Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2163, 3103 TØNSBERG

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 924 57 604, 909 19 432

Kontaktperson:Anna B Jørgensen (ansvarlig grunnskolen)/ Torill Sjømæling (ansvarlig videregående skole)

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 68

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Alice i Eventyrland (Feil Teater )

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for bar. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Amina Sewali

Musikk, Trinn: 8-10
Amina Sewali er skuespiller, sanger, beatboxer, musiker og manusforfatter. Ikke minst er hun en uhyre dyktig musiker. Med en nydelig stemme.
Gjennom Gjør det selv!-turneen, får du høre alt fra norske folktoner, jazz og hip hop: Alt kjørt gjennom Aminas kreative univers.Orkesteret hennes består av en computer, elektriske effekter og en gitar. Jan Martin Vågen står for visuelle eksplosjoner via videoprojeksjon.
Vil du lære å lage beats av Amina? Se her

Annet 2018/ 2019: Inn i Operaen

Annet, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!
Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp: https://www.nrk.no/spesial/operafabrikken-1.13992999
Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bach goes Hip Hop

Musikk, Trinn: 1-4
Endeleg skal Werner få framføre musikk skriven av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen!  I salen sit eit lydhørt publikum! Alt ligg til rette for ein flott klassisk konsert. Hadde det ikkje vore for David og Ole Petter... Dei har hovudet fylt av heilt andre ting!

Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg

Scenekunst, Trinn: 3-7
Under leiligheten sin, ja til og med under kjelleren, langt nede i jorda - der finnes det en hel verden som bare venter på Reidun Robertsen.
Det venter urørte strender, uendelige tunneler og et monster (Steven von Gutenberg) som lengter etter noen å være sammen med.Reidun Robertson prøver på sin side å finne en måte å unnslippe sin egen bursdag på. Han har strengt tatt ikke tid til å bruke en hel kveld på å feire seg selv, nei, han har viktigere ting å gjøre.
«Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg» er en fantasifull og morsom historie om to usannsynlige venners flukt fra virkeligheten. Forestillingen er siste del av vårt Annerledesprosjekt, hvor temaet er barn som har en annerledes oppvekst, og er støttet av Norsk Kulturråd og spenn.no.

Bilder forteller 2018-2019

Visuell kunst, Trinn: 8-9
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i Oslo i 2015-16 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Box Office

Musikk, Trinn: 5-7
Et lydunivers som må oppleves live!

Robin Cavailles (beatboxing og vokal) og Julien Stella (klarinett, beatboxing og vokal) inviterer dere med på en fest av en konsert hvor den menneskelige trommemaskin står i sentrum - eller human beatbox/beatboxing som denne sjangeren kalles originalt. Kunsten er å skape rytmer, lydeffekter og musikk ved å anvende sin egen kropp. Box Office er unike i sitt slag, og blander stemmer og klarinett i sjangrene hiphop og jazz. De kommuniserer tett og nært både med hverandre og publikum kun ved hjelp av stemme, blikk, mimikk og kropp – og det er jo et språk vi alle forstår!

Brune

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!
Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.
Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.
Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no
6-trinn i Færder kommune skal ha en 90-minutters workshop i etterkant av forestillingen.

De 20 beste minuttene av ditt liv

Scenekunst, Trinn: 8-10
Improvisert forestilling!
Forestillingens tema er "inspirasjon" og "muligheter". Og vi forsøker å formidle improvisasjonens umiddelbarhet som en måte å se mulighetene i det som skjer i livet ditt.De neste 20 minuttene kan faktisk bli de beste i ditt liv. Når som helst. Med merkelige og bærbare lyd- og lysinstallasjoner omdannes klasserommet til en scene hvor alt kan skje.Publikum deltar ikke som utøvere i forestillingen, men er kilde til temaene og historiene.Dette er en co-produksjon med Scenekunst Østfold.

Den røde ballen

Musikk, Trinn: 1-4
En fransk forestilling om to skumgummifigurer som treffes ved en rød ball. De forelsker seg, bygger et hjem, får søte skumgummibarn – og glir fra hverandre igjen.
Denne vakre forestillingen formidler mange forskjellige følelser, båret frem av fremragende dukkeførere og trekkspill.
Historien fortelles uten et eneste ord, og inviterer små og store i salen til å dikte med. På et blunk blir de enkle figurene lys levende karakterer, som om de skulle ha rømt fra fantasien til musikeren på scenen.
Forestillingen er laget av franske Compagnie Balle Rouge, og musikken er skrevet av Jacques Trupin. I 2017 vant forestillingen den internasjonale prisen YAM Awards, for årets beste produksjon for barn og ungdom.Den kulturelle skolesekken i Vestfold er glade og stolte over å kunne vise denne rørende og vakre forestillingen.
Elevene busses til sitt kulturhus. Kommunenes DKS-koordinator er ansvarlig for bestilling av buss. NB: Innslipp starter 15 min. før forestillingstart.

