Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2163, 3103 TØNSBERG

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 924 57 604, 909 19 432

Kontaktperson:Anna B Jørgensen (ansvarlig grunnskolen)/ Torill Sjømæling (ansvarlig videregående skole)

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 53

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Annet 2018/ 2019: Inn i Operaen

Annet, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!
Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp: https://www.nrk.no/spesial/operafabrikken-1.13992999
Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bach goes Hip Hop

Musikk, Trinn: 1-4
Endeleg skal Werner få framføre musikk skriven av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen!  I salen sit eit lydhørt publikum! Alt ligg til rette for ein flott klassisk konsert. Hadde det ikkje vore for David og Ole Petter... Dei har hovudet fylt av heilt andre ting!

Bak Kaptein Morten [V19]

Film, Trinn: 5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. 
Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.

Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg

Scenekunst, Trinn: 3-7
Under leiligheten sin, ja til og med under kjelleren, langt nede i jorda - der finnes det en hel verden som bare venter på Reidun Robertsen.
Det venter urørte strender, uendelige tunneler og et monster (Steven von Gutenberg) som lengter etter noen å være sammen med.Reidun Robertson prøver på sin side å finne en måte å unnslippe sin egen bursdag på. Han har strengt tatt ikke tid til å bruke en hel kveld på å feire seg selv, nei, han har viktigere ting å gjøre.
«Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg» er en fantasifull og morsom historie om to usannsynlige venners flukt fra virkeligheten. Forestillingen er siste del av vårt Annerledesprosjekt, hvor temaet er barn som har en annerledes oppvekst, og er støttet av Norsk Kulturråd og spenn.no.

Den røde ballen

Musikk, Trinn: 1-4
En fransk forestilling om to skumgummifigurer som treffes ved en rød ball. De forelsker seg, bygger et hjem, får søte skumgummibarn – og glir fra hverandre igjen.
Denne vakre forestillingen formidler mange forskjellige følelser, båret frem av fremragende dukkeførere og trekkspill.
Historien fortelles uten et eneste ord, og inviterer små og store i salen til å dikte med. På et blunk blir de enkle figurene lys levende karakterer, som om de skulle ha rømt fra fantasien til musikeren på scenen.
Forestillingen er laget av franske Compagnie Balle Rouge, og musikken er skrevet av Jacques Trupin. I 2017 vant forestillingen den internasjonale prisen YAM Awards, for årets beste produksjon for barn og ungdom.Den kulturelle skolesekken i Vestfold er glade og stolte over å kunne vise denne rørende og vakre forestillingen.
Elevene busses til sitt kulturhus. Kommunenes DKS-koordinator er ansvarlig for bestilling av buss. NB: Innslipp starter 15 min. før forestillingstart.

Do Not Feed the Trolls

Scenekunst, Trinn: 8-10
Do Not Feed the Trolls er ei teaterforestilling som tar for seg råskapen, skadefryden og den håplause idiotien hos moderne internettroll. Inspirert av sanne historier om trakassering på nett, nordiske troll, og med kompaniet sin heilt særeigne stil, lar the Krumple publikum oppleve noko som ellers skjer i det skjulte. Ved å balansere mellom det humoristiske og det ubehagelege konfronterer kompaniet publikum med spørsmålet: er eg sjølv ein del av dette fenomenet?Do Not Feed the Trolls fortel historia om Lisa Holloway, ei alminneleg jente som vågar seg ut på internett. Isolert og lei oppdagar den 14 år gamle Lisa den digitale røyndomen av sosiale media. Ho vert raskt ein tilfeldig kjendis i denne verda, men samstundes blir ho gradvis terrorisert av ein hærskare av idiotiske, parykk-kledde troll. Trolla verkar fast bestemt på å øydelegge sjølvtilliten hennar, ryktet hennar og truar heile Lisa sin eksistens …I teaterstykket, som er forkledd som ein enkel bokturné, tek the Krumple publikum med på ei marerittaktig reise inn i ei verd av internett-trolling for å gje publikum ei kjensle av både ubehag og skadefryd. The Krumple fokuserer på korleis kommunikasjonen mellom menneske drastisk endrar seg når ein har ei anonym maske å gøyme seg bak. For kven er eigentleg desse trolla, og kva er det som driv dei?

Forestillinga er støtta av: Scenekunst Østfold, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, SEANSE og Juritzen Forlag.

