Re videregående skole

Re videregående skole

Postadresse: ,

Besøksadresse: Bergåsveien 44, 3175 Revetal

Telefon: 33 30 66 48

Kontaktperson: Stine Andresen, 99697720, stinea@vfk.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Film 2020-2021: Gnisninger

Film, Trinn: VG1-VG3
Gnisninger - presenteres av regissør Marius Myrmel i vimeolenken her: Gnisninger presenteres av regissør Marius Myrmel
Passord: DKS2020

Kulturarv 2020- 2021: Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dksElever sier:
​​​​​​​Jeg syntes det ga oss elever et fint perspektiv på hvordan et lite miljø som vallø opplevde krigen.Fikk meg til å tenke mer over nærmiljøet som historie​​​​​​​

Kulturarv 2020-2021: Operasjon Betongblanding

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Operasjon Betongblanding

Presentasjon av den illegale motstandsbevegelsens utvikling i Vestfold under 2. verdenskrig, med vekt på de siste 12 månedene før frigjøringen 8. mai 1945. Spesifikt Operasjon Betongblanding 14. mars 1945 med vekt på de unge menneskene som var med på aksjonen eller opplevde aksjonene.Målet med opplegget er at elevene skal bli kjent med lokalhistoriske hendelser i Vestfold under 2. verdenskrig og få en innføring i det lokale motstandsarbeidet konstrert rundt Milorg. Det er første gang at Aksjon Betongblanding er dokumentert helhetlig og samlet. Materialet inneholder også originalopptak med tidsvitner som aldri tidligere har fortalt sine historier. Dokumentasjonen har tatt over tre år. Prosjektet er lisensiert under CC BY-NC-SA 4.0 og er støttet av Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Horten kommune og Færder kommune.
Historisk bakgrunn
9. april 1940 var starten på den tyske invasjonen som etter to måneder med norsk motstand, endte med en fem år lang okkupasjon. Norge ble underlagt Det tredje riket, Adolf Hitlers nasjonalsosialistiske stat.

Ved hjelp av lokale støttespillere gjennom Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, skulle Norge gradvis omformes til et land styrt etter førerprinsippet, Hitlers mal.Men dette skjedde ikke uten motstand. Tidlig i krigen var denne motstanden kjennetegnet av sivilsamfunnets motstand der lærere, foreldre, prester og studenter nektet å føye seg. Parallelt med dette ble det i det skjulte bygd opp en landsomfattende organisasjon, Milorg.
I Vestfold ble de fleste militære motstandsgrupper en del av denne i løpet av 1942/43, med unntak av Saborg som ikke gikk inn i Milorg før årsskiftet 1944/45.

Etter de alliertes invasjon av Frankrike 6. juni 1944 ble det fart i de allierte forsyningene av våpen til de illegale gruppene, også i Vestfold. 14. mars 1945 gjennomførte Milorg i Vestfold, D-15, en koordinert aksjon med kodenavn «Operasjon Betonglanding» med deltakere fra nesten alle kommunene i fylket.  Det var ikke en selvfølge at dette var mulig. Året før ble organisasjonen utsatt for tyske aksjoner med katastrofale utfall.Over 3000 unge gutter i Vestfold var en del av Milorg, den militære delen av motstandsarbeidet i Norge. Mange barn og unge har en bestefar eller oldefar som var med, kanskje uten å vite det.

Utenom allierte flyangrep, var kanskje Aksjon Betongblanding det nærmeste vestfoldinger kom krigens brutalitet.

Litteratur 2020-2021: Hei, jeg er et dikt!

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.Veldig god formidler, og veldig gode tilbakemeldinger fra skoler og fylker. Lang erfaring.

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Scenekunst 2020-2021: Backbone (Gravity and Others Myths)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Backbone - en høyenergisk oppvisning i fysisk ferdighet hvor grensene for styrke blir utfordret - fysisk, følelsesmessig, individuelt og kollektivt. En prisvinnende nysirkus-forestilling som vil imponere! Takket være samarbeidet med Nøtterøy og Bølgen kulturhus kan vi igjen presentere en spennende forestilling av høy kvalitet - denne gangen fra Australia!
Nøtterøy kulturhus torsdag 29. oktober dagtidBølgen kulturhus torsdag 12. november dagtid

Scenekunst 2020-2021: BRØDRE & SØSTRE (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ØNSKEREPRISE! BRØDRE & SØSTRE 
Dette sier elever fra Vestfold - skolene:
"Dette er den beste forestilling jeg har sett. Veldig sterk og fin forestilling. Alle ungdom kan kjenne seg igjen i forestillingens handling, jeg syns det er fint at vi får se en slik situasjon utenfra, siden mange av oss er midt oppi den selv."​​​​​​​
"Får andre til å forstå hvordan folk kan ha det uten at man må fortelle alt hele tiden​​​​​​​"
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. TILGJENGELIG UKE 43.

Visuell kunst 2020-2021: Personal Protection Equipment

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Personal Protection Equipment - En performativ samtale og workshop med kunstneren Izabela Zolcinska og hennes broderte beskyttelsesdrakt.Skapte umiddelbar nysgjerrighet hos elevene i programrådet! OG nå mer aktuell enn vi kunne forestille oss.Personal Protection Equipment (PPE) er en drakt tett dekket av med nettverk av broderte røde tråder. Inspirasjonen til dette kunstverket kom bl. a. fra biohazard-draktene som brukes av medisinsk fagfolk i ebolainfiserte områder, og av forskere som jobber med dette viruset i labratoriene.Del1:
​​​​​​​I introduksjonen viser kunstneren hvordan hun har jobbet seg frem til dette verket. Hun forklarer idéen og teknikken bak en lang prosess med brodering. På objektet har hun "tegnet" med symaskin røde tråder som kan likne på kroppens minste blodårer av sirkulasjonssystem - kapillarer. Samtalen om objektet utforsker fenomenet frykt i vår kultur. Bl. a. fenomenet å frykte blod - hemofobi. Visuelt språk med mye bruk av bilder og dialog med elevene.Samtale med elevene om hvilke utfordringer og ulemper beskyttelsesdrakten gir.

Del 2:
Tegneworkshop hvor elevene blir skal  designe egne beskyttelses-emojier. I denne delen utfordres elevene til å søke etter mer menneskelig forbindelse mellom den som bruker beskyttelsesutstyr og for eksempel pasienter. Denne delen er tilpasset smittevernregler, og elevene tegner på vegger av plast.Hva trenger du? Hva er dine behov? Hva kan du tilby andre når påført disse draktene? 
Elevene reflekterer og bruker sin erfaring i kontakt med med bruk av beskyttelsesutstyr i kontakt med andre mennesker.Betydningen av møtet og workshopen:
Gir elevene førstehåndserfaring med hvordan kunstnere kan jobbe med dagsaktuelle utfordringer , og jobbe tverrfaglig. I tillegg belyses relasjonen mellom helsepersonell og virussmittede pasienter. I dette prosjektet er kunsten et verktøy for å spre informasjon, utvide kunnskapshorisonten og arbeide med emosjonell utvikling - med frykt, angst og stigmatisering.
Uttrykksform
Åpne filter