Valby skole

Valby skole

Postadresse: Sølvstråveien 42, 3261 Larvik

Besøksadresse: Sølvstråveien 42, 3261 Larvik

Telefon: 33 17 13 80

Kontaktperson: Linda Chr. Dale, 33171380, linda.christine.dale@larvik.kommune.no, Rikke C. Halvorsen, rikke.cecilie.halvorsen@larvik.kommune.no (Rektor)

Antall produksjoner: 12

  • Alle

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

1. trinn - Besøk på Gumserød gård!

Kulturarv, Trinn: 1
På den gamle, ærverdige museumsgården Gumserød utenfor Stavern får elevene høre historier og lære om hvordan barn for 100-150 år siden deltok i gårdsarbeid. Elevene blir kjent med hesten som arbeidsdyr og sauehold. De blir satt til å arbeide på jorda: plukke stein, luke ugress, fjerne hestemøkk og sage ved.Elevene vil også lære å bære tunge vannbøtter med vassåk og blir fortalt historien om hvordan hverdagen på gården var preget av vannbæring fra morgen til kveld. På låven får elevene vaske tøy på vaskebrett og får høre skittentøyets kulturhistorie. Deretter får de i oppgave å rulle laken på en hundre år gammel klesrulle som krever samarbeid.Men andre ord; elevene blir satt til enkle, men viktige arbeidsoppgaver som barn før i tiden utførte sammen med de voksne.Dette er en praktisk og lærerik dag for elevene. Det er mye å sette seg inn i, men det blir også satt av tid til frilek i det fantastiske kulturminneområdet med svaberg å klatre på og stor hage det er flott å løpe rundt i.Vi gleder oss til å møte alle 1. klassingene på Gumserød gård.Med vennlig hilsen  Marianne Sørensen
Museumspedagog

1. trinn - Billedkunst - Lindas Oljepastell, en reise i tegnetrening!

Visuell kunst, Trinn: 1
Årets første-klassinger ønskes velkommen til Sliperiet og workshop med billedkunstner Linda Oloey Johannesen på kulturskolen. Med oljepasteller tegner vi oss gjennom en serie med mennesker, dyr, planter, insekter og objekter. Workshopens innehold er en blanding av naturfag, fantasi og et møte med hvordan enkle streker kan danne grunnlag for en økt forståelse av formene rundt oss. Husk klær det ikke er så farlig med!

2. trinn - "Slipp deg løs i Sliperiet!"

Musikk, Trinn: 2
Lyder, bevegelser og musikalske oppdagelser er det barna på 2. trinn blir invitert inn til på Sliperiet kulturversted. Larvik kulturskole og Studio Nille gir oss en dag hvor elevene får et innblikk i instrumenenes og dansens verden. Den ene delen av dagen vil elevene få møte kulturskolens lærer og få spille instrumenter sammen med dem. Den andre delen inneholder to danseworkshops med lærere fra Studio Nille. Ruth Cecilie tar deg med inn i Hip-hopens verden og Kristin Lødøen tar deg med inn i dansestilen Viewpoint, en form for kreativ danssom kommer fra USA.  Det er avsatt ca. 20 minutter til lunsj. Husk matpakke og drikke og ta gjerne med deg en vannflaske inn i dansesalen, vi blir varme i løpet av dagen:-)Velkommen til en kulturell dag på Sliperiet!