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-10
Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt.
Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner. Gjennom tekst, bevegelsesmateriale, og videoarbeid undersøker forestillingen hva slags maktstrukturer som ligger bak disse kreftene. Forestillingen er en ode til ungt mot, og en påminnelse om at gammeldagse tanker og konservative holdninger lever i beste velgående inn i vårt nye millennium. Forestillingen er en teaterlek med tre skuespillere som gjennom både utrerte karakterer, og tekster av mer poetisk karakter, viser diskrimineringens forskjellige ansikt. Forestillingen tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Utøvere:Andrea Jervell/Andrea Vik, Marie Hafnor/Sulekha Ali Omar, Kristoffer Hjulstad/Kristoffer VeierstedKoreograf: Marianne Kjærsund
Regi: Anders Borchgrevink
Produsent: Åkken Bom Produksjon v/ Anders Borchgrevink i co-produksjon med Brageteatret
Lys: Oscar Udbye
Musikk: Torgny Amdam og Mattis Tallerås.
Scenografi: Anders BorchgrevinkTekster av: Anders Borchgrevink, Andrea Vik, Kristoffer Veiersted, Sulekha Ali Omar og Nelly Winterhalder.

Film & Følelser [Vår 2019]

Film, Trinn: 10
Film & Følelser – å skape illusjoner på film og fortelle med et bilde.
Vi lever i en tid der mennesker med politiske, økonomiske og maktmotiver kan bruke følelser i film til å manipulere publikum. Det finnes mange bilder/filmer der en illusjon er ment for å få publikum til å støtte en part eller diskreditere en annen part.
Ungdomstiden preges for de fleste av sterke følelser og det er en tid man er åpen for påvirkning av kunstneriske uttrykk. Sammen med filmskaperne Egil og Ann får elevene vite kunnskap om film som et verktøy for å forstå og uttrykke sine følelser, men også som et verktøy til å utnytte følelsene til seerne.
På slutten av dagen blir det felles visning av filmene.

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.
I Re kommune er det fil for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

Filmvalg 2019-2020 Hatets Vugge

Film, Trinn: VG1-VG3
"Hva har skjedd med Hellas?" undrer filmskaper Håvard Bustnes i begynnelsen av denne skremmende dokumentaren
De siste årene har vårt inntrykk av dette landet med solfylte strender og vennlige mennesker blitt overskygget av politiske ideologier som er skremmende nær nazismen. Med mange fremtredende medlemmer av det høyreekstreme partiet Golden Dawn nå i fengsel, overtar en datter, en kone og en mor styringen - alle tre medievante nok til å unngå forsnakkelser under intervjuer.. Men, mens de regelmessig stopper intervjuene for å sikre at det gikk slik de ønsker, lar Bustnes bare kamera gå. Det resulterende materialet, supplert med arkivopptak, gir ikke rom for tvil om dette politiske partiets alarmerende ståsted, og avslører en stadig bredere kløft mellom klare fakta og politisk spill. Selv om det er frustrerende at kvinnene er så ubøyelige i sine synspunkter, illustrerer det hvordan å bære skylapper kan forderve et helt samfunn.Kort om regissøren

Håvard Bustnes (født 15. september 1973 i Oslo) er en norsk filmregissør med utdannelse i TV-regi fra Høgskolen på Lillehammer. Han har regissert dokumentarfilmer som har blitt kringkastet på blant annet NRK, TV 2, SVT (Sverige), YLE (Finland), TG4 (Irland), TVP (Polen), Al Jazeera Documentary Channel (Qatar), 24Docs Artmedia (Russland), Planete (Frankrike), TVP (Poland), NHK (Japan), ZDF Arte (Frankrike og Tyskland), DR (Danmark) og BOS (Nederland). Hans dokumentarfilm Blod & ære (2008) mottok en rekke priser, blant annet Amanda-prisen og Nordisk Panoramas Dokumentarpris. Hatets vugge (2018) har blitt vist på noen av verdens lendende dokumentarfilmfestivaler og vant Human-prisen på Human internasjonale dokumentarfilmfestival i 2018.
Filmvisning og ettersnakk med Lars Ole Kristiansen og regissør/produsent

Filmvalg 2019-2020 iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
iHUMAN
- Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at at Facebook, Instagram og Google er bygd opp av kunstig intelligens?Noen ser kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år. Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? MaskineneHvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.
Produsent Jonathan Borge Lie
Regissør Tonje Hessen Schei
Filmvising og ettersnakk med regissør / produsent

