Kvelde skole

Kvelde skole

Postadresse: , 3282 Kvelde

Besøksadresse: Kveldeveien 238, 3282 Kvelde

Telefon: 33 17 12 40

Kontaktperson: Anders Aamodt, 97615128, anders.aamodt@larvik.kommune.no (Teamleder 5-7 klasse), Åse Marie Kunzuch Ungdomstrinnet, 41566531 (mobil), aase.marie.konzuch@larvik.kommune.no

Antall produksjoner: 20

  • Alle

Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: 5-10
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

Havets drager: Vikingenes reiser

Kulturarv, Trinn: 6
HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Skolene inviteres til en dag med vikingskipet Gaia i Sandefjord. Skipet er en kopi av skipet som ble funnet i gravhaugen på Gokstad i 1880. Elevene får lære om den maritime vikingtiden i Vestfold. Gjennom praktiske aktiviteter på land og vann vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant skipsbygging, seiling/roing, handel, tokt og håndverk. Elevene skal innom fire poster i løpet av dagen. Elevene deles inn i to undergrupper på 3 av 4 poster. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med de ansvarlige på Midard vikinsenter i god tid før de skal på DKS-dagen.

James Bond - GoldenEye

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» en forestilling produsert av teaterkompaniet Feil Teater.

 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

Koristenes ABC- To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

Tegn Serier!

Visuell kunst, Trinn: 6-8
" De fleste slutter å tegne i en alder av ca. 12 år fordi de «ikke kan tegne». Med dette kurset vil jeg vise elevene at ikke bare KAN de tegne, men også at hvis de kombinerer evnene de har til å både skrive og tegne kan de fortelle historier på en helt ny og overraskende måte", sier tegneserieskaperen Tore Strand Olsen.

10. trinn - "Skulptur & fortellinger" 2019

Kulturarv, Trinn: 10
SKULPTUR OG FORTELLINGEREt formidlingsopplegg om skulpturer, kunstnere og vi som betraktere.Hvorfor har vi skulpturer i Larvik?
Hvem bestemmer at en skulptur skal stå plassert her og der i byen?
Når fikk Larvik sin første skulptur?Ser du deg rundt i Larvik  vil du få øye på skulpturer, ikke bare en eller to, men flere. Vi ser at de står der, men ofrer de sjelden en tanke. Stopper vi derimot opp, betrakter skulpturene, og i tillegg stiller oss spørsmålet om hvorfor de står der, vil vi fort komme inn på spennende historier. Historier vi vil fortelle deg.I formidlingsopplegget «Skulptur & fortellinger» tar vi opp tema skulptur og kunst i det offentlige rom. Gjennom utvalgte figurative- og abstrakte skulpturer, minnesmerker og fontener vil elevene lære om hvorfor billedhuggere får oppdraget med å lage skulpturer som skal være til glede og refleksjon for oss som bor eller besøker Larvik.
Formidlingsopplegget gjennomføres som vandring i byen. Skoleklassene møter opp i Badeparken ved biblioteket.Varighet: 90 minutter.Skulpturvandringen:
  • Badeparken: abstrakte skulpturer og helårsfontenen til Carl Nesjar
  • Torget: Diriksbauta, fontenen og minnesmerket 22. juli.
  • Steinbakken og Larviks eldste bebyggelse.
  • Herregårdsbakken: Kongeinskripsjonene.
  • Herregården: praktisk øvelse med hammer&meisel og historien om steinhuset til Ulrik Fredrik Gyldenløve
Formidlingsopplegget gjennomføres av utøvende billedhugger Martin Kuhn og museumspedagog Marianne Sørensen.

2. trinn - Første møte med museet

Kulturarv, Trinn: 2
Hva er et museum?
Hvem jobber på et på museum og hva gjør de?
Disse og mange andre spørsmål får vi ofte fra små og store som besøker Larvik Museum. På museer er det utstilt mye rart. Museene samler inn, dokumenterer, forsker og formidler på vår kulturhistorie. Det er morsomt å gå på museum. Artig fordi man lærer om hvordan folk hadde det før i tiden, det vi kaller for «gamle dager».  Vi skal ikke mange  tiårene tilbake i tid før mye var forskjellig fra hvordan vi har det nå.”Første møte med museet” er andreklassenes først møte med utstillinger og oss som jobber på Larvik Museum. Elevene får se utstillingen « Den glemte byen»  og vår nye utstilling; «Larvik i endring 1880-1915».  Utstillingene med sine mange spennende ting handler om folk i Larvik fra 1600-1900 tallet.I «museumsverkstedet» ser vi nærmere på flere gamle ting som vi har på lager. Elevene vil her lære om hva slags utstyr man bruker når man skal: ta på, rengjøre og rense gamle støvete ting.Mer informasjon om vår nye utstilling finner du her: http://www.larvikmuseum.no/utstillinger/larvik-i-endring-1880-1915-2/Velkommen skal dere være til en lærerik opplevelse ved Larvik Museum.Av
Marianne Sørensen
Museumspedagog

