Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2844, 3702 Skien

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 948 64 966, 909 19 432

Kontaktperson:Belinda Leu (grunnskolen)/ Torill Sjømæling (videregående skole)

Antall produksjoner: 18

  • Alle

Film 2020-2021: Gnisninger

Film, Trinn: VG1-VG3
Gnisninger - presenteres av regissør Marius Myrmel i vimeolenken her: Gnisninger presenteres av regissør Marius Myrmel
Passord: DKS2020

Film 2020-2021: iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
iHUMAN - en film av Tonje Hessen Schei og Jonathan Borge Lie
Film om kunstig intelligens, sosial kontroll og makten bak
- Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at at Facebook, Instagram og Google er bygd opp av kunstig intelligens?Noen ser kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år. Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Regissør Tonje Hessen Schei
Produsent Jonathan Borge LieFilmvising og ettersnakk med regissør / produsent

Film 2020-2021: Selvportrett

Film, Trinn: VG1-VG3
Selvportrett - en film av Margreth Olin, Katja Høgset og Espen Wallin.Selvportrett er en film om kunstens og overlevelsens kraft, men den reiser også viktige spørsmål om hvilken behandling den som lider av anoreksi trenger.
Publikum får møte en usedvanlig jente i en rå og poetisk film. Filmen er et portrett av en kunstner, og et portrett av en dødlig sykdom.
Se presentasjonen fra en av regissørene, Katja Høgset på siden her.Sammen med visning av filmen vil vi kunne skreddersy opplegg rundt visningen, som bl. a. vil omfatte regissørmøte.

Kulturarv 2020- 2021: Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dksElever sier:
​​​​​​​Jeg syntes det ga oss elever et fint perspektiv på hvordan et lite miljø som vallø opplevde krigen.Fikk meg til å tenke mer over nærmiljøet som historie​​​​​​​

Kulturarv 2020-2021: Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fem  år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
l Vestfoldmuseene tilbyr fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  •  Nord-Jarlsberg museene vil formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:

Kontaktperson i Nord-Jarlsbergmuseene:Urd Kalvik tlf.:41269749 (nyansatt fra 01.09.19)Merethe Sortland tlf.: 48293935 (fram til 01.09.19)Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 Maks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Dagsgang: Opplegget gjennomføres på Berger museum, BergerMedvirkende:Urd Kalvik (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Merethe Sortland (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Kulturarv 2020-2021: Operasjon Betongblanding

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Operasjon Betongblanding

Presentasjon av den illegale motstandsbevegelsens utvikling i Vestfold under 2. verdenskrig, med vekt på de siste 12 månedene før frigjøringen 8. mai 1945. Spesifikt Operasjon Betongblanding 14. mars 1945 med vekt på de unge menneskene som var med på aksjonen eller opplevde aksjonene.Målet med opplegget er at elevene skal bli kjent med lokalhistoriske hendelser i Vestfold under 2. verdenskrig og få en innføring i det lokale motstandsarbeidet konstrert rundt Milorg. Det er første gang at Aksjon Betongblanding er dokumentert helhetlig og samlet. Materialet inneholder også originalopptak med tidsvitner som aldri tidligere har fortalt sine historier. Dokumentasjonen har tatt over tre år. Prosjektet er lisensiert under CC BY-NC-SA 4.0 og er støttet av Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Horten kommune og Færder kommune.
Historisk bakgrunn
9. april 1940 var starten på den tyske invasjonen som etter to måneder med norsk motstand, endte med en fem år lang okkupasjon. Norge ble underlagt Det tredje riket, Adolf Hitlers nasjonalsosialistiske stat.

Ved hjelp av lokale støttespillere gjennom Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, skulle Norge gradvis omformes til et land styrt etter førerprinsippet, Hitlers mal.Men dette skjedde ikke uten motstand. Tidlig i krigen var denne motstanden kjennetegnet av sivilsamfunnets motstand der lærere, foreldre, prester og studenter nektet å føye seg. Parallelt med dette ble det i det skjulte bygd opp en landsomfattende organisasjon, Milorg.
I Vestfold ble de fleste militære motstandsgrupper en del av denne i løpet av 1942/43, med unntak av Saborg som ikke gikk inn i Milorg før årsskiftet 1944/45.