Do Not Feed the Trolls

Scenekunst, Trinn: 8-10
Do Not Feed the Trolls er ei teaterforestilling som tar for seg råskapen, skadefryden og den håplause idiotien hos moderne internettroll. Inspirert av sanne historier om trakassering på nett, nordiske troll, og med kompaniet sin heilt særeigne stil, lar the Krumple publikum oppleve noko som ellers skjer i det skjulte. Ved å balansere mellom det humoristiske og det ubehagelege konfronterer kompaniet publikum med spørsmålet: er eg sjølv ein del av dette fenomenet?Do Not Feed the Trolls fortel historia om Lisa Holloway, ei alminneleg jente som vågar seg ut på internett. Isolert og lei oppdagar den 14 år gamle Lisa den digitale røyndomen av sosiale media. Ho vert raskt ein tilfeldig kjendis i denne verda, men samstundes blir ho gradvis terrorisert av ein hærskare av idiotiske, parykk-kledde troll. Trolla verkar fast bestemt på å øydelegge sjølvtilliten hennar, ryktet hennar og truar heile Lisa sin eksistens …I teaterstykket, som er forkledd som ein enkel bokturné, tek the Krumple publikum med på ei marerittaktig reise inn i ei verd av internett-trolling for å gje publikum ei kjensle av både ubehag og skadefryd. The Krumple fokuserer på korleis kommunikasjonen mellom menneske drastisk endrar seg når ein har ei anonym maske å gøyme seg bak. For kven er eigentleg desse trolla, og kva er det som driv dei?

Forestillinga er støtta av: Scenekunst Østfold, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, SEANSE og Juritzen Forlag.

Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: 8-10
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert for 8.-10. trinn!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-10
Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt.
Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner. Gjennom tekst, bevegelsesmateriale, og videoarbeid undersøker forestillingen hva slags maktstrukturer som ligger bak disse kreftene. Forestillingen er en ode til ungt mot, og en påminnelse om at gammeldagse tanker og konservative holdninger lever i beste velgående inn i vårt nye millennium. Forestillingen er en teaterlek med tre skuespillere som gjennom både utrerte karakterer, og tekster av mer poetisk karakter, viser diskrimineringens forskjellige ansikt. Forestillingen tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Utøvere:Andrea Jervell/Andrea Vik, Marie Hafnor/Sulekha Ali Omar, Kristoffer Hjulstad/Kristoffer VeierstedKoreograf: Marianne Kjærsund
Regi: Anders Borchgrevink
Produsent: Åkken Bom Produksjon v/ Anders Borchgrevink i co-produksjon med Brageteatret
Lys: Oscar Udbye
Musikk: Torgny Amdam og Mattis Tallerås.
Scenografi: Anders BorchgrevinkTekster av: Anders Borchgrevink, Andrea Vik, Kristoffer Veiersted, Sulekha Ali Omar og Nelly Winterhalder.

Film & Følelser [Vår 2019]

Film, Trinn: 10
Film & Følelser – å skape illusjoner på film og fortelle med et bilde.
Vi lever i en tid der mennesker med politiske, økonomiske og maktmotiver kan bruke følelser i film til å manipulere publikum. Det finnes mange bilder/filmer der en illusjon er ment for å få publikum til å støtte en part eller diskreditere en annen part.
Ungdomstiden preges for de fleste av sterke følelser og det er en tid man er åpen for påvirkning av kunstneriske uttrykk. Sammen med filmskaperne Egil og Ann får elevene vite kunnskap om film som et verktøy for å forstå og uttrykke sine følelser, men også som et verktøy til å utnytte følelsene til seerne.
På slutten av dagen blir det felles visning av filmene.

Film 2018/ 2019: Team Hurricane

Film, Trinn: VG1-VG3
«Det var den sommer, jeg druknede i sødmælk med kakaopulver i. Den sommer, jeg blev nødt til at gemme mad for at kunne være i mig selv. Den sommer, vi mistede klubben, men fandt hinanden.» Møt Mia, Ida, Sara, Eja, Maja, Zara, Mathilde og Ira, en punkete jentegjeng som knytter sterkere bånd idet den lokale fritidsklubben trues med nedleggelse: Denne umistelige hverdagsoasen, der jentene tegner og danser, prater eller bare er helt stille, utenfor de andres blikk. Sammen.
Jean-Luc Godard møter Harmony Korine og Lukas Moodysson i Annika Bergs fargeskrikende, ultramoderne, feministiske ungdomsfilmmesterverk TEAM HURRICANE. Berg utforsker selvbildeproblematikk, kroppspress og identitetsprosess – og ellers alt det vakre og alt det vonde ved tenårene – like klokt og følsomt som norske Julie Andem i NRK-serien SKAM, bare med skarpere kanter og mer utforskende estetikk.Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakken og møte med filmskaper/skuespillere!
Filmen blir tekstet på norsk!
Her er en spesiallaget teaser:
https://vimeo.com/265375172


Passord: klubben


Film 2018/ 2019: Thelma

Film, Trinn: VG1-VG3
– Fjorårets mest kritikerroste, anerkjente norske film, både her hjemme og internasjonalt.
– Filmen er interessant fordi den diskuterer problemstillinger som er relevante for de fleste unge voksne, innenfor rammen av en sjanger (overnaturlig horror / psykologisk thriller).– Handler om gudsordet Thelma fra Vestlandet, som flytter til Oslo som tyveåring for å studere biologi på Blindern. Foreldrene hennes ringer henne til alle døgnets tider for å overvåke henne, passe på at hun ikke drikker eller begår andre overskridelser vi forbinder med studietiden. Idet hun forelsker seg i en annen jente, som også viser interesse for henne, rammes hun av uforklarlige anfall – tilsynelatende epileptiske. Snart viser det seg imidlertid at disse anfallene utløser hendelser hinsides Thelmas kontroll, som kan utgjøre stor fare for alle som kommer nær henne...
Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakk og møte med hovedrolleinnehaver.

