Holmestrand videregående skole

Holmestrand videregående skole

Postadresse:

Besøksadresse: Vesthøyveien 7B, 3080 Holmestrand

Telefon: 33 06 63 50

Kontaktperson: Monica Alice Lund Hagen, 45456669, monica.hagen@vtfk.no (Leder AHT-avdelingen), Peder Kristian Müller, 95023854, peder.kristian.mller@vtfk.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle
  • Grunnskole

Film 2020-2021: Gnisninger

Film, Trinn: VG1-VG3
Gnisninger - presenteres av regissør Marius Myrmel i vimeolenken her: Gnisninger presenteres av regissør Marius Myrmel
Passord: DKS2020

Film 2020-2021: iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
iHUMAN - en film av Tonje Hessen Schei og Jonathan Borge Lie
Film om kunstig intelligens, sosial kontroll og makten bak
- Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at at Facebook, Instagram og Google er bygd opp av kunstig intelligens?Noen ser kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år. Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Regissør Tonje Hessen Schei
Produsent Jonathan Borge LieFilmvising og ettersnakk med regissør / produsent

Litteratur 2020-2021: Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SkamløsSammen med Amina Bile og Nancy Herz har Sofia Nesrine Srour gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Tilrettelagt 2020 - 2021: Mammas mage (Kvadratteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Mono og Nova skal få en bror eller søster. De venter, og det er ganske kjedelig. Derfor begynner de å leke seg med tanken hva som kan være inne i magen. Hvorfor kommer det så rare lyder? Hva om den aldri vil ut? Tenk om det bare er en promp...
                            
”Mammas mage” er en filosofisk og estetisk forestilling der de tar opp undring og spørsmål barn kan ha når mamma plutselig blir gravid. Scenografien er en stor mage som vokser gradvis gjennom forestillingen. Gjennom lys, musikk, farger og et fysisk språk, leker forestillingen med barnas fantasi om hva som spirer og gror inne i magen.
Forestillingen er støttet av Kulturrådet - Fri scenekunst

Tilrettelagt 2020 - 2021: På havets bunn (Det stille teateret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Bli med på en vakker, ordløs oppdagelsesreise ned i havdypet.
Glitrende fiskestimer stryker forbi, mens maneten duver sakte med bølgene. En sjenert eremittkreps våger seg fram fra sitt skjulested, og kamskjellet vokter sin hemmelighet.En undrende forestilling inspirert av Inger Hagerups dikt "På havets bunn står skutene”.Forestillingen ble spilt på Greveskogen og Frøy skole høsten 2018. Gode tilbakemeldinger.
Støttet av Norsk Kulturråd, Fond For Utøvende Kunstnere og Vestfold Fylkeskommune.