Etter de alliertes invasjon av Frankrike 6. juni 1944 ble det fart i de allierte forsyningene av våpen til de illegale gruppene, også i Vestfold. 14. mars 1945 gjennomførte Milorg i Vestfold, D-15, en koordinert aksjon med kodenavn «Operasjon Betonglanding» med deltakere fra nesten alle kommunene i fylket.  Det var ikke en selvfølge at dette var mulig. Året før ble organisasjonen utsatt for tyske aksjoner med katastrofale utfall.Over 3000 unge gutter i Vestfold var en del av Milorg, den militære delen av motstandsarbeidet i Norge. Mange barn og unge har en bestefar eller oldefar som var med, kanskje uten å vite det.

Utenom allierte flyangrep, var kanskje Aksjon Betongblanding det nærmeste vestfoldinger kom krigens brutalitet.

Litteratur 2020-2021: Hei, jeg er et dikt!

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.Veldig god formidler, og veldig gode tilbakemeldinger fra skoler og fylker. Lang erfaring.

Litteratur 2020-2021: Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SkamløsSammen med Amina Bile og Nancy Herz har Sofia Nesrine Srour gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Litteratur 2020-2021: Sult

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
ADAPSJON  - fra roman til tegneserieromanLitt om Hamsun og bokens klassikerstatus – hvorfor er den fremdeles aktuell•Fortellingen  - gjennom 8 illustrerte oppslag•Forskjeller og likheter mellom tegneserieroman  og roman•Kjennetegn ved tegneseriemediet•Fortellertekniske grep – hvordan tegneserien kan fremheve utvalgte ting og skape ny aktualitetMartin Ernstsen er en strålende formidler!

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Scenekunst 2020-2021: Backbone (Gravity and Others Myths)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Backbone - en høyenergisk oppvisning i fysisk ferdighet hvor grensene for styrke blir utfordret - fysisk, følelsesmessig, individuelt og kollektivt. En prisvinnende nysirkus-forestilling som vil imponere! Takket være samarbeidet med Nøtterøy og Bølgen kulturhus kan vi igjen presentere en spennende forestilling av høy kvalitet - denne gangen fra Australia!
Nøtterøy kulturhus torsdag 29. oktober dagtidBølgen kulturhus torsdag 12. november dagtid

Scenekunst 2020-2021: BRØDRE & SØSTRE (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ØNSKEREPRISE! BRØDRE & SØSTRE 
Dette sier elever fra Vestfold - skolene:
"Dette er den beste forestilling jeg har sett. Veldig sterk og fin forestilling. Alle ungdom kan kjenne seg igjen i forestillingens handling, jeg syns det er fint at vi får se en slik situasjon utenfra, siden mange av oss er midt oppi den selv."​​​​​​​
"Får andre til å forstå hvordan folk kan ha det uten at man må fortelle alt hele tiden​​​​​​​"
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. TILGJENGELIG UKE 43.

Scenekunst 2020-2021: Le Chant des Ruins (Compagnie Michèle Noiret)

Scenekunst, Trinn: VG2-VG3
Le Chant des Ruins er en danseforestilling med film som et viktig virkemiddel, et varemerke for koreografen Michèle Noiret, som mener filmens nærbilder gir store muligheter for å understreke viktige øyeblikk underveis.Le Chant des Ruins setter et undersøkende blikk på vårt samfunn som er i stadig endring. Gjenkjennelige temaer som klimakrise, virus og terrorisme - hva gjør det med menneskelige relasjoner?  Gjennom kontrastfyllte bilder og høy intensitet portretteres vårt forhold til verden, spørrende -  og med nødvendig lekehet og humor for ikke å miste håp.Med dansens sterke fysiske uttrykk og svært dyktige dansere, filmopptak underveis, sammen med et spesialkomponert lydbilde og spennende scenografi, veves uttrykkene sammen til sterke bilder og opplevelser som vi kan kjenne oss igjen i.Kompaniet, koregraf og komponist stiller til ettersnakk på engelsk eller fransk! Det er også mulighet for workshop med kunstnerne!En sterk forestilling av høy kvalitet som vi er heldige å få til Norge i samarbeid med Bølgen kulturhus!Spilles i Bølgen kulturhus tirsdag 3. november og onsdag 4. november.

Visuell kunst 2020-2021: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger. Følg med på Haugars nettside for oppdatering.Skolen bestiller tid direkte med Haugar, men dette må meldes inn til DKS Vestfold dersom transport skal dekkes av DKS. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Se mer på www.haugar.com
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»

Visuell kunst 2020-2021: Kroki

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KROKI med Silje og Guro er både et tegneverksted og et danningsverksted. Gjennom å tegne aktmodell med blindtegneteknikk får elevene øvd evnen til observasjon, konsentrasjon, glede og selvtillit i tegnefaget. Verkstedet er også et møte med nakenhet i en naturlig kontekst. Dette står i positiv motvekt til hvordan ungdommer ofte møter seksualisert nakenhet gjennom sosial medier og samfunnet ellers i dag. På denne måten er verkstedet en  kombinasjon av ferdighetslæring og danning.Elevene i programrådet var enstemming enige om at dette er et viktig prosjekt som alle vil ha nytte av, og understreker betydningen av kropp og nakenhet i en naturlig kontekst.Ut over det å lære en tegneteknikk har workshopen også to underliggende formål:
1. Elevene får erfare at man ikke trenger å være perfeksjonistisk eller "flink" til å tegne for at en tegning skal bli vellykket. I blindtegningsteknikk må vi frigjøre oss fra ideen om gode og dårlige tegninger. Her handler det først og fremst om å gjøre øvelsen, og å knekke blindtegne-koden. Som biprodukt blir likevel blindtegningene svært uttrykksfulle, komiske eller overraskende flotte, men på en annen måte enn elever gjerne er vant til å vurdere gode og dårlige tegninger.2. Elevene får oppleve nakenhet i en kontekst der kroppen er naturlig og ikke-seksualisert. Krokitegning krever konsentrasjon og fokus på å tegne raskt, og det er ikke tid til å tenke over det flaue og rare i situasjonen der de sitter overfor en naken person. Vi mener at dette er en verdifull erfaring for ungdommer som vokser opp i et samfunn fyllt med perfeksjonisme, og der synet på kropp er preget av stereotypiske og seksualiserte idealer.Erfaringer:Vi har sålangt avholdt ca 80 verksteder gjennom DKS, både ungdomsskole og Vg1- Vg3. Vår erfaring er at elever helt ned i 13-års alder har godt utbytte og glede av verkstedet. Vi har også gode erfaringer med elever med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner, samt elever med psykisk utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Så lenge elevene er forberedt på hva de skal, og hva begrepet aktmodell innebærer, går gjennomføringen godt for seg - uten "oppstyr".De fleste elever og lærere er naturlig nok ganske spente når de kommer inn til økta, men vår erfaring er at stort sett alle kommer ut igjen positivt overraset over hvor lite kleint det faktisk var, og ikke minst - hvor moro det var å tegne på en ny måte. Mange blir også positivt overrsaket over sine egne tegneferdigheter. Gjennom naturlig og trygg tilstedeværelse, og gjennom å være i aktiv dialog med elevene underveis i verkstedet, søker vi alltid å skape en trygg og lærerik ramme for både elever og lærere.Verkstedet har tidligere blitt knyttet til folkehelse / psykisk hel og livsmestring, naturfag, seksualundervisning, kroppsøving og kunst og håndverk.

Visuell kunst 2020-2021: Personal Protection Equipment

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Personal Protection Equipment - 
En performativ samtale og workshop med kunstneren Izabela Zolcinska og hennes broderte beskyttelsesdrakt.
Skapte umiddelbar nysgjerrighet hos elevene i programrådet! OG nå mer aktuell enn vi kunne forestille oss.Personal Protection Equipment (PPE) er en drakt tett dekket av med nettverk av broderte røde tråder. Inspirasjonen til dette kunstverket kom bl. a. fra biohazard-draktene som brukes av medisinsk fagfolk i ebolainfiserte områder, og av forskere som jobber med dette viruset i labratoriene.
I introduksjonen viser kunstneren hvordan hun har jobbet seg frem til dette verket. Hun forklarer idéen og teknikken bak en lang prosess med brodering. På objektet har hun "tegnet" med symaskin røde tråder som kan likne på kroppens minste blodårer av sirkulasjonssystem - kapillarer. Samtalen om objektet utforsker fenomenet frykt i vår kultur. Bl. a. fenomenet å frykte blod - hemofobi.PPE - objektet navigerer også i grensene mellom flytende væske, kapillaritet og kropp. I tidligere prosjekter har Zolcinska tolket fenomenet "migrasjon av væsker" ved å introdusere det kapillære systemet som et visuelt språk.I tillegg til samtalen med elevene om hvilke utfordringer og ulemper drakten gir, blir det en workshop hvor elevene blir skal  designe egne beskyttelses-emojier. I denne delen utfordres elevene til å søke etter mer menneskelig forbindelse mellom den som bruker beskyttelsesutstyr og for eksempel pasienter. Elevene vil få kle seg i beskyttelsesutstyr og tegne egne emojier på klistremerker som svar på spørsmålene: Hva trenger du? Hva er dine behov? Hva kan du tilby andre når påført disse draktene? 
Klistremerkene blir så limt på hverandre, og gir elevene erfaring med bruk av beskyttelsesutstyr i kontakt med andre mennesker.
Betydningen av møtet og workshopen:
Gir elevene førstehåndserfaring med hvordan kunstnere kan jobbe med dagsaktuelle utfordringer , og jobbe tverrfaglig. I tillegg belyses relasjonen mellom helsepersonell og virussmittede pasienter. I dette prosjektet er kunsten et verktøy for å spre informasjon, utvide kunnskapshorisonten og arbeide med emosjonell utvikling - med frykt, angst og stigmatisering.

Visuell kunst 2020-2021: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: Kommende programSkolen bestiller tid direkte med museet, men dette må avklares med DKS Vestfold dersom transport skal dekkes.

Visuell kunst/kulturarv: 2020-2021: Munchs Hage

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
VI MØTER MUNCH – EDVARD MUNCH OG ÅSGÅRDSTRAND
I Åsgårdstrand, ligger museet Munchs hus. Kunstneren Edvard Munchs første egne hjem, og museum i over 70 år.
Fra neste skoleår kan vi tilby en ny, variert og sammensatt formidling: To unike og svært ulike digitale opplevelser som på en helt ny måte formidler Munchs liv og kunst i Åsgårdstrand. Videre blir det interaktive stasjoner, formidling i museet og landskapet rundt, og verksted med kunstner. Vi ønsker ikke å tilby en tradisjonell pedagogisk formidling med hovedfokus på fakta og kunnskap, men i stor grad gi opplevelser gjennom inntrykk, stemninger og følelser.
Elevene blir kjent med naturens innflytelse og påvirkning på Munch, samt møter mer personlige stemninger, hverdagslige sysler og øyeblikk fra hans liv. De vil komme nær opplevelsen av å kunne trekke seg tilbake – og kunne reflektere over behovet vi alle har for ro, kontemplasjon, og for å ha ett sted som bare er ens eget.  
Munch maler naturen, og det sterkeste i naturen; livet selv og livets syklus. Menneskelige skjebner, livets gang fra fødsel til død, kjærlighetens gleder og sorger. Og, naturens eget kretsløp, som går uavhengig av oss mennesker, og som vi er tvunget til å følge. I tekst og bilder vektlegger han de store linjer som går sin gang. Han gjør det uten sentimentalitet. Og han gjør det med en stor respekt, både for jorden og for oss mennesker som lever på og av den. Slik følger naturen og mennesket hverandre, og flettes sammen.Munch ser og gir uttrykk for de store linjene i møte med naturen: ”– Alt er i oss – og vi er i alt – – Det minste deler sig i små, det store samler sig til en stor Enhet – Han gikk om i sin Blomstrende Have og så på dette overdådige svulmende Liv –Sen Sommer var det – og Trærne stod i Frukt –.”  Vi ønsker å vektlegge hva kunst er, hva det kan være, og ikke minst bety for oss mennesker. Vi ønsker å formidle Edvard Munchs tro på seg selv og sine evner som kunster og hans formidling av følelser vi alle bærer i oss. Hans nysgjerrig på livet og det sammensatte og komplekse mennesket, hans evne til å ta nye ideer innover seg og tørre å se verden med nye øyne.
Varighet er avhengig av sammensetning av de ulike elementene, 3-4 timer. Vi tilpasser, ta kontakt. Det ideelle er maks 30 personer.
Uttrykksform
Tidspunkt
Åpne filter