GARAGE

Scenekunst, Trinn: 5-7
Mekanikk, egg, kreativitet og et verksted du aldri har sett maken til!
Garage er en skitten og humoristisk teaterforestilling for voksne og barn. Handlingen foregår i et mekanisk verkstedsmiljø. Her møter vi hverdagen til to mekanikere i møkkete kjeledresser som lever enkle liv. De er lidenskapelige og nysgjerrige med en sterkt fasinasjon for hvordan alt rundt dem fungerer. De har maskiner og motorer som kan løse utfordringene de støter på i løpet av dagen. I verkstedet bor også ei høne. Den legger et nytt egg hver dag, og er mekanikernes næringskilde. Hva skjer om høna en dag legger flere egg? Og hva om kilden til mat en dag forsvinner?En fasinerende forestilling som kan inspirere alle oppfinnerspirer! Med Garage har Cirka Teater ønsket å skape en rå forestilling som gir publikum en annerledes teateropplevelse enn det som ofte blir forbunnet med teater for barn. Gjennom humor og nysgjerrighet for mekanikk og kreativitet inviterer vi til en forestilling hvor poesien ligger i det stygge og uslepne, ikke i det estetisk vakre og rene....det ér en historie der, eller det er mange, som vil bli skapt i hver publikummers hode. Er det lille verkstedet et bilde på en jordklode og en sivilisasjon i krise? Hvem er de to stakkarslige mennene som bor på det forlatte verkstedet? Hva har skjedd i forkant? Og ikke minst, hva skjer når den ene høna de har til å brødfø seg tilsynelatende dør...?
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER

Kulturarv, Trinn: 6
HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Skolene inviteres til en dag med vikingskipet Gaia i Sandefjord. Skipet er en kopi av skipet som ble funnet i gravhaugen på Gokstad i 1880. Elevene får lære om den maritime vikingtiden i Vestfold. Gjennom praktiske aktiviteter på land og vann vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant skipsbygging, seiling/roing, handel, tokt og håndverk. Elevene skal innom fire stasjoner i løpet av dagen.Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med Midard i god tid før de skal på DKS-dagen.

ISskulptur på Teie hovedgård

Visuell kunst, Trinn: 9
En "Tidselv" av is i landskapet ved Teie hovedgård
Vi skal bygge en konstruksjon av is på Teie hovedgård og stedets mangfoldige historie er vår kilde til inspirasjon. Her har landskapet ligget, blitt formet fra tidenes morgen, gjennom istiden og fram til menneskene kom hit og kultiverte landskapet.Vårt byggemateriale er vann i frossen form og bærer informasjon i seg. Vannet er i bevegelse hele tiden og reiser gjennom elementene i en evig syklus. Gjennom oss levende organismer, tilbake til jorda og opp i skyene driver vannet over planeten for så å falle til jorden igjen.14 tonn historie i form av is skal gå gjennom hendene til alle 9 klassingene i Tønsberg. Sammen skal vi skjære til å legge issten for issten til denne formen som til sist vil bli en buktende tidslinje i landskapet på Teie hovedgård. Vi legger alle igjen spor etter oss, formen vi bygger vil smelte men vannet vil ta med seg informasjon om vår tilstedeværelse på Teie.Tidslinjen vi trekker vil bukte seg og skape rom, rom som illustrerer hendelser og  menneskeskapte avtrykk i landskapet. Avtrykk i form av byggverk og historier.Teie hovedgård er bygd på en høyde vendt mot byfjorden og Slottsfjellet. Her har mennesker posisjonert seg gjennom tiden, de geistlige skapte en motpol til den kongelige makthøyden på Slottsfjellet og det førkristne tinget på Haugar. Her har det vært bygget opp og forfalt, revet og rekonstruert.
Teie hovedgård og ubåtstasjonen ble brukt som Marinens base av den tyske okkupasjonsmakten under 2 verdenskrig. Under okkupasjonen ble det gjort store inngrep i landskapet og på tidligere bygninger. Det ble bygget bomberom og skyttergraver og dette førte til at tidligere bygninger ble revet og brukt som materialer til forsvarsanleggene. Derfor finner ikke arkeologene annet en resirkulert materiale under jordskorpa her på Teie hovedgård og vi har kun historier igjen om hva som har foregått her i tidlige tider.
Teie hovedgård rommer i dag kunst og kultur for barn og unge samt sidebygningen med felleskap og mat servering.

ISskulptur under Re Middelalderdager

Visuell kunst, Trinn: 8
Vi bygger en form av is under Re Middelalderdager
Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen, Re Middelalderdager. Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.Den ferdige isskulpturen vil stå som en lysende illustrasjon i mørketiden.
Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene får ikke en konkret oppgave, men må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.Produksjonen er under arbeid.

Jacobs Pianokino

Musikk, Trinn: 5-7
Jacobs pianokino kan beskrives som en klassisk pianopotpourri med et dryss uventede ingredienser. Med utgangspunkt i en klassisk pianokonsert gir pianisten Jacob Nielsen sitt publikum et litt uvanlig innblikk i musikken som spilles og pianoet som instrument. Ved hjelp av humor, fantasi, animasjon og live film skaper Jacob en utradisjonell ramme rundt den klassiske musikken.

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

Kreativ iPad

Film, Trinn: 10
Kreativitet og skaperglede. Elevene lager selv musikk, animasjon og film sammen med Mats og Calixte. Lærerne er co-kreatører og leder en av gruppene.

På slutten av dagen er det en felles visning av det elevene har skapt sammen.
Verkstedet gir elevene kunnskap i å bruke sine mobile padder eller telefoner som et verktøy til å skape egen musikk, animasjon og film.

KROPPENS SPRÅK kroppspryd - stemme - bevegelse

Visuell kunst, Trinn: 7
Vi leker oss inn i tre av kroppens ulike urspråk: kroppspryd, stemme og bevegelse.Elevene får oppleve Elfi Sverdrups sang, og dyreinspirerte lydsmykker med innebygde dyrelyder. Etterpå blir det verksted hvor vi utforsker stemmeklangenes verden. Elevene får også ta på seg smykker som vi har laget på forhånd. De vil være laget med tanke på at barn kan få mulighet til å sette seg inn i forskjellige tilstander, og lærer noe om kroppens ulike språk. Smykkene vil være store, de vil ha sterke kontraster, og f.eks. være inspirert av ord som glad, trist, selvsikker, sint, urolig, søt, utadvendt, lykkelig, sjenert, farlig osv.
Elevene får prøve forskjellige uttrykk, og sammen skaper vi en eventyrreise ved hjelp av smykker, lyd og bevegelse.

Kulturarv 2019- 2020 Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
Fra høsten 2018 vil Vestfoldmuseene utvide tilbudet og tilby fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  • Et nytt formidlingsopplegg vil komme til høsten 2018: Nord-Jarlsberg museene skal formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:
Kontaktperson:Nord-Jarlsbergmuseene: Camilla Velle: e-post: camilla.velle@vestfoldmuseene.noTlf: 404 72 459Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 på Holmestrand videregående skole og Sande videregående skoleMaks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.Opplegget gjennomføres på Holmestrand bibliotek og det er mulighet for å ta imot en klasse før lunsj, og en klasse etter lunsj. Tidspunkt for oppstart: kl. 10.00 eller kl. 12.00, eller etter avtale.KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Kulturarv 2019- 2020 Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.
Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dks

Kulturarv 2019-2020 Operasjon Betongblanding

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Operasjon Betongblanding

Presentasjon av den illegale motstandsbevegelsens utvikling i Vestfold under 2. verdenskrig, med vekt på de siste 12 månedene før frigjøringen 8. mai 1945. Spesifikt Operasjon Betongblanding 14. mars 1945 med vekt på de unge menneskene som var med på aksjonen eller opplevde aksjonene.Målet med opplegget er at elevene skal bli kjent med lokalhistoriske hendelser i Vestfold under 2. verdenskrig og få en innføring i det lokale motstandsarbeidet konstrert rundt Milorg. Det er første gang at Aksjon Betongblanding er dokumentert helhetlig og samlet. Materialet inneholder også originalopptak med tidsvitner som aldri tidligere har fortalt sine historier. Dokumentasjonen har tatt over tre år. Prosjektet er lisensiert under CC BY-NC-SA 4.0 og er støttet av Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Horten kommune og Færder kommune.
Historisk bakgrunn
9. april 1940 var starten på den tyske invasjonen som etter to måneder med norsk motstand, endte med en fem år lang okkupasjon. Norge ble underlagt Det tredje riket, Adolf Hitlers nasjonalsosialistiske stat.

Ved hjelp av lokale støttespillere gjennom Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, skulle Norge gradvis omformes til et land styrt etter førerprinsippet, Hitlers mal.Men dette skjedde ikke uten motstand. Tidlig i krigen var denne motstanden kjennetegnet av sivilsamfunnets motstand der lærere, foreldre, prester og studenter nektet å føye seg. Parallelt med dette ble det i det skjulte bygd opp en landsomfattende organisasjon, Milorg.
I Vestfold ble de fleste militære motstandsgrupper en del av denne i løpet av 1942/43, med unntak av Saborg som ikke gikk inn i Milorg før årsskiftet 1944/45.

Etter de alliertes invasjon av Frankrike 6. juni 1944 ble det fart i de allierte forsyningene av våpen til de illegale gruppene, også i Vestfold. 14. mars 1945 gjennomførte Milorg i Vestfold, D-15, en koordinert aksjon med kodenavn «Operasjon Betonglanding» med deltakere fra nesten alle kommunene i fylket.  Det var ikke en selvfølge at dette var mulig. Året før ble organisasjonen utsatt for tyske aksjoner med katastrofale utfall.Over 3000 unge gutter i Vestfold var en del av Milorg, den militære delen av motstandsarbeidet i Norge. Mange barn og unge har en bestefar eller oldefar som var med, kanskje uten å vite det.

Utenom allierte flyangrep, var kanskje Aksjon Betongblanding det nærmeste vestfoldinger kom krigens brutalitet.