Visuell kunst 2020-2021: Kroki

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KROKI med Silje og Guro er både et tegneverksted og et danningsverksted. Gjennom å tegne aktmodell med blindtegneteknikk får elevene øvd evnen til observasjon, konsentrasjon, glede og selvtillit i tegnefaget. Verkstedet er også et møte med nakenhet i en naturlig kontekst. Dette står i positiv motvekt til hvordan ungdommer ofte møter seksualisert nakenhet gjennom sosial medier og samfunnet ellers i dag. På denne måten er verkstedet en  kombinasjon av ferdighetslæring og danning.Elevene i programrådet var enstemming enige om at dette er et viktig prosjekt som alle vil ha nytte av, og understreker betydningen av kropp og nakenhet i en naturlig kontekst.Ut over det å lære en tegneteknikk har workshopen også to underliggende formål:
1. Elevene får erfare at man ikke trenger å være perfeksjonistisk eller "flink" til å tegne for at en tegning skal bli vellykket. I blindtegningsteknikk må vi frigjøre oss fra ideen om gode og dårlige tegninger. Her handler det først og fremst om å gjøre øvelsen, og å knekke blindtegne-koden. Som biprodukt blir likevel blindtegningene svært uttrykksfulle, komiske eller overraskende flotte, men på en annen måte enn elever gjerne er vant til å vurdere gode og dårlige tegninger.2. Elevene får oppleve nakenhet i en kontekst der kroppen er naturlig og ikke-seksualisert. Krokitegning krever konsentrasjon og fokus på å tegne raskt, og det er ikke tid til å tenke over det flaue og rare i situasjonen der de sitter overfor en naken person. Vi mener at dette er en verdifull erfaring for ungdommer som vokser opp i et samfunn fyllt med perfeksjonisme, og der synet på kropp er preget av stereotypiske og seksualiserte idealer.Erfaringer:Vi har sålangt avholdt ca 80 verksteder gjennom DKS, både ungdomsskole og Vg1- Vg3. Vår erfaring er at elever helt ned i 13-års alder har godt utbytte og glede av verkstedet. Vi har også gode erfaringer med elever med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner, samt elever med psykisk utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Så lenge elevene er forberedt på hva de skal, og hva begrepet aktmodell innebærer, går gjennomføringen godt for seg - uten "oppstyr".De fleste elever og lærere er naturlig nok ganske spente når de kommer inn til økta, men vår erfaring er at stort sett alle kommer ut igjen positivt overraset over hvor lite kleint det faktisk var, og ikke minst - hvor moro det var å tegne på en ny måte. Mange blir også positivt overrsaket over sine egne tegneferdigheter. Gjennom naturlig og trygg tilstedeværelse, og gjennom å være i aktiv dialog med elevene underveis i verkstedet, søker vi alltid å skape en trygg og lærerik ramme for både elever og lærere.Verkstedet har tidligere blitt knyttet til folkehelse / psykisk hel og livsmestring, naturfag, seksualundervisning, kroppsøving og kunst og håndverk.

Visuell kunst 2020-2021: Personal Protection Equipment

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Personal Protection Equipment - En performativ samtale og workshop med kunstneren Izabela Zolcinska og hennes broderte beskyttelsesdrakt.Skapte umiddelbar nysgjerrighet hos elevene i programrådet! OG nå mer aktuell enn vi kunne forestille oss.Personal Protection Equipment (PPE) er en drakt tett dekket av med nettverk av broderte røde tråder. Inspirasjonen til dette kunstverket kom bl. a. fra biohazard-draktene som brukes av medisinsk fagfolk i ebolainfiserte områder, og av forskere som jobber med dette viruset i labratoriene.Del1:
​​​​​​​I introduksjonen viser kunstneren hvordan hun har jobbet seg frem til dette verket. Hun forklarer idéen og teknikken bak en lang prosess med brodering. På objektet har hun "tegnet" med symaskin røde tråder som kan likne på kroppens minste blodårer av sirkulasjonssystem - kapillarer. Samtalen om objektet utforsker fenomenet frykt i vår kultur. Bl. a. fenomenet å frykte blod - hemofobi. Visuelt språk med mye bruk av bilder og dialog med elevene.Samtale med elevene om hvilke utfordringer og ulemper beskyttelsesdrakten gir.

Del 2:
Tegneworkshop hvor elevene blir skal  designe egne beskyttelses-emojier. I denne delen utfordres elevene til å søke etter mer menneskelig forbindelse mellom den som bruker beskyttelsesutstyr og for eksempel pasienter. Denne delen er tilpasset smittevernregler, og elevene tegner på vegger av plast.Hva trenger du? Hva er dine behov? Hva kan du tilby andre når påført disse draktene? 
Elevene reflekterer og bruker sin erfaring i kontakt med med bruk av beskyttelsesutstyr i kontakt med andre mennesker.Betydningen av møtet og workshopen:
Gir elevene førstehåndserfaring med hvordan kunstnere kan jobbe med dagsaktuelle utfordringer , og jobbe tverrfaglig. I tillegg belyses relasjonen mellom helsepersonell og virussmittede pasienter. I dette prosjektet er kunsten et verktøy for å spre informasjon, utvide kunnskapshorisonten og arbeide med emosjonell utvikling - med frykt, angst og stigmatisering.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter