Kvelde skole

Kvelde skole

Postadresse: , 3282 Kvelde

Besøksadresse: Kveldeveien 238, 3282 Kvelde

Telefon: 33 17 12 40

Kontaktperson: Katrine Thorsås, 93201675, katrine.thorsas@larvik.kommune.no (Barnetrinnet), Åse Marie Kunzuch Ungdomstrinnet, 41566531 (mobil), aase.marie.konzuch@larvik.kommune.no

Antall produksjoner: 24

  • Alle

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

James Bond - GoldenEye

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» en forestilling produsert av teaterkompaniet Feil Teater.
 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.
8-trinn i Holmestrand og Larvik får i tillegg workshop i etterkant av forestillingen. Det bes om at det holdes av 2 rom til workshop, slik at klassene kan deles opp i mindre grupper. Gjerne gymsal, aula, treningsrom eller andre store rom som egner seg for bevegelse og lek. 

Koristenes ABC- To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, byggeskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst utenfor senteret. Alle klassene er innom de fire postene som er fordelt på Gildehallen og vikinglekeplassen. I løpet av lunsjen bytter klassene steder. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks undergrupper (sistnevnte kun til arkeologi-posten). Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
​​​​​​​

1. trinn - Besøk på Nordgardsetra

Kulturarv, Trinn: 1
På Nordgardsetra får elevene oppleve hvordan seterlivet kunne være for barn for 100-150 år. Elevene blir kjent med hesten som arbeidsdyr, grisene og sauehold. Vet du forresten hvordan smøret ble oppfunnet? Og vet du hvordan snakket gjeterne med hverandre? Dette og mere til skal elevene få høre om på setra denne dagen. Dette er en praktisk og lærerik dag for elevene. Det er mye å sette seg inn i, men det blir også satt av tid til lunsj og frilek på setra.Velkommen!
Historikk:Nordgardsetra er ei av de best bevarte setrene i Lardal med over 120 år gamle kultur-tradisjoner. De fleste gårdene i Lardal sluttet å bruke setrene sine i perioden 1945 – 1960, og den siste sluttet å setre på Nordgardsetra i 1961. Det var ei felles setergrend med 8 seterrettshavere, tre grunneiere og mange hus (opprinnelig 16 hus), noen riktig gamle og noen av nyere dato.Flere av husa var på vei mot forfall på denne fine setervollen på Nordgardsetra.Ideen om å få til aktivitet igjen på Nordgardsetra kom fram under et møte for å få til nye 4H-aktiviteter, et tilbud til barn og unge.  Tankene omkring Nordgardsetra var flersidig, det var ønske om å ta vare på setra og dens kulturlandskap, som det gode kulturelement det er i området, spre informasjon om det kulturhistoriske tema seterdrift og tilhørende tradisjoner til nye generasjoner, ved å etablere en 4H-gård for seterdrift. Her ville en kunne legge forholdene til rette for de unge til å lære om de gamle tradisjoner fra seterdrifta, gjeting, melking, ysting av ost, kjerning av smør, primkoking osv.Opplegget på Norgardsetra skulle i størst mulig grad bygge på de gamle seter- tradisjonene, men også vurdere aktiviteter som på en måte kunne knyttes til stedet.Nå har Nordgardsetra 4H-seter vært i virksomhet i over 20 år og er blitt viden kjent, godkjent som 4H-gård, og den er blitt tilkjent Olavs-rosa, som er  Norsk Kulturråds kvalitetsmerke. Setra har dessuten fått Vestfold Bondelags EMIL pris, Vestfold Bygdeungdomslags ”Gromprisen”, Landbruksbankens pris for ”Tradisjon og utvikling”, og kulturprisnomineringer.

1. trinn - Billedkunst - Lindas Oljepastell, en reise i tegnetrening!

Visuell kunst, Trinn: 1
Årets første-klassinger ønskes velkommen til Sliperiet og workshop med billedkunstner Linda Oloey Johannesen på kulturskolen. Med oljepasteller tegner vi oss gjennom en serie med mennesker, dyr, planter, insekter og objekter. Workshopens innehold er en blanding av naturfag, fantasi og et møte med hvordan enkle streker kan danne grunnlag for en økt forståelse av formene rundt oss. Husk klær det ikke er så farlig med!