Litteraturvalg 2019- 2020: Den yngre Edda - Liv Gulbrandsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Favoritt i reprise!
For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!Den yngre Edda, skrevet av Snorre Sturlason omkring år 1220, er en hovedkilde til kunnskap om norrøn mytologi og skaldskap. Her finner vi en samlet fremstilling av den Norrøne gudelæren, med mesterlige gjenfortellinger av de gamle mytene, slik som Tors fiske og Balders død. Liv Gulbrandsen har svettet og studert guder og kjenninger, og tar oss nå på en forrykende reise fra urtiden via Ragnarok til livet i Åsgård.For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!

Litteraturvalg 2019-2020 HÅP ELLER KATASTROFE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
HÅP ELLER KATASTROFE
Litteratur og vitenskap

Hva gjør du hvis verden rakner? Tenk deg at internett kollapser, butikkene stenger og horder med mennesker plyndrer og går løs på hverandre - har du en plan?

Med utgangspunkt i Sigbjørn Mostues trilogi «I morgen er alt mørkt» som skildrer hvordan en global katastrofe oppleves av to norske tenåringer, forteller en av våre mest anerkjente klimaforskere og tidligere FN-direktør Svein Tveitdal om framtidas store utfordringer.

De fleste vet hva global oppvarming er, men få er opptatt av den eller redd for følgene som klimaendringene kan medføre. Gjennom litteratur og vitenskap ønsker Sigbjørn Mostue og Svein Tveitdal å skape bevissthet og engasjement, og inviterer elevene til debatt.

Litteraturvalg 2019-2020 SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 5-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

Mari Moen Holsve - Den fantastiske frykten

Litteratur, Trinn: 7
Hva er det å være redd? Når er det berusende og spennende - med skumle bøker og skrekkfilmer - og når er det vondt og ubehagelig? Mari Moen Holsve forteller fra sin egen grøsser Ingen sover trygt i natt, og deler erfaringer med å leve med generalisert angstlidelse.
Holsve bruker sin egen grøsserroman som eksempel på den deilige frykten, den vi liker å føle på - den som er trygg. Vi mennesker trekkes mot det skumle, samtidig som vår egen frykt kan lamme oss totalt - særlig hvis vi sliter med angst. Holsve har selv angst, og forteller hvordan det er å leve med, hvor i hjernen frykt skapes, og hvorfor.
Dette er ikke en skrekkforestilling for barn. Vi reflekterer rundt frykten og viser aksept for den - for vi trenger frykt, og frykten i seg selv er ikke farlig, selv om den kan oppleves skummel.
Forfatteren ønsker å ha god kontakt med alle skoler i forkant med tanke på eventuelle angstlidelser eller psykiske lidelser hos elever som skal delta på arrangementet.

Musikkvalg 2019-2020: Amina Sewali

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden!
•Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina ungdommene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.
Tilgjengelig uke 10.

Musikkvalg 2019-2020: Englehår

Annet, Trinn: VG1-VG3

«Englehår» (arb.tittel)
«Du er på festen før bygården skal rives, alle snakker i kjeften på deg. Alt er revet, alle danser, du synger og hyler og kliner og elsker og hater. Foreldrene dine skal skilles, du vet ikke hvem du er, du er gravid, du er kåt, mora di skal dø og verden går under i slow motion og alle driter i livet ditt. Hva faen skal du gjøre med det?
«Englehår» (arb.tittel) er som å bli dratt inn i en Spotify-liste. En musikal som blander teater, konsert, poesi og lys, fordi vi lever intenst akkurat nå og alle snart skal dø.»

Fredrik Høyer er Norges fremste slampoet og en av de mest lovende dramatikerne på lenge. Med flere suksesser både nasjonalt og internasjonalt er han også en av Drammens fremste kultureksporter. Peter Michelsen er kjent som gitarist i Donkeyboy og frontfigur for Norsk Lydstudio i Mjøndalen. Sammen med regissør og teatersjef ved Brageteatret Nils Petter Mørland har de utviklet en helt ny musikkteaterforestilling som turnerer høsten 2019.
Tekst: Fredrik HøyerMusikk: Peter MichelsenRegi: Nils Petter MørlandScenografi: Katja Ebbel Fredriksen
Skuespillere: Veslemøy Mørkrid, Fabian Christensen, Ina Svenningdal, Mimmi Tamba og Ingrid Dissen
Varighet ca 80 min. uten pause.
Publikumsbegrensning 150 stk.
•Forestillinger 13.-14.november 2019 i Bølgen kulturhus

Musikkvalg 2019-2020: Koristenes ABC

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•I denne produksjonen får vi et innblikk i koristens viktige støttefunksjon og arbeidshverdag, på en humoristisk og treffende måte. Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto på scenen sammen med Aleksander Rybak og vant Eurovision Song Contest med Fairytale i 2009. De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler. Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wig Wam og stort sett alle andre store norske artister. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?•I Koristens ABC får du et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og jentene viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Via eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom om det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist.•Medvirkende:
Jorunn Hauge (vokal)
Karianne Kjærnes (vokal)
Torbjørn Kvamme (piano, gitar, kor)•Publikum: 300
Tilgjengelig uke 16-17

Møte med musikk

Musikk, Trinn: 8-10
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.
Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Bakkeåsen ungdomsskole
Facebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

Sara & Arash

Musikk, Trinn: 8-10
Sara & Arash lager fengende hiphop-låter med sosial brodd. Søskenparet har foreldre fra Iran, er født i Steinkjer, vokst opp og bor i Kristiansand og rapper på vaskeekte sørlandsdialekt. De rapper om oppvekst, flerkultur og hverdagsrasisme, men mest av alt om å se lyst på livet.Sammen med DJ IsmaL blir dette en energisk og spontan opplevelse, så slipp deg løs og nyt konserten sammen med klassekamerater og venner.Se denne saken: http://www.nrk.no/sorlandet/sara-og-arash-vil-rasisme-og-fordommer-til-livs-med-ny-lat-1.12056962

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020 Brune

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!
Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.
Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.
Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no
6-trinn i Færder kommune skal ha en 90-minutters workshop i etterkant av forestillingen.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020 Norgeshistorien på 45 minutter!

Scenekunst, Trinn: 8-10
Istid, vikinger, kriger, danske konger, svenske konger?. Så, i 1814: PANG! Nok er nok!Den 10. april 1814 møttes 112 menn (embetsmenn, bønder og borgerskapet) på Eidsvoll, blant andre «Akershusbenken» bestående av Anker, Falsen og Kollerud,  for å danne Norges grunnlov.I seks uker diskuterte de, spiste store mengder kalvekjøtt, drakk portvin og Cognac, kranglet, og ble til slutt enige. Teater Joker vil gi ungdom en humoristisk, men også kritisk gjennomgang av historien og tilblivelsen av Norges grunnlov, langt unna en tørr historietime!1814! er en co-produksjon med Akershus Teater og DKS Akershus
Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Akershus Fylkeskommune, Norsk Komponistfond og Fond For Utøvende Kunstnere.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020 - Fryktens Fromasj

Scenekunst, Trinn: 1-4
En ellevill forestilling hvor Det Gode- ved den kjøkkenhjelpen Fred kjemper mot Ondskapens Rotter og den slemme Kjøkkensjefen Herr Punk.
Klarer han å hindre Fryktens Fromasj fra å nå fram til banketten og forgifte Kong Sølve og hele hoffet (inkludert publikum)! Vi får håpe det. For hvis ikke, er dette slutten på det magiske landet Silverdalen.Først kom:
Del 1: Finagel Felespiller. 
Deretter:
Del 2: Fendelhorgens Flokk.
Og nå: 
Del 3: Fryktens fromasjSlapstick, gjøglerier, dukker og magi er stikkord når Robsrud & Dean atter tar oss med til Silverdalens eventyrlige og mytiske verden, og viser siste del av trilogien "Sangen om Silverdalen".Produsert i samarbeid med Scenekunst Østfold.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020, Tilrettelagt: Safarium

Scenekunst, Trinn: 1-10
Safarium er en danseforestilling, spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg formmessig mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna på ulike måter inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med utøverne.
Prosjektet tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet, eller baskete omfavnelser, får publikum oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold.
Målet er å utfordre  publikum til  erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap,  som utøverne og barna deler –  et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer.
Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en  midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både  utøverne og landskapet.Utøverne tar kontakt med skolen god tid i forkant av besøket og avtaler klokkelsett og det praktiske rundt besøket.
Forestillingen har vært spilt høst 2015 og høst 2016 i kommunene: Nøtterøy og Larvik.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020, tilrettelagt: På havets bunn (Det stille teateret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Bli med på en vakker, ordløs oppdagelsesreise ned i havdypet.
Glitrende fiskestimer stryker forbi, mens maneten duver sakte med bølgene. En sjenert eremittkreps våger seg fram fra sitt skjulested, og kamskjellet vokter sin hemmelighet.En undrende forestilling inspirert av Inger Hagerups dikt "På havets bunn står skutene”.
Støttet av Norsk Kulturråd, Fond For Utøvende Kunstnere og Vestfold Fylkeskommune.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020: De 20 beste minuttene av ditt liv

Scenekunst, Trinn: 8-10
Improvisert forestilling!
Forestillingens tema er "inspirasjon" og "muligheter". Og vi forsøker å formidle improvisasjonens umiddelbarhet som en måte å se mulighetene i det som skjer i livet ditt.De neste 20 minuttene kan faktisk bli de beste i ditt liv. Når som helst. Med merkelige og bærbare lyd- og lysinstallasjoner omdannes klasserommet til en scene hvor alt kan skje.Publikum deltar ikke som utøvere i forestillingen, men er kilde til temaene og historiene.Dette er en co-produksjon med Scenekunst Østfold.

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020: Lekene slår tilbake! (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Er barbiedukken din en hemmelig spion? Er hoppetauet ditt en livsfarlig maskin? Kan spaden din hjelpe en ensom gutt? Kan sprettballen din være et eple på verdens siste epletre?

Forestillingen "Lekene slår tilbake" består av improviserte historier basert på lekene barna i publikum har med seg. Historiene forandres fra gang til gang. Et inkluderende og engasjerende teater hvor barna kan la seg inspirere til å lage sine egne historier. Teater kan oppstå hvor som helst - av hva som helst.

“Lekene slår tilbake!” har turnert for mange tusen norske barn og har vært invitert til en rekke internasjonale festivaler og teatret de siste årene.

NB! NB! Hver klasse må ta med 2-3 leker hver til forestillingen.  

SCENEKUNST VALGMULIGHET 2019/2020: Ringeren i Notre-Dame

Scenekunst, Trinn: 5-7
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman «Ringeren i Notre-Dame» fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo- den vanskapte ringeren, Frollo- presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med Skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar oss med inn i Paris gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.

Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.

SCENEKUNST VALGMULIGHET Vår 2020: Alice i Eventyrland (Feil Teater )

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for bar. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Scenekunstvalg 2019-2020 Epifoníma - Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3

Cirkus Cirkør: Epifónima
Cirkus Cirkör har med sin fenomenale blanding av dans, akrobatikk og musikk fått en trofast skare norske fans.
Epifónima er laget av kvinner, om kvinner og inspirert av kvinner. Kvinners stemmer, kvinners strev, og hvordan kvinner organiserer sitt liv. Epifónima ønsker å løfte frem og hylle de modige kvinnene som banet vei for kvinners rettigheter. Epifónima, som betyr ”utrop” på gresk, er en naturlig fortsettelse av Tilde Björfors siste forestillinger: Borders, Limits og Movements som kretset rundt temaet grenser, begrensninger og migrasjon. Denne gangen henter hun inspirasjon fra historiene* til gudinnen Ishtar, Hildegard af Bingen, Beginbevegelsen og Pockettidningen R frem til dagens forkjempere som Fatemeh Khavari og Tarana Burke.”I mitt praktiska såväl som konstnärliga arbete med gränser har det blivit allt tydligare att nästa steg, det som krävs för att hantera de utmaningar som världen står inför, är att vi lyfter/använder de värden som traditionellt setts som ’kvinnliga’, och som i dag har låg status.” Tilde Björfors”Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led.” Tilde BjörforsSju kvinnelige sirkusartister
Epifónima er sjangeroverskridende og er samprodusert av alle i ensemblet. Det består av syv kvinnelige sirkusartister med opprinnelse fra Hellas, Canada, Palestina, Polen, Sverige og Sveits.Rett til en stemme – stemmerett
Musikken er komponert av norske Rebekka Karijord, som tidligere laget musikken til Cirkus Cirkörs forestilling «Wear it like a crown». Musikken er i hovedsak bygget på rytmer og kvinnestemmer som Karijord har samlet fra alle verdens hjørner. I tillegg er den blandet med utøvernes egne stemmer.
Epifónima er produsert i samarbeid med Östgötateatern og er skapt både i Cirkörhuset i Alby samt i residens i Norrköping i aug/sept 2018.
*Forbilder:1) Gudinnen Ishtar (også kalt Inanna) er en mytologisk skikkelse fra det gamla Mesopotamia. Hun er en sammensatt gestalt som representerer både krig, aggresjon og søken etter makt, men hun representerer også kjærlighet og erotikk.2) Hildegard av Bingen (1198-1179) var abbedisse i to klostre – Disibodenberg og Rubertsberg i nåværende Tyskland. Hildegard er middelalderens sentrale mystiker. Hun samlet sine visjoner i boken Liber Scivias. Hun komponerte musikk som framføre fortsatt i dag. Hildegard var den første kvinnen som med autoritet reiste rundt i Europa på misjonsreiser og fungerte som rådgiver til både dronninger og keisere.3) Beginbevegelsen – En religiøs bevegelse for kvinner som levde sammen i et ikke-hierarkisk samfunn. De levde ikke i tradisjonelle kloster, men på steder der de var selvforsørget og ivaretok mange av stedets sosiale funksjoner, f.eks. hjelp til fattige og syke. Deres motstand mot den kristne kirkens tradisjonelle strukturer ledet til forfølgelse, og til at bevegelsen på mange steder ble forbudt.4) Pockettidningen R (1970-2010) var et sosialpolitisk, svensk kulturtidskrift og som engasjerte seg i spørsmål om mental uhelse, misbruk og kriminalitet. Undersøkende journalistikk var avisens signatur og man arbeidet med temanummer som kom ut ca fem ganger per år.5) Fatemeh Khavari – initiativtager og talsperson for Ung i Sverige som bland annet ledet sitt-ned-streiken for å stoppe utvisninger til Afghanistan. Fatemehs kamp for flykningers rettigheter og at hun velger å møte hat med kjærlighet har inspirert barn og unge langt utenfor Sveriges grenser.6) Tarana Burke – amerikansk aktivist som jobber for unge kvinners rettigheter og velbefinnende. Hun startet internettkampanjen #MeToo 2006 for å skape oppmerksomhet rundt den seksuelle trakasseringen som flere kvinner utsettes for. Fra høsten 2017 vokste, som vi alle vet, #MeToo til en verdensomfattende bevegelse som fikk flere millioner kvinner til å fortelle om hva de har blitt utsatt for.