Film 2018/ 2019: To kortfilmer av Marius Myrmel

Film, Trinn: VG1-VG3
Ung og eksepsjonelt talentfull filmskaper fra Nøtterøy i Vestfold.
 Ringvirkninger/Rustning – to filmer, vises som double bill, etterfulgt av samtaler.
 Myrmels filmer handler alltid om det vanskelige: ting det er vanskelig å erfare, snakke om, bli enige om, lage film om.
  • – Ringvirkninger tar for seg en situasjon der en gutt er anklaget for et overgrep. Saken henlegges på grunn av vitneuttalelser, og vi får se begge parters reaksjon. Filmen våger å ikke ta noen side i konflikten, men lar tilskueren få kjenne på usikkerhetsmomentene og det ubehagelig uavklarte i situasjonen.
  • – Rustning handler om machokultur og hvilke konsekvenser dette har for hvordan gutter behandler jevnaldrende jenter; at jenter ofte objektiviseres fordi guttene skal demonstrere maskulinitet overfor hverandre.
Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakk med filmskaperen.

Film og animasjon

Film, Trinn: 10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.
 

Fryktens Fromasj

Scenekunst, Trinn: 1-4
En ellevill forestilling hvor Det Gode- ved den kjøkkenhjelpen Fred kjemper mot Ondskapens Rotter og den slemme Kjøkkensjefen Herr Punk.
Klarer han å hindre Fryktens Fromasj fra å nå fram til banketten og forgifte Kong Sølve og hele hoffet (inkludert publikum)! Vi får håpe det. For hvis ikke, er dette slutten på det magiske landet Silverdalen.Først kom:
Del 1: Finagel Felespiller. 
Deretter:
Del 2: Fendelhorgens Flokk.
Og nå: 
Del 3: Fryktens fromasjSlapstick, gjøglerier, dukker og magi er stikkord når Robsrud & Dean atter tar oss med til Silverdalens eventyrlige og mytiske verden, og viser siste del av trilogien "Sangen om Silverdalen".Produsert i samarbeid med Scenekunst Østfold.

GARAGE

Scenekunst, Trinn: 5-7
Mekanikk, egg, kreativitet og et verksted du aldri har sett maken til!
Garage er en skitten og humoristisk teaterforestilling for voksne og barn. Handlingen foregår i et mekanisk verkstedsmiljø. Her møter vi hverdagen til to mekanikere i møkkete kjeledresser som lever enkle liv. De er lidenskapelige og nysgjerrige med en sterkt fasinasjon for hvordan alt rundt dem fungerer. De har maskiner og motorer som kan løse utfordringene de støter på i løpet av dagen. I verkstedet bor også ei høne. Den legger et nytt egg hver dag, og er mekanikernes næringskilde. Hva skjer om høna en dag legger flere egg? Og hva om kilden til mat en dag forsvinner?En fasinerende forestilling som kan inspirere alle oppfinnerspirer! Med Garage har Cirka Teater ønsket å skape en rå forestilling som gir publikum en annerledes teateropplevelse enn det som ofte blir forbunnet med teater for barn. Gjennom humor og nysgjerrighet for mekanikk og kreativitet inviterer vi til en forestilling hvor poesien ligger i det stygge og uslepne, ikke i det estetisk vakre og rene....det ér en historie der, eller det er mange, som vil bli skapt i hver publikummers hode. Er det lille verkstedet et bilde på en jordklode og en sivilisasjon i krise? Hvem er de to stakkarslige mennene som bor på det forlatte verkstedet? Hva har skjedd i forkant? Og ikke minst, hva skjer når den ene høna de har til å brødfø seg tilsynelatende dør...?
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

ISskulptur på Teie Hovedgård

Visuell kunst, Trinn: 9
Vi bygger en form av is i landskapet ved Teie Hovedgård.
Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen, Teie Hovedgård.  Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.Den ferdige isskulpturen vil stå som en lysende illustrasjon i mørketiden.
Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene får ikke en konkret oppgave, men må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.Produksjonen er under arbeid.

ISskulptur under Re Middelalderdager

Visuell kunst, Trinn: 8
Vi bygger en form av is under Re Middelalderdager
Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen, Re Middelalderdager. Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.Den ferdige isskulpturen vil stå som en lysende illustrasjon i mørketiden.
Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene får ikke en konkret oppgave, men må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.Produksjonen er under arbeid.

Jacobs Pianokino

Musikk, Trinn: 5-7
Jacobs pianokino kan beskrives som en klassisk pianopotpourri med et dryss uventede ingredienser. Med utgangspunkt i en klassisk pianokonsert gir pianisten Jacob Nielsen sitt publikum et litt uvanlig innblikk i musikken som spilles og pianoet som instrument. Ved hjelp av humor, fantasi, animasjon og live film skaper Jacob en utradisjonell ramme rundt den klassiske musikken.