2. trinn - Første møte med museet

Kulturarv, Trinn: 2
Hva er et museum?
Hvem jobber på et på museum og hva gjør de?
Disse og mange andre spørsmål får vi ofte fra små og store som besøker Larvik Museum. På museer er det utstilt mye rart. Museene samler inn, dokumenterer, forsker og formidler på vår kulturhistorie. Det er morsomt å gå på museum. Artig fordi man lærer om hvordan folk hadde det før i tiden, det vi kaller for «gamle dager».  Vi skal ikke mange  tiårene tilbake i tid før mye var forskjellig fra hvordan vi har det nå.”Første møte med museet” er andreklassenes først møte med utstillinger og oss som jobber på Larvik Museum. Elevene får se utstillingen « Den glemte byen»  og vår nye utstilling; «Larvik i endring 1880-1915».  Utstillingene med sine mange spennende ting handler om folk i Larvik fra 1600-1900 tallet.I «museumsverkstedet» ser vi nærmere på flere gamle ting som vi har på lager. Elevene vil her lære om hva slags utstyr man bruker når man skal: ta på, rengjøre og rense gamle støvete ting.Mer informasjon om vår nye utstilling finner du her: http://www.larvikmuseum.no/utstillinger/larvik-i-endring-1880-1915-2/Velkommen skal dere være til en lærerik opplevelse ved Larvik Museum.Av
Marianne Sørensen
Museumspedagog

3. trinn - Larvik bibliotek

Litteratur, Trinn: 3
Larvik bibliotek kommer denne vinteren på besøk til årets tredjeklassinger i klasserommet. Elevene får høre litt om hva et bibliotek er, og hva man kan gjøre der. Det blir litt høytlesning, og en bokprat med tips til gode bøker å lese. Vi avslutter med en Kahoot om bøker og bibliotek og litt annet. Fint at elevene har Ipaden sin tilgjengelig til kahooten. Elevene vil ikke få utdelt lånekort i år da Larvik bibliotek ikke har alle fasilieter på plass etter brannen i høst.
NB! Dette er besøk på skolene! 

4. trinn - Improkurs (Igor Dunderovic)

Scenekunst, Trinn: 4
Improkurs
Improteater handler om kommunikasjon og kreativitet. Leker og mekanismer i improteater bruker vi i hverdagen og i samarbeid med andre. Når vi iscenesetter disse lekene blir våre personligheter og handlingsmønstre synlige, og å trene på dem gir oss flere muligheter til å bedre reaksjonshandlinger i livet generelt.

Igor vil lære bort lekenhet, spontanitet, fantasi og samarbeid gjennom klassiske bli kjent leker, improviserte øvelser, plutselig sang, overraskende dans, dikt, dialog og historiefortellinger som oppstår i øyeblikket. I tillegg er det gøy både å delta og å se på. 

7. trinn - Grevskapstid - Besøk på Herregården

Kulturarv, Trinn: 7
HERREGÅRDEN MED GREVER, GREVINNER, FOLK OG FE Formidlingsopplegg for 7. trinn Den ”Høygrevelige Residentz”, i dag mer kjent som Herregården, ble oppført av Ulrik Frederik Gyldenløve i 1670-årene. Gyldenløve var sønn av Kong Fredrik 3., stattholder og kommanderende general i Norge på 1600-tallet, og greve av Laurvigen (Larvik). Vi tar elevene med på en vandring i Herregården. På denne ferden - gjennom dører som knirker, fra rom til rom, opp trapper og ned trapper - får elevene høre historier om livet i og rundt Herregården på 1600 og 1700-tallet, den gang Larvik var en del av kongeriket Danmark-Norge. Elevene får høre historier om betydningsfulle personer som har preget bygningens historie, om grever, grevinner og andre viktige personer. De får også høre historier om alle de som jobbet for å holde Herregården i gang. Mennesker, voksne som barn, som har tjent grevskapet, stelt huset, maten, dyrene og hagen.
VELKOMMEN til en forhåpentligvis spennende og lærerik opplevelse.