Scenekunstvalg 2019-2020 HELLO (Therese Slob Produksjoner)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
HELLO
THERESE SLOB PRODUKSJONERI HELLO møter vi tre unge dansere som har røtter i ulike kulturer.
Gjennom dans, tale og film forteller de sine historier. Historier om å finne ut av hvem man er og hvor man hører til.

Abir og familien har flyktet fra Yemen. I hennes kultur har ikke jenter lov til å stå opp for seg selv, ei heller danse. Men dans har gitt den sjenerte, stille jenta mot til å ta egne valg. Gjennom dans har hun funnet sin stemme.

Bao har vokst opp i Norge med norsk mor, vietnamesisk far og en fot i hver kultur. Da kan det være vanskelig å vite hvem man egentlig er. For Bao var det å danse en naturlig måte å kommunisere med andre på. Gjennom dans har han funnet tilhørighet.

Miko flyktet fra Eritrea og var på flukt i måneder før han kom til Norge. En ung gutt og en sterk historie. Gjennom dans har han bygget et liv og en hverdag i Norge.

HELLO er en vakker og sterk forestilling om identitet.Co-produsert av Teater Innlandet og Therese Slob Produksjoner
Støttet av: Kulturrådet, Spenn, Hamar Fylkeskommune og Fritt OrdANSVARLIGEUtøvere/grupper: Therese Slob Produksjoner
Tilgjengelig uke 42 - 45

Screening

Visuell kunst, Trinn: 5
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Selfie

Musikk, Trinn: 8-10
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

NB: Forestillingen spilles for 1-7 trinn i Sandefjord og Re, og 1-4 trinn i Færder, Holmestrand og Sande.

Visuell kunst 2019- 2020: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon
«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: http://www.preusmuseum.no/Opplev-utstillingene/Kommende-utstillinger

Visuell kunst 2019-2020: Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i DKS Vestfold skoleåret 2017 - 2018 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Visuell kunst 2019-2020: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger.
 Se mer på www.haugar.comSkolen bestiller tid direkte med Haugar, men må meldes inn til DKS Vestfold. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»

Visuell kunsttilbud 2019/20, tilrettelagt: Et blikk på hverandre

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Et blikk på hverandre  - Kunstverksted med fotografi og lydlandskap for barn og unge med behov for tilrettelegging.
I kunstverkstedet Et blikk på hverandre skal elever med spesielle behov portrettere hverandre med fotografi og lydlandskap. Å åpne seg selv for portrettering er sårbart, og krever mot og styrke. Gjennom dette verkstedet er håpet at elevene kan finne motet og styrken som bor i dem.
Ved hjelp av enkelt forarbeid og to skoledager, skal produksjonen skape et personlig portrett av den enkelte elev som deltar på workshopen. Portrettene består av en serie fotografier i tillegg til beskrivende lydlandskap og musikk redigert i en selvstendig videofil. Alle som deltar skal bli portrettert og selv portrettere en medelev.Portrettene kan inkluderes i en utstilling, og å godta publisering i kunstnerisk sammenheng er en del av Et blikk på hverandre. Besøk oss gjerne på www.etblikk.no for å lese mer om prosjektet eller for å se noen av portrettene som allerede er blitt laget."

Ønskedrøm

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.
Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.Forestillingen ble skoleåret 2016-2017 spilt i kommunene: Nøtterøy, Tjøme, Sandefjord og Horten. Tilbakemeldinger fra skolene: Fra elevene: Morsomt, flinke skuespillere, kjempegode til å improvisere, gøy, fengende, kult! Lærer: De hadde publikum i sin hule hånd!
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter