske samlinger.  Naturhistorisk avdeling er sentrert rundt en blåhval i full størrelse.  Her får elevene møte dyr og sjøpattedyr som lever i polare strøk.Del 2:Southern Actor er i dag den eneste gjenværende og «fullt operative» hvalbåt, med den originale dampmaskinen intakt, fra gullalderen i norsk hvalfangst. Båten ble bygget i Middlesbrough i England i 1950 for rederiet Chr. Salvelsen og deltok i hvalfangsten i Sydishavet fram til den gikk i opplag i 1962. Etter en lang historie som fangstfartøy, havnet Southern Actor på et huggeri i Nord-Spania, hvor en norsk, tidligere hvalfanger i 1989 oppdaget den ved en ren tilfeldighet. Båten ligger ved kaia i Sandefjord og her får elevene møte museumsrådgiver Stig Tore Lunde. Elevene vil bli fortalt om hvalfangsten i Antarktis og livet ombord i en hvalbåt. Elevene kan gjerne forberede noen spørsmål før omvisningen.Deler av undervisningen vil foregå utendørs. Det er viktig at elevene kler seg etter været! Elevene må gå tur/retur hvalbåten og vil stå ute på åpen bru om bord i båten.Velkommen!

7. trinn - Grevskapstid - Besøk på Herregården

Kulturarv, Trinn: 7
HERREGÅRDEN MED GREVER, GREVINNER, FOLK OG FE Formidlingsopplegg for 7. trinn Den ”Høygrevelige Residentz”, i dag mer kjent som Herregården, ble oppført av Ulrik Frederik Gyldenløve i 1670-årene. Gyldenløve var sønn av Kong Fredrik 3., stattholder og kommanderende general i Norge på 1600-tallet, og greve av Laurvigen (Larvik). Vi tar elevene med på en vandring i Herregården. På denne ferden - gjennom dører som knirker, fra rom til rom, opp trapper og ned trapper - får elevene høre historier om livet i og rundt Herregården på 1600 og 1700-tallet, den gang Larvik var en del av kongeriket Danmark-Norge. Elevene får høre historier om betydningsfulle personer som har preget bygningens historie, om grever, grevinner og andre viktige personer. De får også høre historier om alle de som jobbet for å holde Herregården i gang. Mennesker, voksne som barn, som har tjent grevskapet, stelt huset, maten, dyrene og hagen.
VELKOMMEN til en forhåpentligvis spennende og lærerik opplevelse.

7. trinn - Metafysica - Haugar kunstmuseum 2019

Visuell kunst, Trinn: 7
Høstens temautstilling på Haugar undersøker hvordan samtidskunsten reflekterer metafysiske spørsmål og forestillinger. Den løfter frem norske og internasjonale kunstnere som arbeider innenfor et bredt spekter av medier som maleri, fotografi, installasjon, skulptur og video. Intensjonen er å belyse hvordan ulike typer av religiøse og metafysiske perspektiver kan reflekteres i temaer som aktualiserer eksistensielle, humanistiske eller politiske problemstillinger.
KUNSTNERE:
Javier Barrios, Juan Andrés Milanes Benito, Geir Egil Bergjord, Sverre Bjertnæs, William Blake (1757–1827), Marie Buskov, Kristian Øverland Dahl, Diana Al-Hadid, Christian Houge, Ruprecht von Kaufmann, Rafael Megall, Ulf Nilsen, Hanne Rivrud, Anne Samat, Nicola Samori, Andres Serrano, Arne Bendik Sjur, Tollef Thorsnes, Kjell Torriset, Natee Utarit, Nicola Verlato, Morten Viskum og Gelawesh Waledkhani.
Etter omvisningen i utstillingen blir det verksted med tema fra utstillingen.Varighet 1t 45minMedbragt lunsj spises før eller etter omvisningen i Borggården eller inne ved dårlig vær.

Kulturvertkurs for barnetrinnet 4. september 2019

Annet, Trinn: 5-7
Velkommen til kulturvertkurs for mellomtrinnet!
Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) og skolens egne arrangementer.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.
Det er mye god læring for elever å være kulturverter :)Kurset vil bl.a. inneholde:Møte med en kunstner/musiker.Hvordan bli en god arrangør.Presentasjon av Den kulturelle skolesekken.Skolens oppgaver.Praktiske oppgaver for elevene.Erfaringsdeling/inspirasjon og informasjon for kulturkontaktene/lærerne.Hver deltaker vil etter endt kurs motta et arrangørpass og et kursbevis som bekreftelse på at man har gjennomført kurset. Det er viktig at kulturkontakt/lærer deltar aktivt sammen med elevene.Det blir servert frukt, lunsj og drikke. Gi beskjed ved påmelding om matallergier e.t.c. Husk navn på deltagerne ved påmeldingen.Kursholder:     Arve Karlsen og Anne Bente K. JohnsenMålgruppe:    Kulturverter/elever og kulturkontakter/lærere. Hvor/Når:       Onsdag 4. september 2019 kl. 09:00 – 13:00 på Sliperiet.Påmelding innen 28. august til anne.bente.korssjoen.johnsen@larvik.kommune.no
Uttrykksform
Åpne filter