10. trinn - "Skulptur & fortellinger" 2019

Kulturarv, Trinn: 10
SKULPTUR OG FORTELLINGEREt formidlingsopplegg om skulpturer, kunstnere og vi som betraktere.Hvorfor har vi skulpturer i Larvik?
Hvem bestemmer at en skulptur skal stå plassert her og der i byen?
Når fikk Larvik sin første skulptur?Ser du deg rundt i Larvik  vil du få øye på skulpturer, ikke bare en eller to, men flere. Vi ser at de står der, men ofrer de sjelden en tanke. Stopper vi derimot opp, betrakter skulpturene, og i tillegg stiller oss spørsmålet om hvorfor de står der, vil vi fort komme inn på spennende historier. Historier vi vil fortelle deg.I formidlingsopplegget «Skulptur & fortellinger» tar vi opp tema skulptur og kunst i det offentlige rom. Gjennom utvalgte figurative- og abstrakte skulpturer, minnesmerker og fontener vil elevene lære om hvorfor billedhuggere får oppdraget med å lage skulpturer som skal være til glede og refleksjon for oss som bor eller besøker Larvik.
Formidlingsopplegget gjennomføres som vandring i byen. Skoleklassene møter opp i Badeparken ved biblioteket.Varighet: 90 minutter.Skulpturvandringen:
  • Badeparken: abstrakte skulpturer og helårsfontenen til Carl Nesjar
  • Torget: Diriksbauta, fontenen og minnesmerket 22. juli.
  • Steinbakken og Larviks eldste bebyggelse.
  • Herregårdsbakken: Kongeinskripsjonene.
  • Herregården: praktisk øvelse med hammer&meisel og historien om steinhuset til Ulrik Fredrik Gyldenløve
Formidlingsopplegget gjennomføres av utøvende billedhugger Martin Kuhn og museumspedagog Marianne Sørensen.

2. trinn - "Slipp deg løs i Sliperiet!"

Musikk, Trinn: 2
Lyder, bevegelser og musikalske oppdagelser er det barna på 2. trinn blir invitert inn til på Sliperiet kulturversted. Larvik kulturskole og Studio Nille gir oss en dag hvor elevene får et innblikk i instrumenenes og dansens verden. Den ene delen av dagen vil elevene få møte kulturskolens lærer og få spille instrumenter sammen med dem. Den andre delen inneholder to danseworkshops med lærere fra Studio Nille. Ruth Cecilie tar deg med inn i Hip-hopens verden og Kristin Lødøen tar deg med inn i dansestilen Viewpoint, en form for kreativ danssom kommer fra USA.  Det er avsatt ca. 20 minutter til lunsj. Husk matpakke og drikke og ta gjerne med deg en vannflaske inn i dansesalen, vi blir varme i løpet av dagen:-)Velkommen til en kulturell dag på Sliperiet!

2. trinn - Første møte med museet

Kulturarv, Trinn: 2
Hva er et museum?
Hvem jobber på et på museum og hva gjør de?
Disse og mange andre spørsmål får vi ofte fra små og store som besøker Larvik Museum. På museer er det utstilt mye rart. Museene samler inn, dokumenterer, forsker og formidler på vår kulturhistorie. Det er morsomt å gå på museum. Artig fordi man lærer om hvordan folk hadde det før i tiden, det vi kaller for «gamle dager».  Vi skal ikke mange  tiårene tilbake i tid før mye var forskjellig fra hvordan vi har det nå.”Første møte med museet” er andreklassenes først møte med utstillinger og oss som jobber på Larvik Museum. Elevene får se utstillingen « Den glemte byen»  og vår nye utstilling; «Larvik i endring 1880-1915».  Utstillingene med sine mange spennende ting handler om folk i Larvik fra 1600-1900 tallet.I «museumsverkstedet» ser vi nærmere på flere gamle ting som vi har på lager. Elevene vil her lære om hva slags utstyr man bruker når man skal: ta på, rengjøre og rense gamle støvete ting.Mer informasjon om vår nye utstilling finner du her: http://www.larvikmuseum.no/utstillinger/larvik-i-endring-1880-1915-2/Velkommen skal dere være til en lærerik opplevelse ved Larvik Museum.Av
Marianne Sørensen
Museumspedagog