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

Kreativ iPad

Film, Trinn: 10
Kreativitet og skaperglede. Elevene lager selv musikk, animasjon og film sammen med Mats og Calixte. Lærerne er co-kreatører og leder en av gruppene.

På slutten av dagen er det en felles visning av det elevene har skapt sammen.
Verkstedet gir elevene kunnskap i å bruke sine mobile padder eller telefoner som et verktøy til å skape egen musikk, animasjon og film.

KROPPENS SPRÅK kroppspryd - stemme - bevegelse

Visuell kunst, Trinn: 7
Vi leker oss inn i tre av kroppens ulike urspråk: kroppspryd, stemme og bevegelse.Elevene får oppleve Elfi Sverdrups sang, og dyreinspirerte lydsmykker med innebygde dyrelyder. Etterpå blir det verksted hvor vi utforsker stemmeklangenes verden. Elevene får også ta på seg smykker som vi har laget på forhånd. De vil være laget med tanke på at barn kan få mulighet til å sette seg inn i forskjellige tilstander, og lærer noe om kroppens ulike språk. Smykkene vil være store, de vil ha sterke kontraster, og f.eks. være inspirert av ord som glad, trist, selvsikker, sint, urolig, søt, utadvendt, lykkelig, sjenert, farlig osv.
Elevene får prøve forskjellige uttrykk, og sammen skaper vi en eventyrreise ved hjelp av smykker, lyd og bevegelse.

Kulturarv 2018/ 2019: ARKITEKTUR - hva er det?

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
ARKITEKTURSå lenge mennesket har eksistert, har det formet sine omgivelser. Arkitekturfaget favner både fortid, nåtid og fremtid. Hvorfor bygde man pyramidene? Hvordan bor folk i verden i dag? Hvordan løser vi overgangen til et bærekraftig samfunn?Arkitektur er et sammensatt fagområde som berører en rekke fag i skolen. Arkitekturfaget omfatter langt mer enn estetisk innsikt og forståelse, det handler om samfunns- og kulturforståelse, bruk og opplevelser av vårt bygde miljø, byer og steder; det handler om økonomi og ressurshold, om teknologien rundt oss, om økologien og energien – og livet vi lever.HVA: En reise i tid, sted og rom. Fokus på forutsetninger for våre bygde omgivelser. Hvordan påvirker omgivelsene og arkitekturen menneskene, og hvilke muligheter har vi til å forme vår egen virkelighet og framtid. Opplegget er delt i to;- teoretisk del med fokus på hva som former ulik arkitektur, og hvordan dette påvirker oss gjennom temaer som historie, religion, samfunnsfag mm.
- praktisk del med fokus på konstruksjon, matematikk og konkrete formingsoppgaver/ øvelser.FORANKRING:
- ”Arkitektur og omgivelser” er nasjonalt valgfag i videregående
- Felles programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram i FormgivningsfagAktuelt og tverrfaglig tema med referanser til undervisningen i andre fag: f.eks. naturfagene, matematikk, samfunnsfag, historie og RLE-fag.

Kulturarv 2018/ 2019: Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".

For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
Fra høsten 2018 vil Vestfoldmuseene utvide tilbudet og tilby fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  • Et nytt formidlingsopplegg vil komme til høsten 2018: Nord-Jarlsberg museene skal formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:
Kontaktperson:Nord-Jarlsbergmuseene: Camilla Velle: e-post: camilla.velle@vestfoldmuseene.noTlf: 404 72 459Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 på Holmestrand videregående skole og Sande videregående skoleMaks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.Opplegget gjennomføres på Holmestrand bibliotek og det er mulighet for å ta imot en klasse før lunsj, og en klasse etter lunsj. Tidspunkt for oppstart: kl. 10.00 eller kl. 12.00, eller etter avtale.KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
 
.

Kulturarv 2018/ 2019: Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.
Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dks

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2018
Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og vi dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september
Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/dks-kulturvertkurs-2018           

LABYRINTER - André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk

Musikk, Trinn: 1-7
De aller fleste har i løpet av sin barndom støtt på lyrikeren André Bjerkes barnedikt: Fortellinger om furuklatrende bestemødre, pyramidebyggerne, fru Nitters datter og andre tungebrekkende historier. Vittige og ville leker med alfabetet som byggeklosser, bokstavelig talt. I de samme samlingene finnes også dikt med alvorligere klang; om fuglen Pampistiko Pampibanon, som sørger fordi den ikke finnes, og om fløytisten som blåser så hardt i sin fløyte at tonen nekter å komme ut.I Karoline Krügers teaterkonsert blir publikum både tilhørere og deltagere, gjennom tekst, rytme og sang, der hun blant annet fabulerer rundt spørsmål som: Blir verden til når vi ser på den?

Lekene slår tilbake! (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Er barbiedukken din en hemmelig spion? Er hoppetauet ditt en livsfarlig maskin? Kan spaden din hjelpe en ensom gutt? Kan sprettballen din være et eple på verdens siste epletre?

Forestillingen "Lekene slår tilbake" består av improviserte historier basert på lekene barna i publikum har med seg. Historiene forandres fra gang til gang. Et inkluderende og engasjerende teater hvor barna kan la seg inspirere til å lage sine egne historier. Teater kan oppstå hvor som helst - av hva som helst.

“Lekene slår tilbake!” har turnert for mange tusen norske barn og har vært invitert til en rekke internasjonale festivaler og teatret de siste årene.

NB! NB! Hver klasse må ta med 2-3 leker hver til forestillingen.  

Litteratur 2018/ 2019: Den yngre Edda - Liv Gulbrandsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Den yngre Edda, skrevet av Snorre Sturlason omkring år 1220, er en hovedkilde til kunnskap om norrøn mytologi og skaldskap. Her finner vi en samlet fremstilling av den Norrøne gudelæren, med mesterlige gjenfortellinger av de gamle mytene, slik som Tors fiske og Balders død. Liv Gulbrandsen har svettet og studert guder og kjenninger, og tar oss nå på en forrykende reise fra urtiden via Ragnarok til livet i Åsgård.
For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!

Litteratur 2018/ 2019: Dette livet eller det neste - Demian Vitanza

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Demian Vitanza vant nettopp Ungdommens kritikerpris for boken Dette livet eller det neste. Boken forteller den sanne historien om unggutten Tariq fra Halden, som ikke følte seg hjemme nok i det norske samfunnet.
Boken er et resultat av et skrivekurs Demian holdt for et par år siden i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han en dømt fremmedkriger som ønsket å fortelle om sitt liv. Resultatet ble en roman som hovedsakelig er basert på den innsattes egen historieSyv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2017, og kåringen skjedde 16. mars. I juryens begrunnelse heter det blant annet: «Vi mener at dette er en utrolig viktig bok, både på grunn av temaene den belyser, men også på grunn av den nye vinklingen vi får. Boken gir et innblikk i hvordan en ung gutt formes av samfunnet, kulturen og religionen som omgir ham. […] Selv om den fokuserer mye på forståelse og går i dybden på kompliserte tema og hendelser er den lettlest. Det synes vi er imponerende. Alle lesere ble inkludert i opplevelsen av boken.»   - Årets vinner har engasjert alle typer lesere. Juryen sier det er en lettlest og kompleks bok som speiler noen vår tids store spørsmål. Dette er en gave til norsklærere, bibliotekarer og andre formidlere. Sjelden har vi sett at en bok engasjerer så mange, så sterkt, sier prosjektansvarlig i Foreningen !les, Bjarte Bakken.
Boken er utgangspunkt når Demian Vitanza møter elevene rundt på de videregående skolene.

Litteratur 2018/ 2019: En fremmed i verden - Simon Stranger

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
I dette prosjektet vil forfatteren Simon Stranger vise lysbilder fra en seiltur over Atlanterhavet og en reise til Sør-Afrika, sammen med opplesning fra romanen En fremmed i verden. En personlig forestilling om så forskjellige temaer som adopsjon, apartheid, seiling, tilhørighet og psykiske lidelser hos unge.

En fremmed i verden, roman 2012
"Mannen i passkontrollen var kledd i militæruniform og smilte bredt da han så navnet mitt.– So what have we here ...? sa han og lo kort. – A stranger?! Well, fortsatte han med et bredt smil, – Welcome mr. Stranger."Seksten år gamle Noah er en svart adoptert gutt, som bor i et av Cape Towns bedre strøk. Han er et barn av det nye Sør-Afrika – regnbuenasjonen. Men likevel tvinger spørsmålet seg fram: Hvor kommer han egentlig fra? En tilfeldighet setter ham på sporet, og Noah begir seg ut på sitt liv reise.I april 1652 seiler den nederlandske oppdageren Jan van Riebeeck til sydspissen av Afrika med mannskap, kone og barn. Han har fått i oppdrag å etablere den første europeiske bosetningen på kappunktet. Men hva venter ham der? Og, ikke minst, hvem?Like før jul i 2010 erkjenner Simon Stranger at romanen om Noah, den svarte adopterte gutten fra Cape Town, har stoppet opp. Han får den ikke til. Men hvorfor er han egentlig så opptatt av dette? Av land langt borte? Av adopsjon? Av de fremmede i verden? Svarene finner han i sin egen families historie, og gjennom den blir også en ny og anderledes roman til.
En fremmed i verden består av flere dramatiske fortellinger, som samtidig henger sammen på et gripende og originalt vis. Romanen beveger seg langt, både i tid og rom, og undersøker spørsmålet ethvert menneske, enhver familie og enhver nasjon til slutt må spørre seg: Når begynte vår historie?

Luft & Kjærlighet

Musikk, Trinn: 1-4
Et blåseinstrument trenger bare to ting for å være lykkelig…

Stakkars Kalle Trompet er lei seg. Han liker den smekre Siri Trombone, men hun vil være kjæreste med den rampete, bråkjekke Saxofon-kjekkasen. Hva skal han gjøre?  Kalles bestevenn, Tuba-Lars, setter i gang for å hjelpe sin venn. Går det bra til slutt?

Lars Andreas Haug bruker blåseinstrumenter, originalskrevet musikk, improvisasjon og elevenes egen fantasi til å fortelle historien om ”Luft og kjærlighet”. Dette er en historie som gjentar seg med utallige variasjoner hver eneste dag i skolegårder over hele verden: Historien om kjærlighet og vennskap.

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 5-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

Lyspærerøtter og Zalobananer

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Kunstneren Siri Berqvam kommer på besøk med et helt spesielt puslespill som kan settes sammen på uendelig mange måter. Sammen med Siri skal vi se på brikkene, studere hvordan de ser ut og finne ut hvor de kan få en plass.LærerveiledningSlik beskriver kunstneren Siri Berqvam hva som skal foregå:Opplegget består av to hoveddeler, den ene er en kunstformidlingsdel basert på elevenes delaktighet. Jeg viser verkene ”Tomgods” og ”Et lite stykke eventyrland”. Disse tekstile skulpturene er utgangspunktet for en filosofisk samtale, der berøring, lukt og humor inngår. Jeg bruker mine skulpturer aktivt for å pirre nysgjerrigheten for det lille og underlige i det hverdagslige. Seansen starter med at barna sitter sammen i en halvsirkel foran de to tildekte skulpturene. Jeg avduker en og en skulptur, slik at vi kan ha mest mulig fokus på akkurat denne i samtalen. Jeg lar dem lukte og kjenne på verkene. Vi trekker en parallell til puslespill, som også handler om hverdagslige motiver. Jeg viser hvordan vi ved hjelp av ”veier” kan sette brikkene sammen.Den andre delen består i at elevene selv skal sette sammen et mykt puslespill, 100 brikker i str. 30 x 30 cm. Disse har jeg sydd, brodert og malt på grått ullstoff. Motivene er gjenkjennelige og er hentet fra hverdagsliv; symboler, gjenstander, natur, kultur. Elevene deles inn i tre eller fire grupper, som bytter på å finne brikker og sette disse sammen. Elevene skal prøve å sette brikkene sammen slik at det oppstår nye og morsomme bilder eller mønster. Vi ser på hvordan fargene også spiller en rolle og elevene få en taktil erfaring i tillegg den visuelle. Når alle brikkene er lagt ut over gulvet, går vi på oppdagelsesferd i puslespillet. Til sammen danner alle fragmentene et tekstilt verk. Vi undersøker hva vi ser, elevene får komme fram og vise sine favorittfigurer som har oppstått i flaten. Vi ser etter fargekombinasjoner, mønster, linjer, humoristiske og absurde kombinasjoner.Det vil være så mange løsninger på sammensetningen av brikkene, at resultatet aldri vil bli det samme i de ulike gruppene. Helt til slutt avduker jeg en siste skulptur, der ideen er hentet fra puslespillet

Mari Moen Holsve - Den fantastiske frykten

Litteratur, Trinn: 7
Hva er det å være redd? Når er det berusende og spennende - med skumle bøker og skrekkfilmer - og når er det vondt og ubehagelig? Mari Moen Holsve forteller fra sin egen grøsser Ingen sover trygt i natt, og deler erfaringer med å leve med generalisert angstlidelse.
Holsve bruker sin egen grøsserroman som eksempel på den deilige frykten, den vi liker å føle på - den som er trygg. Vi mennesker trekkes mot det skumle, samtidig som vår egen frykt kan lamme oss totalt - særlig hvis vi sliter med angst. Holsve har selv angst, og forteller hvordan det er å leve med, hvor i hjernen frykt skapes, og hvorfor.
Dette er ikke en skrekkforestilling for barn. Vi reflekterer rundt frykten og viser aksept for den - for vi trenger frykt, og frykten i seg selv er ikke farlig, selv om den kan oppleves skummel.
Forfatteren ønsker å ha god kontakt med alle skoler i forkant med tanke på eventuelle angstlidelser eller psykiske lidelser hos elever som skal delta på arrangementet.

Mullah Sigurd (Turnekompaniet)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Det er ikke uvanlig å anvende argumentet "Nordmenn har selv vært innvandrere i Amerika" når man diskuterer innvandringsspørsmål. Er det sammenlignbart?
Er det ikke bare en floskel? Blir det ikke for enkelt når vi opplever enorme kulturforskjeller i vårt møte med imamer, arrangerte søskenbarnsekteskap og krav om respekt for egen kultur og plass til sin religionsutøvelse?Turnékompaniet består av fire søsken. Denne forestillingen er bygget på fortellingene om deres egen oldefar, Sigurd Folkestad, utvandrerpresten som reiste fem kirker i Wisconsin, prekte på sitt morsmål i alle sammen og lot sin nesteldste datter gifte seg med fetteren sin hjemme i Norge.Søsknene ser på disse historiene slik de har fått dem overlevert og hvordan det er å møte dagens virkelighet med disse historiene som en viktig del av sin selvoppfattelse.Sigurd Folkestad, (1877-1963) norsk-amerikansk prest og forfatter. Virket som prest i Wisconsin i en årrekke, fungerte 1920?25 som generalsekretær i Nordmanns-Forbundet, Oslo; 1925?47 var han prest i Østre Aker. Folkestad gav ut tre diktsamlinger i USA, På kongevei (1911), Flytfugl (1916) og Fra utflytter-kampen (1919).Utdrag fra «Norsk - Amerikansk nationalsang»Av Sigurd Folkestad
Vi bygger oss hjem paa Amerikas jord
Som fribaarne sønner af Norge, vaar mor.
Vi bor her med arvens og odelens rett,
vi folk af Leif Eriksons vidfarne ætt.
Den kjæmpe fra Storhavet, stormgraatt og stridt,
Fandt landet her vester og tog det som sitt.
Til Vinland det gode, hvor hver mann er fri,
Har ætten hans odel. Og ætten er vi.
Aarhundrer har glemt det. Men se, da den kom,
Kleng Pedersens voksende innvandrerflom
Og ryddet sig jordvei og grundet sig hjem
Med vilje, som vaaget og sa: ´Vi skal frem!´Støttet av: Spenn.no og Hedmark fylke

