Lillås skole

Lillås skole

Postadresse: , 3188 Horten

Besøksadresse: Lilaasveien 7, 3188

Telefon: 33 08 57 60

Kontaktperson: Grethe L. Knudsen, 97620264, grethe.knudsen@horten.kommune.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle

Alice i Eventyrland

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for barn. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Bach goes Hip Hop

Musikk, Trinn: 1-7
Endeleg skal Werner få framføre musikk skriven av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen!  I salen sit eit lydhørt publikum! Alt ligg til rette for ein flott klassisk konsert. Hadde det ikkje vore for David og Ole Petter... Dei har hovudet fylt av heilt andre ting!

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Slampoesi med Taro Cooper Vestøl

Litteratur, Trinn: 7
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som Taro liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 7
Dette er et prosjekt der kunstneren på ulike måter snakker om og viser til de avtrykk - fysiske og psykiske - som vi setter fra oss og etterlater hos hverandre. Ofte uten å tenke over det.Som fysisk avtrykk har hun valgt å fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt, vi har det alltid med oss. Og det er vakkert.Ubevisst setter vi dette avtrykk fra oss hele tiden, men denne dagen skal vi bruke det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet. Det er i samarbeidsprosjektet "Et annledes klassebilde".
Vi ser også på forstørrelser av fingeravtrykket. Kunstneren viser bilder av kunstverk der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk.Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Besøk på Haugar Kunstmuseum - "AKT - UTE"

Visuell kunst, Trinn: 2
AKT | UTE er en utstilling med fokus på Astri Welhaven Heiberg (1881-1967), Jean Heiberg (1884-1976) og Per Deberitz (1880-1945), og deres kvinneakter. Helt sentralt i utstillingen vil være perioden de malte på Tjøme fra ca 1913. Disse tre kunstnerne malte sammen, lærte av hverandre, og utforsket i den samme perioden motiver av nakne kvinner plassert i et landskap. Utstillingen vil belyse den kreative kontakten mellom de tre kunstnerne. Utstillingen vil særlig løfte frem de to mindre kjente kunstnere, Astri Welhaven Heiberg og Per Deberitz, og deres bidrag til norsk kunsthistorie. AKT | UTE er en utstilling med fokus på Astri Welhaven Heiberg (1881-1967), Jean Heiberg (1884-1976) og Per Deberitz (1880-1945), og deres kvinneakter. Helt sentralt i utstillingen vil være perioden de malte på Tjøme fra ca 1913. Disse tre kunstnerne malte sammen, lærte av hverandre, og utforsket i den samme perioden motiver av nakne kvinner plassert i et landskap. Utstillingen vil belyse den kreative kontakten mellom de tre kunstnerne. Utstillingen vil særlig løfte frem de to mindre kjente kunstnere, Astri Welhaven Heiberg og Per Deberitz, og deres bidrag til norsk kunsthistorie. Med verksted.Haugarvandring: Haugar er et sted med en lang og spennende historie som elevene vil oppdage spor av på denne vandringen.
Husk gode uteklær til Haugarvendringen!

Besøk på Preus museum: "Verden i 3D"

Annet, Trinn: 4

Bli kjent med barnebiblioteket

Litteratur, Trinn: 1
Når dere kommer hit til biblioteket vil det bli boktips, høytlesing og aktiviteter. Elevene vil også få litt tid til å gjøre seg kjent i biblioteket. Alle barna får med seg lånekortskjema hjem, slik at de som ønsker det kan komme tilbake sammen med foreldrene å få sitt eget lånekort.De klassene som ønsker det, har mulighet til å booke «Lille-Lakris» (maskoten til biblioteket). Denne må da hentes og leveres på biblioteket.Vi ser fram til en hyggelig stund sammen med dere.

Screening - Interaktiv multimediautstilling

Visuell kunst, Trinn: 1
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med. Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil da del i verket. Vi eksperimenterer  sammen med prosjektoren, ulike motiv, med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset, ulik avstand vil gi forskjellig skyggestørrelse. Det dokumenteres underveis med foto som på slutten i en fellesvisning.Utstillingen er en opplevelse som gir nye erfaringer og utfordringer i forhold til det å tenke i mange dimensjoner samtidig; lys, skygge, sted, rom, motiv, størrelse og avstand. Og stimulerer til bruk av teknikk som kreativt verktøy.

Uten å si det med ord

Annet, Trinn: 5
Uttrykksform
Åpne filter