3. trinn - Besøk på Hedrum bygdetun

Kulturarv, Trinn: 3
Hedrum historielag tar elevene med på en reise i tid hvor de viser elevene hvordan det gamle bondesamfunnet fungerte både som produsent og forbruker. Elevene blir tatt med på låven, smia og bryggerhuset med kjøkken og vevstue for å oppleve gamle håndverks- og husflidstradisjoner.
Skolene bes om å på forhånd dele elevene inn i 4 grupper og gi dem betegnelsene A-B-C-D. Da sparer vi noe tid  i starten.

3. trinn - Larvik bibliotek

Litteratur, Trinn: 3
Larvik bibliotek kommer denne vinteren på besøk til årets tredjeklassinger i klasserommet. Elevene får høre litt om hva et bibliotek er, og hva man kan gjøre der. Det blir litt høytlesning, og en bokprat med tips til gode bøker å lese. Vi avslutter med en Kahoot om bøker og bibliotek og litt annet. Fint at elevene har Ipaden sin tilgjengelig til kahooten. Elevene vil ikke få utdelt lånekort i år da Larvik bibliotek ikke har alle fasilieter på plass etter brannen i høst.
NB! Dette er besøk på skolene! 

4. trinn - Hvalfangstmuseet (SFJ) & Hvalbåten Southern Actor

Kulturarv, Trinn: 4
Del 1:Velkommen til fortellervandring på Hvalfangstmuseet!  Elevene blir møtt av museumspedagogen som forteller om hvalen som sjøpattedyr, de mange hvalartene og hvorfor man til alle tider har drevet med hvalfangst!Målet med formidlingsopplegget er at Larvikselevene skal bli kjent med Hvalfangstmuseet, utstillingene og kulturhistorien som formidles og fortelles her.  Vi vil gjøre vårt for at elevene skal få en lærerik opplevelse som gir dem lyst til å komme  inn i det over 100 år gamle museet.Kommandør Chr. Christensens hvalfangstmuseum er et spesialmuseum om hval og hvalfangst. Museet rommer både naturhistoriske og kulturhistoriske samlinger.  Naturhistorisk avdeling er sentrert rundt en blåhval i full størrelse.  Her får elevene møte dyr og sjøpattedyr som lever i polare strøk.Del 2:Southern Actor er i dag den eneste gjenværende og «fullt operative» hvalbåt, med den originale dampmaskinen intakt, fra gullalderen i norsk hvalfangst. Båten ble bygget i Middlesbrough i England i 1950 for rederiet Chr. Salvelsen og deltok i hvalfangsten i Sydishavet fram til den gikk i opplag i 1962. Etter en lang historie som fangstfartøy, havnet Southern Actor på et huggeri i Nord-Spania, hvor en norsk, tidligere hvalfanger i 1989 oppdaget den ved en ren tilfeldighet. Båten ligger ved kaia i Sandefjord og her får elevene møte museumsrådgiver Stig Tore Lunde. Elevene vil bli fortalt om hvalfangsten i Antarktis og livet ombord i en hvalbåt. Elevene kan gjerne forberede noen spørsmål før omvisningen.Deler av undervisningen vil foregå utendørs. Det er viktig at elevene kler seg etter været! Elevene må gå tur/retur hvalbåten og vil stå ute på åpen bru om bord i båten.Velkommen!

4. trinn - Improkurs (Igor Dunderovic)

Scenekunst, Trinn: 4
Improkurs
Improteater handler om kommunikasjon og kreativitet. Leker og mekanismer i improteater bruker vi i hverdagen og i samarbeid med andre. Når vi iscenesetter disse lekene blir våre personligheter og handlingsmønstre synlige, og å trene på dem gir oss flere muligheter til å bedre reaksjonshandlinger i livet generelt.