7. trinn - Metafysica - Haugar kunstmuseum 2019

Visuell kunst, Trinn: 7
Høstens temautstilling på Haugar undersøker hvordan samtidskunsten reflekterer metafysiske spørsmål og forestillinger. Den løfter frem norske og internasjonale kunstnere som arbeider innenfor et bredt spekter av medier som maleri, fotografi, installasjon, skulptur og video. Intensjonen er å belyse hvordan ulike typer av religiøse og metafysiske perspektiver kan reflekteres i temaer som aktualiserer eksistensielle, humanistiske eller politiske problemstillinger.
KUNSTNERE:
Javier Barrios, Juan Andrés Milanes Benito, Geir Egil Bergjord, Sverre Bjertnæs, William Blake (1757–1827), Marie Buskov, Kristian Øverland Dahl, Diana Al-Hadid, Christian Houge, Ruprecht von Kaufmann, Rafael Megall, Ulf Nilsen, Hanne Rivrud, Anne Samat, Nicola Samori, Andres Serrano, Arne Bendik Sjur, Tollef Thorsnes, Kjell Torriset, Natee Utarit, Nicola Verlato, Morten Viskum og Gelawesh Waledkhani.
Etter omvisningen i utstillingen blir det verksted med tema fra utstillingen.Varighet 1t 45minMedbragt lunsj spises før eller etter omvisningen i Borggården eller inne ved dårlig vær.

AVLYST! 5. trinn - Tollerodden og Sjøfartsmuseet

Kulturarv, Trinn: 5
Velkommen til en dag hvor Larviks sjøfartshistorie står i fokus! Vi vil i år utvide til en hel skoledag på Tollerodden med besøk på sjøfartsmuseet i tillegg til besøket i Tolleroddenhuset og arkitekturvandring. I sjøfartsmuseet vil elevene få prøve seg på sjømannsskap, og få høre om blandt andre Oscar Wisting sitt spennende liv og virke.
Stiftelsen Tollerodden og Tolleroddens Venner vil gi elevene en innføring i utviklingen og historier om folk som har bodd og arbeidet i og rundt huset på Tollerodden. De får en innføring i håndverkstradisjoner og de ulike stilarter som er benyttet i huset. Larvik museum tar oss med på en vandring i boligstrøket på Tollerodden. Deler av dette området er regulert til bevaring og vi har valgt ut hus som er aktuelle i den sammenheng pluss hus som viser ulike arkitektoniske løsninger. I tillegg får vi høre om livet imellom husene og hvordan stedet har utviklet seg. Vandring innledes og avsluttes ved Tolleroddenhuset. Alle elevene vil få utdelt elevhefteheftet "Arkitektur - Byggeskikk - Håndverk" i forkant av opplegget.Klassen deles i 2 grupper før dere kommer til Tollerodden. Det er ønskelig med 2 voksne pr. klasse siden klassen deles i 2 under hele opplegget. Se også nøye på turneplanen. Hver klasse har fått sine egne tider!
Husk matpakke og klær etter været!
Velkommen til en kulturopplevelse i historiske omgivelser og i sjøfartens tegn!

Kulturvertkurs for barnetrinnet 4. september 2019

Annet, Trinn: 5-7
Velkommen til kulturvertkurs for mellomtrinnet!
Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) og skolens egne arrangementer.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.
Det er mye god læring for elever å være kulturverter :)Kurset vil bl.a. inneholde:Møte med en kunstner/musiker.Hvordan bli en god arrangør.Presentasjon av Den kulturelle skolesekken.Skolens oppgaver.Praktiske oppgaver for elevene.Erfaringsdeling/inspirasjon og informasjon for kulturkontaktene/lærerne.Hver deltaker vil etter endt kurs motta et arrangørpass og et kursbevis som bekreftelse på at man har gjennomført kurset. Det er viktig at kulturkontakt/lærer deltar aktivt sammen med elevene.Det blir servert frukt, lunsj og drikke. Gi beskjed ved påmelding om matallergier e.t.c. Husk navn på deltagerne ved påmeldingen.Kursholder:     Arve Karlsen og Anne Bente K. JohnsenMålgruppe:    Kulturverter/elever og kulturkontakter/lærere. Hvor/Når:       Onsdag 4. september 2019 kl. 09:00 – 13:00 på Sliperiet.Påmelding innen 28. august til anne.bente.korssjoen.johnsen@larvik.kommune.no
Uttrykksform
Åpne filter