SMI skolen

SMI skolen

Postadresse: ,

Besøksadresse: Melsomvikveien 180, 3159 Melsomvik

Telefon:

Kontaktperson: Grethe Hamre, 97984772, gretheha@vfk.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle

Litteratur 2020-2021: Hei, jeg er et dikt!

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.Veldig god formidler, og veldig gode tilbakemeldinger fra skoler og fylker. Lang erfaring.

Litteratur 2020-2021: Sult

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
ADAPSJON  - fra roman til tegneserieromanLitt om Hamsun og bokens klassikerstatus – hvorfor er den fremdeles aktuell•Fortellingen  - gjennom 8 illustrerte oppslag•Forskjeller og likheter mellom tegneserieroman  og roman•Kjennetegn ved tegneseriemediet•Fortellertekniske grep – hvordan tegneserien kan fremheve utvalgte ting og skape ny aktualitetMartin Ernstsen er en strålende formidler!

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Visuell kunst/kulturarv: 2020-2021: Munchs Hage

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
VI MØTER MUNCH – EDVARD MUNCH OG ÅSGÅRDSTRAND
I Åsgårdstrand, ligger museet Munchs hus. Kunstneren Edvard Munchs første egne hjem, og museum i over 70 år.
Fra neste skoleår kan vi tilby en ny, variert og sammensatt formidling: To unike og svært ulike digitale opplevelser som på en helt ny måte formidler Munchs liv og kunst i Åsgårdstrand. Videre blir det interaktive stasjoner, formidling i museet og landskapet rundt, og verksted med kunstner. Vi ønsker ikke å tilby en tradisjonell pedagogisk formidling med hovedfokus på fakta og kunnskap, men i stor grad gi opplevelser gjennom inntrykk, stemninger og følelser.
Elevene blir kjent med naturens innflytelse og påvirkning på Munch, samt møter mer personlige stemninger, hverdagslige sysler og øyeblikk fra hans liv. De vil komme nær opplevelsen av å kunne trekke seg tilbake – og kunne reflektere over behovet vi alle har for ro, kontemplasjon, og for å ha ett sted som bare er ens eget.  
Munch maler naturen, og det sterkeste i naturen; livet selv og livets syklus. Menneskelige skjebner, livets gang fra fødsel til død, kjærlighetens gleder og sorger. Og, naturens eget kretsløp, som går uavhengig av oss mennesker, og som vi er tvunget til å følge. I tekst og bilder vektlegger han de store linjer som går sin gang. Han gjør det uten sentimentalitet. Og han gjør det med en stor respekt, både for jorden og for oss mennesker som lever på og av den. Slik følger naturen og mennesket hverandre, og flettes sammen.Munch ser og gir uttrykk for de store linjene i møte med naturen: ”– Alt er i oss – og vi er i alt – – Det minste deler sig i små, det store samler sig til en stor Enhet – Han gikk om i sin Blomstrende Have og så på dette overdådige svulmende Liv –Sen Sommer var det – og Trærne stod i Frukt –.”  Vi ønsker å vektlegge hva kunst er, hva det kan være, og ikke minst bety for oss mennesker. Vi ønsker å formidle Edvard Munchs tro på seg selv og sine evner som kunster og hans formidling av følelser vi alle bærer i oss. Hans nysgjerrig på livet og det sammensatte og komplekse mennesket, hans evne til å ta nye ideer innover seg og tørre å se verden med nye øyne.
Varighet er avhengig av sammensetning av de ulike elementene, 3-4 timer. Vi tilpasser, ta kontakt. Det ideelle er maks 30 personer.
Uttrykksform
Åpne filter