Igor vil lære bort lekenhet, spontanitet, fantasi og samarbeid gjennom klassiske bli kjent leker, improviserte øvelser, plutselig sang, overraskende dans, dikt, dialog og historiefortellinger som oppstår i øyeblikket. I tillegg er det gøy både å delta og å se på. 

5. trinn - "Livet på sjøen og i fjæra"

Kulturarv, Trinn: 5
Vi fortsetter det gode samarbeidet med Oslofjordens Friluftsråd og Frithjofs Venner. Det blir en dag som står i havets tegn. Elevene får bli med som hjelpemannskap på losskøyta Frithjof II og utforske og ikke minst smake på livet i fjæra på Malmøya.

5. trinn - Tollerodden og Sjøfartsmuseet

Kulturarv, Trinn: 5
Velkommen til en dag hvor Larviks sjøfartshistorie står i fokus! Vi vil i år utvide til en hel skoledag på Tollerodden med besøk på sjøfartsmuseet i tillegg til besøket i Tolleroddenhuset og arkitekturvandring. I sjøfartsmuseet vil elevene få prøve seg på sjømannsskap, og få høre om blandt andre Oscar Wisting sitt spennende liv og virke.
Stiftelsen Tollerodden og Tolleroddens Venner vil gi elevene en innføring i utviklingen og historier om folk som har bodd og arbeidet i og rundt huset på Tollerodden. De får en innføring i håndverkstradisjoner og de ulike stilarter som er benyttet i huset. Larvik museum tar oss med på en vandring i boligstrøket på Tollerodden. Deler av dette området er regulert til bevaring og vi har valgt ut hus som er aktuelle i den sammenheng pluss hus som viser ulike arkitektoniske løsninger. I tillegg får vi høre om livet imellom husene og hvordan stedet har utviklet seg. Vandring innledes og avsluttes ved Tolleroddenhuset. Alle elevene vil få utdelt elevhefteheftet "Arkitektur - Byggeskikk - Håndverk" i forkant av opplegget.Klassen deles i 2 grupper før dere kommer til Tollerodden. Det er ønskelig med 2 voksne pr. klasse siden klassen deles i 2 under hele opplegget. Se også nøye på turneplanen. Hver klasse har fått sine egne tider!
Husk matpakke og klær etter været!
Velkommen til en kulturopplevelse i historiske omgivelser og i sjøfartens tegn!

7. trinn - Grevskapstid - Besøk på Herregården

Kulturarv, Trinn: 7
HERREGÅRDEN MED GREVER, GREVINNER, FOLK OG FE Formidlingsopplegg for 7. trinn Den ”Høygrevelige Residentz”, i dag mer kjent som Herregården, ble oppført av Ulrik Frederik Gyldenløve i 1670-årene. Gyldenløve var sønn av Kong Fredrik 3., stattholder og kommanderende general i Norge på 1600-tallet, og greve av Laurvigen (Larvik). Vi tar elevene med på en vandring i Herregården. På denne ferden - gjennom dører som knirker, fra rom til rom, opp trapper og ned trapper - får elevene høre historier om livet i og rundt Herregården på 1600 og 1700-tallet, den gang Larvik var en del av kongeriket Danmark-Norge. Elevene får høre historier om betydningsfulle personer som har preget bygningens historie, om grever, grevinner og andre viktige personer. De får også høre historier om alle de som jobbet for å holde Herregården i gang. Mennesker, voksne som barn, som har tjent grevskapet, stelt huset, maten, dyrene og hagen.
VELKOMMEN til en forhåpentligvis spennende og lærerik opplevelse.

7. trinn - Metafysica - Haugar kunstmuseum 2019

Visuell kunst, Trinn: 7
Høstens temautstilling på Haugar undersøker hvordan samtidskunsten reflekterer metafysiske spørsmål og forestillinger. Den løfter frem norske og internasjonale kunstnere som arbeider innenfor et bredt spekter av medier som maleri, fotografi, installasjon, skulptur og video. Intensjonen er å belyse hvordan ulike typer av religiøse og metafysiske perspektiver kan reflekteres i temaer som aktualiserer eksistensielle, humanistiske eller politiske problemstillinger.
KUNSTNERE:
Javier Barrios, Juan Andrés Milanes Benito, Geir Egil Bergjord, Sverre Bjertnæs, William Blake (1757–1827), Marie Buskov, Kristian Øverland Dahl, Diana Al-Hadid, Christian Houge, Ruprecht von Kaufmann, Rafael Megall, Ulf Nilsen, Hanne Rivrud, Anne Samat, Nicola Samori, Andres Serrano, Arne Bendik Sjur, Tollef Thorsnes, Kjell Torriset, Natee Utarit, Nicola Verlato, Morten Viskum og Gelawesh Waledkhani.
Etter omvisningen i utstillingen blir det verksted med tema fra utstillingen.Varighet 1t 45minMedbragt lunsj spises før eller etter omvisningen i Borggården eller inne ved dårlig vær.

8. trinn - Natur og miljø -"Et møte med Thor Heyerdahl"

Kulturarv, Trinn: 8
"På denne kloden lever vi som på en flåte. Alle er vi sammen og vi vil synke eller flyte sammen." - Thor Heyerdahl.
Thor Heyerdahl var larviksgutten og verdensborgeren som viste et brennende engasjemnet for globale miljøutfordringer hele sitt liv.  Han lyttet ikke til skeptikerne og gjennomførte sine mål selv om andre sa det var umulig! Vi er glade for å fortsatt kunne presentere dette opplegget med besøk i hans barndomshjem og møte med noen av dem som gikk i hans fotspor.

9. trinn - "LYDATA"

Musikk, Trinn: 9
9. trinn - "LYDATA"Larviks 9. klassinger inviteres med på digital komponering med Drivhuset musikkverksted. Først får elevene en smakebit på elektronisk musikk av komponisten Arne Nordheim ( 1931 - 2010, og æresborger av Larvik). Deretter kommer en demonstrasjon av appen LYDSNAPP og så setter elevene igang med å gjøre sine egne lydopptak av mange slags instrumenter og andre lyder som man kan finne på skolen. Så blir det samarbeid i grupper om å spille lydene fra iPaden på ulike måter. Hver gruppe får i oppgave å organisere samspillet slik at det blir til sammenhengende musikkstykker. Det innebærer samarbeid og øving frem mot  en liten uhøytidelig konsert der gruppene spiller musikken sin for hverandre.  Lydopptak av konserten legges senere ut på Drivhusets nettsted http://i.drivhuset.org/lydata-i-larvik.






9.trinn - Skrivekurs og slampoesi

Litteratur, Trinn: 9
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som utøverne liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Dagen innebærer også en kort vandring til poesi-installsjoner i nærheten av Sliperiet.Målet ved slutten av dagen er at flest mulig skal ha skrevet ferdig og framført diktene sine. 
  •  Ta med egen mat til spisepausen!

Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Kulturvertkurs for barnetrinnet 4. september 2019

Annet, Trinn: 5-7
Velkommen til kulturvertkurs for mellomtrinnet!
Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) og skolens egne arrangementer.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.
Det er mye god læring for elever å være kulturverter :)Kurset vil bl.a. inneholde:Møte med en kunstner/musiker.Hvordan bli en god arrangør.Presentasjon av Den kulturelle skolesekken.Skolens oppgaver.Praktiske oppgaver for elevene.Erfaringsdeling/inspirasjon og informasjon for kulturkontaktene/lærerne.Hver deltaker vil etter endt kurs motta et arrangørpass og et kursbevis som bekreftelse på at man har gjennomført kurset. Det er viktig at kulturkontakt/lærer deltar aktivt sammen med elevene.Det blir servert frukt, lunsj og drikke. Gi beskjed ved påmelding om matallergier e.t.c. Husk navn på deltagerne ved påmeldingen.Kursholder:     Arve Karlsen og Anne Bente K. JohnsenMålgruppe:    Kulturverter/elever og kulturkontakter/lærere. Hvor/Når:       Onsdag 4. september 2019 kl. 09:00 – 13:00 på Sliperiet.Påmelding innen 28. august til anne.bente.korssjoen.johnsen@larvik.kommune.no
Uttrykksform
Åpne filter