3. trinn - Besøk ved Larvik bibliotek

Litteratur, Trinn: 3
Larvik bibliotek ønsker velkommen til bibliotekets barneavdeling. Elevene får møte GrevLing, som bor på biblioteket, og høre litt om hva et bibliotek er og hva man kan gjøre der. Det blir litt høytlesning og en liten bokprat med tips til gode bøker å lese.Biblioteket trenger elevlister i forkant av besøket slik at GrevLings lånekort kan ligge klare når elevene kommer til biblioteket.

7. trinn - Grevskapstid - Besøk på Herregården

Kulturarv, Trinn: 7
HERREGÅRDEN MED GREVER, GREVINNER, FOLK OG FE Formidlingsopplegg for 7. trinn Den ”Høygrevelige Residentz”, i dag mer kjent som Herregården, ble oppført av Ulrik Frederik Gyldenløve i 1670-årene. Gyldenløve var sønn av Kong Fredrik 3., stattholder og kommanderende general i Norge på 1600-tallet, og greve av Laurvigen (Larvik). Vi tar elevene med på en vandring i Herregården. På denne ferden - gjennom dører som knirker, fra rom til rom, opp trapper og ned trapper - får elevene høre historier om livet i og rundt Herregården på 1600 og 1700-tallet, den gang Larvik var en del av kongeriket Danmark-Norge. Elevene får høre historier om betydningsfulle personer som har preget bygningens historie, om grever, grevinner og andre viktige personer. De får også høre historier om alle de som jobbet for å holde Herregården i gang. Mennesker, voksne som barn, som har tjent grevskapet, stelt huset, maten, dyrene og hagen.
VELKOMMEN til en forhåpentligvis spennende og lærerik opplevelse.

7. trinn - Metafysica - Haugar kunstmuseum 2019

Visuell kunst, Trinn: 7
Høstens temautstilling på Haugar undersøker hvordan samtidskunsten reflekterer metafysiske spørsmål og forestillinger. Den løfter frem norske og internasjonale kunstnere som arbeider innenfor et bredt spekter av medier som maleri, fotografi, installasjon, skulptur og video. Intensjonen er å belyse hvordan ulike typer av religiøse og metafysiske perspektiver kan reflekteres i temaer som aktualiserer eksistensielle, humanistiske eller politiske problemstillinger.
KUNSTNERE:
Javier Barrios, Juan Andrés Milanes Benito, Geir Egil Bergjord, Sverre Bjertnæs, William Blake (1757–1827), Marie Buskov, Kristian Øverland Dahl, Diana Al-Hadid, Christian Houge, Ruprecht von Kaufmann, Rafael Megall, Ulf Nilsen, Hanne Rivrud, Anne Samat, Nicola Samori, Andres Serrano, Arne Bendik Sjur, Tollef Thorsnes, Kjell Torriset, Natee Utarit, Nicola Verlato, Morten Viskum og Gelawesh Waledkhani.
Etter omvisningen i utstillingen blir det verksted med tema fra utstillingen.Varighet 1t 45minMedbragt lunsj spises før eller etter omvisningen i Borggården eller inne ved dårlig vær.

8. trinn - Natur og miljø -"Et møte med Thor Heyerdahl"

Kulturarv, Trinn: 8
"På denne kloden lever vi som på en flåte. Alle er vi sammen og vi vil synke eller flyte sammen." - Thor Heyerdahl.
Thor Heyerdahl var larviksgutten og verdensborgeren som viste et brennende engasjemnet for globale miljøutfordringer hele sitt liv.  Han lyttet ikke til skeptikerne og gjennomførte sine mål selv om andre sa det var umulig! Vi er glade for å fortsatt kunne presentere dette opplegget med besøk i hans barndomshjem og møte med noen av dem som gikk i hans fotspor.

9.trinn - Skrivekurs og slampoesi

Litteratur, Trinn: 9
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som utøverne liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Dagen innebærer også en kort vandring til poesi-installsjoner i nærheten av Sliperiet.Målet ved slutten av dagen er at flest mulig skal ha skrevet ferdig og framført diktene sine. 
  •  Ta med egen mat til spisepausen!

Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Høstutstillingen - Videokunst - Ekstratilbud

Film, Trinn: 8-10
Videokunst for barn og unge fra Høstutstillingen 2019!Videokunst i Galleri BølgenDet har blitt en tradisjon at kunstforeiningene får mulighet til å vise det nyeste innen videokunst fra Høstutstillingen. Nytt av året er at videoprogrammet er satt sammen spesielt med tanke på formidling til barn og unge.I videokunst møter en utforskende fortellingsformer og krysninger mellom ulike sjangrer. Den store variasjonen i uttrykk, tematikk og teknikk i arbeidene, er en av styrkene ved videokunsten. I videokunsten kan historiefortelling skje på andre og nye måter, og kanskje kan kunstopplevelsen føre til at en ser litt annerledes på sin egen historie og omgivelser i etterkant. Ungdom er også storkonsumenter av video i kanaler som YouTube og SnapChat. Video kan som medium for de unge, oppleves som mer tilgjengelig enn tradisjonelle kunstuttrykk. Det vil bli valgt ut 2–3 videoverk som vil bli vist på kunstutstillingen. Visingen av videoprogrammet er et samarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Høstutstillingen.Det vil være workshop/samtale i forbindelse med besøket i Galleri Bølgen.

Enestående i EuropaI begynnelsen av 1880-årene vendte norske kunstnere hjem med et nytt kunstsyn og en ny innstilling til billedkunstnernes plass i samfunnet. Ideen fikk de fra det internasjonale kunstsenter Salongen i Paris. I motsetning til sine kolleger i Sverige og Danmark som måtte kjempe mot etablerte institusjoner, vendte nordmennene hjem til jomfruelig mark. Norge var en ung nasjon uten kunstakademi og med få kunstinstitusjoner.I 1884 inngikk billedkunstnere en avtale med Staten, som gjennom et årlig tilskudd skulle sikre økonomien. Fra da av ble kunstnernes egen utstilling en årlig nasjonal kunstmønstring. I dag er Høstutstillingen enestående i Europa.Hva vises på Høstutstillingen?I 130 år har Statens Kunstutstilling vist utviklingen i samtidskunsten og vært en uuttømmelig kilde til diskusjon om kunstnerisk kvalitet. Den har refusert mye god kunst gjennom tidene, men den har også sluppet inn eksperimenterende og kontroversielle verker som ingen andre institusjoner ville ha vist. Blant annet verker som viste nye tendenser og senere ble toneangivende. For våre offentlige gallerier, private samlere og museer er utstillingen en årlig kilde til nyanskaffelser.Alt som rokker vår trygghet virker provoserende. Samtidskunsten er ofte et slik uventet møte. Ukjent innhold, ukjente uttrykksformer, nye teknikker og materialer setter vår overbevisning og vår opplevelse av kunst på prøve. Høstutstillingen utfordrer. Den forbauser og gleder, irriterer og begeistrer.
Her er nokre av tilbakemeldingane frå kunstforeiningane som har vist programmet:– Inspirerende å høre samtalene filmene satte i gang! Hurra for ungdom som gir kunsten en sjanse.– Tror dette var en døråpner for flere, og sammensetningen var interessant også for yngre.– Kunstopplevelsene og bakgrunnsinformasjonen har samlet bidratt til gode diskusjoner i klasserommet om blant annet kunstfilm som medium, budskap uttrykt med visuelle virkemidler og symbolbruk i kunsten.
Praktisk info:Dette tilbudet er et eksra tilbud til de klassene på mellomtrinnet og ungdomstrinnet som ønsker det, og gjennomføres januar/februar 2020. Det er  førstemann til mølla. Tilbudet er gratis og Kulturskrinet bestiller og betaler buss. Påmelding til Anne Bente eller Arve så fort som mulig og innen 1. november. Tilbudet er åpent for hele klasser, valgfagsklasser o.s.v.

Kulturvertkurs for barnetrinnet 4. september 2019

Annet, Trinn: 5-7
Velkommen til kulturvertkurs for mellomtrinnet!
Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) og skolens egne arrangementer.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.
Det er mye god læring for elever å være kulturverter :)Kurset vil bl.a. inneholde:Møte med en kunstner/musiker.Hvordan bli en god arrangør.Presentasjon av Den kulturelle skolesekken.Skolens oppgaver.Praktiske oppgaver for elevene.Erfaringsdeling/inspirasjon og informasjon for kulturkontaktene/lærerne.Hver deltaker vil etter endt kurs motta et arrangørpass og et kursbevis som bekreftelse på at man har gjennomført kurset. Det er viktig at kulturkontakt/lærer deltar aktivt sammen med elevene.Det blir servert frukt, lunsj og drikke. Gi beskjed ved påmelding om matallergier e.t.c. Husk navn på deltagerne ved påmeldingen.Kursholder:     Arve Karlsen og Anne Bente K. JohnsenMålgruppe:    Kulturverter/elever og kulturkontakter/lærere. Hvor/Når:       Onsdag 4. september 2019 kl. 09:00 – 13:00 på Sliperiet.Påmelding innen 28. august til anne.bente.korssjoen.johnsen@larvik.kommune.no
Uttrykksform
Åpne filter