Thor Heyerdahl videregående skole

Thor Heyerdahl videregående skole

Postadresse:

Besøksadresse: Hoffs gate 6, 3262 Larvik

Telefon: 33 12 31 00

Kontaktperson: Knut Flesche, 974 60838, knutfl@vfk.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Annet 2019-2020: Inn i Operaen

Annet, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!
Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp: https://www.nrk.no/spesial/operafabrikken-1.13992999
Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?

Filmvalg 2019-2020 Eighth Grade

Film, Trinn: VG1-VG3
Å være en tenåring i 2018 er den samme opplevelsen som den alltid har vært – men samtidig helt annerledes. For tretten år gamle Kayla innebærer det å være uløselig knyttet til mobiltelefonen, å fordøye verden gjennom sosiale medier, mens hun prøver å overleve ungdomstidens overveldende utfordringer.Denne presise skildringen av en moderne ungdomstid burde være smertelig gjenkjennelig for både nåværende og tidligere tenåringer. Kayla må, slik vi alle har vært nødt til, forsøke å finne sin plass i verden, være kulere og unngå ydmykelse, og EIGHTH GRADE skildrer denne reisen med stor varme og innsikt.Fra Filmpolitiets anmeldelse:Filmskaperen krydrer elendigheten med humor som tar brodden av mye av det vonde. Kayla er så keitete at man av og til må le, men man ler aldri av henne. Vi ler med henne fordi de fleste på ett eller annet tidspunkt i livet har kjent på noe av det hun føler.Filmen har også et par biroller som fungerer som lyspunkt i Kaylas angst. For eksempel den veslevoksne og nerdete Gabe, glitrende spilt av Jake Ryan. Han er den forfriskende rare fyren som trives med seg selv. Som på et vis er filmskaperens talerør, som forteller oss at man kan være lykkelig selv om man ikke passer inn i det snevre formatet for hva som er kult og populært.For dette er ikke den velkjente historien om den nerdete tenåringsjenta som ble kul. “Eighth Grade” er mer ærlig enn som så.Filmen er Bo Burnhams kjærlighetsbrev til unge som er annerledes. Det er en håpefull film som forteller oss at nei, du blir kanskje aldri den mest populære jenta i klassen, men det er helt greit.Filmvising og ettersnakk produseres av Lars Ole Kristiansen. 
Lars Ole Kristiansen (f. 1986) er kritiker og redaktør for Montages. Han har en mastergrad i filmvitenskap fra Høgskolen i Innlandet, der han også underviser. Styremedlem i Norsk Filmkritikerlag.​​​​​​​

Kulturarv 2019- 2020 Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
l Vestfoldmuseene tilbyr fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  •  Nord-Jarlsberg museene vil formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:

Kontaktperson i Nord-Jarlsbergmuseene:Urd Kalvik tlf.:41269749 (nyansatt fra 01.09.19)Merethe Sortland tlf.: 48293935 (fram til 01.09.19)
Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 Maks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Dagsgang: Opplegget gjennomføres på Berger museum, BergerMedvirkende: Urd Kalvik (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Merethe Sortland (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)
Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Kulturarv 2019- 2020 Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.
Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dks

Litteraturvalg 2019- 2020: Den yngre Edda - Liv Gulbrandsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Favoritt i reprise!
Den yngre Edda, skrevet av Snorre Sturlason omkring år 1220, er en hovedkilde til kunnskap om norrøn mytologi og skaldskap. Her finner vi en samlet fremstilling av den Norrøne gudelæren, med mesterlige gjenfortellinger av de gamle mytene, slik som Tors fiske og Balders død. Liv Gulbrandsen har svettet og studert guder og kjenninger, og tar oss nå på en forrykende reise fra urtiden via Ragnarok til livet i Åsgård.For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!

Litteraturvalg 2019-2020 HÅP ELLER KATASTROFE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
HÅP ELLER KATASTROFE
Litteratur og vitenskap

Hva gjør du hvis verden rakner? Tenk deg at internett kollapser, butikkene stenger og horder med mennesker plyndrer og går løs på hverandre - har du en plan?

Med utgangspunkt i Sigbjørn Mostues trilogi «I morgen er alt mørkt» som skildrer hvordan en global katastrofe oppleves av to norske tenåringer, forteller en av våre mest anerkjente klimaforskere og tidligere FN-direktør Svein Tveitdal om framtidas store utfordringer.

De fleste vet hva global oppvarming er, men få er opptatt av den eller redd for følgene som klimaendringene kan medføre. Gjennom litteratur og vitenskap ønsker Sigbjørn Mostue og Svein Tveitdal å skape bevissthet og engasjement, og inviterer elevene til debatt.

Scenekunstvalg 2019 - 2020 BRØDRE & SØSTRE (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Scenekunstvalg 2019-2020 Cirkuskonsert med Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3

Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Scenekunstvalg 2019-2020 Dance on, Dance off

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Dance on, Dance off
En episk, improvisert dansebuffé. To improvisatører med nesten ingen danseerfaring og to dansere med nesten ingen teaterimproerfaring møtes på scenen for å lage verdens neste store improdansehits – for her kan alt bli til spektakulær dans. Trumps siste påfunn kan bli en trist zumba. Tentamen din kan bli til en fet giraff-hiphop. Eller kanskje instastorien din blir en samtidsballett til en Rhianna låt.Publikum bestemmer de rareste sammensetningene og improvisatørene må lage dansenumre ingen har sett før eller i det hele tatt prøvd på. Kom og se livet ditt bli til en dans du sent vil få av netthinnen! Dance on, Dance off!Forestillingen er et samarbeid mellom Det Andre Teatret og Th´Line.Støttet av Fond For Lyd og Bilde.På scenen: Mats Eldøen, Cathrine Frost Andersen, Olli Wermskog, Charlott Madeleine Utzig, Ida Wigdel, Kristina Søetorp Wallace
Regissør: Tony Totino og Ida Wigdel
Lydimprovisatør: Henrik Stoltz Vernegg
Lysimprivisatør: Øystein Stanghelle Eriksen

Visuell kunst 2019-2020: Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i DKS Vestfold skoleåret 2017 - 2018 og fikk svært gode tilbakemeldinger.
Uttrykksform
Åpne filter