Musikk 2018/ 2019: Kringkastingsorkesteret: KORK

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•Kringkastingsorkestret er Hele landets orkester, med en helt spesiell plass i hjertet til musikkelskende nordmenn. Med sitt svært allsidige repertoar er de sannsynligvis det orkesteret du hører aller oftest - på TV, radio eller internett - og på alle konsertene, om det er i NRKs Store studio eller i en konsertsal nær deg. Nå får vi en konsert spesialprodusert for DKS Vestfold med klassisk musikk i ung innpakning!
•Kringkastingsorkestret er et orkester på høyt internasjonalt nivå. Samtidig er det et fleksibelt orkester, som spiller alt fra det symfoniske repertoaret og samtidsmusikken, til pop, rock, jazz og folkemusikk. Blant siste års samarbeidspartnere kan vi nevne Kaizers Orchestra, Mari Boine, Jarle Bernhoft, Diamanda Galàs, René Fleming, Andrew Manze, Anna Netrebko, Gregory Porter m. fl. Hvert eneste år spiller Kringkastingsorkestret med de store stjernene på Nobel-konserten som sendes til millioner av seere verden over.Orkesteret er i dag fylt med de beste blant klassiske instrumentalister, musikere som setter allsidighet og lekenhet høyt, og med en sterk uvilje mot å dele musikken inn i båser. All musikk skal fremføres med samme høye kvalitet og engasjement

Møte med musikk

Musikk, Trinn: 8-10
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.
Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Bakkeåsen ungdomsskole
Facebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

Norgeshistorien på 45 minutter!

Scenekunst, Trinn: 8-10
Istid, vikinger, kriger, danske konger, svenske konger?. Så, i 1814: PANG! Nok er nok!Den 10. april 1814 møttes 112 menn (embetsmenn, bønder og borgerskapet) på Eidsvoll, blant andre «Akershusbenken» bestående av Anker, Falsen og Kollerud,  for å danne Norges grunnlov.I seks uker diskuterte de, spiste store mengder kalvekjøtt, drakk portvin og Cognac, kranglet, og ble til slutt enige. Teater Joker vil gi ungdom en humoristisk, men også kritisk gjennomgang av historien og tilblivelsen av Norges grunnlov, langt unna en tørr historietime!1814! er en co-produksjon med Akershus Teater og DKS Akershus
Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Akershus Fylkeskommune, Norsk Komponistfond og Fond For Utøvende Kunstnere.

Ringeren i Notre-Dame

Scenekunst, Trinn: 5-7
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman «Ringeren i Notre-Dame» fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo- den vanskapte ringeren, Frollo- presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med Skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar oss med inn i Paris gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.

Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.

Sara & Arash

Musikk, Trinn: 8-10
Sara & Arash lager fengende hiphop-låter med sosial brodd. Søskenparet har foreldre fra Iran, er født i Steinkjer, vokst opp og bor i Kristiansand og rapper på vaskeekte sørlandsdialekt. De rapper om oppvekst, flerkultur og hverdagsrasisme, men mest av alt om å se lyst på livet.Sammen med DJ IsmaL blir dette en energisk og spontan opplevelse, så slipp deg løs og nyt konserten sammen med klassekamerater og venner.Se denne saken: http://www.nrk.no/sorlandet/sara-og-arash-vil-rasisme-og-fordommer-til-livs-med-ny-lat-1.12056962

Scenekunst 2018 / 2019: 1066 - Slaget ved Stamford Bridge (Statsteatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Statsteatret angriper norgeshistorien og kongesagaene med respektløs dødsforakt. Det du trodde du visste om det berømte slaget kan bli snudd på hodet når de rutinerte skuespillerne går løs på historien som en teatral versjon av Mythbusters. Lever vikingen i oss fremdeles? Dette er en tragikomedie om et av de verste slagene i norsk historie, der 5000 nordmenn mistet livet i forsøket på å erobre England.Historien kretser om dagene før slaget ved Stamford bridge, og vi møter blant annet: En konge, Harald Hardråde, preget av tunge depresjoner. Hans sønn, Olav, som sliter med vektproblem og et alvorlig forhold til Gud. En skald, Tjodolv, som drømmer om å skrive en bestselger i en verden av analfabeter, og en landsforvist engelsk Jarl, Toste, som sliter sosialt og har et mulig rusproblem.Møt fire svette menn som med vekslende imponerende fysikk gir alt for Norge. Velkommen til en drøy time fylt med drama, action, historie, humor, krim og kjærlighet. ADVARSEL: Det vil bli brukt et meget eksplisitt språk, samt menn som kysser. Det vil også bli stekt vafler, hvilket kan medføre stekeos.I rollene: Gard B. Eidsvold, Cato Skimten Storengen, Kim Sørensen og Per Kjerstad.
Regi og manus: Yngve Sundvor.
Varighet: ca. 1 time og 15 min.

Scenekunst 2018 / 2019: Fighting Gravity (Åkken Bom produksjoner)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt.
Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner. Gjennom tekst, bevegelsesmateriale, og videoarbeid undersøker forestillingen hva slags maktstrukturer som ligger bak disse kreftene. Forestillingen er en ode til ungt mot, og en påminnelse om at gammeldagse tanker og konservative holdninger lever i beste velgående inn i vårt nye millennium. Forestillingen er en teaterlek med tre skuespillere som gjennom både utrerte karakterer, og tekster av mer poetisk karakter, viser diskrimineringens forskjellige ansikt. Forestillingen tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Utøvere:Andrea Jervell Norvik, Marie Hafnor, og Henrik Roshauw Tidemann.
Koreograf: Marianne Kjærsund
Regi: Anders Borchgrevink
Produsent: Åkken Bom Produksjon v/ Anders Borchgrevink i co-produksjon med Brageteatret
Lys: Oscar Udbye
Musikk: Torgny Amdam og Mattis Tallerås.
Scenografi: Anders BorchgrevinkTekster av: Anders Borchgrevink, Andrea Vik, Kristoffer Veiersted, Sulekha Ali Omar og Nelly Winterhalder.

Scenekunst 2018 / 2019: Heartbreak

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
HEARTBREAK beveger seg i skjæringspunktet mellom fakta, forskning, kunst og private betroelser. Med utgangspunkt i hjerneforskning, i sosialpsykologisk forskning, i hardtslående tekster, i heftig musikk, i pinlige erfaringer, i humor, i videointervjuer med mennesker som deler sine erfaringer, og ikke minst i film og intervjuer fra forskningsmiljøet, er Heartbreak en performance lecture i et dokumentarisk landskap.
En vil aldri møte personer med kjærlighetssorg på samme måte, etter å ha sett Ingvild Hogstads Heartbreak, skrev Varden etter urpremiere 16 februar 2018 på festivalen Vinterscenen og ga forestillingen terningkast 6!Hva skjer i hjernen når hjertet blir knust? Burde vi heller si: jeg elsker deg av hele min hjerne? Det er nemlig der det verste marerittet utspiller seg.
Skuespilleren Ingvild Hogstad legger sin egen hjertesorg under lupen og spør: Hva skjer i hjernen når hjertet blir knust? Burde vi heller si: jeg elsker deg av hele min hjerne? Det er nemlig der det verste marerittet utspiller seg. Ingvild er alene på scenen, men hun har filmet intervjuer både med en hjerneforsker, og med 10 ulike mennesker som forteller fra sine opplevelser av brudd (den yngste er 17 år). Slik møter publikum et mylder av fortellinger som veves sammen.De fleste opplever kjærlighetssorg minst en gang i livet, og ofte inntreffer den brutalt i ungdomsårene. En hjertesorg kan sammenlignes med tortur for hjernen. Nevrovitenskapen kan i dag beskrive hva som foregår i hjernen når man er under et slikt angrep, dette åpner for helt nye tankebaner rundt tematikken.Det å forstå hva som skjer i hodet og kroppen reduserer sjansen for å bli stående fast i panikken.

Scenekunst 2018/ 2019: Do Not Feed the Trolls

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Do Not Feed the Trolls er ei teaterforestilling som tar for seg råskapen, skadefryden og den håplause idiotien hos moderne internettroll. Inspirert av sanne historier om trakassering på nett, nordiske troll, og med kompaniet sin heilt særeigne stil, lar the Krumple publikum oppleve noko som ellers skjer i det skjulte. Ved å balansere mellom det humoristiske og det ubehagelege konfronterer kompaniet publikum med spørsmålet: er eg sjølv ein del av dette fenomenet?Do Not Feed the Trolls fortel historia om Lisa Holloway, ei alminneleg jente som vågar seg ut på internett. Isolert og lei oppdagar den 14 år gamle Lisa den digitale røyndomen av sosiale media. Ho vert raskt ein tilfeldig kjendis i denne verda, men samstundes blir ho gradvis terrorisert av ein hærskare av idiotiske, parykk-kledde troll. Trolla verkar fast bestemt på å øydelegge sjølvtilliten hennar, ryktet hennar og truar heile Lisa sin eksistens …I teaterstykket, som er forkledd som ein enkel bokturné, tek the Krumple publikum med på ei marerittaktig reise inn i ei verd av internett-trolling for å gje publikum ei kjensle av både ubehag og skadefryd. The Krumple fokuserer på korleis kommunikasjonen mellom menneske drastisk endrar seg når ein har ei anonym maske å gøyme seg bak. For kven er eigentleg desse trolla, og kva er det som driv dei?

Forestillinga er støtta av: Scenekunst Østfold, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, SEANSE og Juritzen Forlag.

Scenekunst 2018/ 2019: Minnenes Museum (NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Minutter, kanskje timer
av din egen eksistens

som du har glemt,
men som jeg husker.

Du lever et hemmelig liv
i en annens minne.

Tor Ulven
Vi kan ikke helt stole på minnene våre, og allikevel eksisterer det ingen annen virkelighet enn den vi bærer med oss i hukommelsen. Hvert øyeblikk vi lever, får sin betydning takket være fortiden. Nåtid og fremtid ville miste all mening hvis fortiden var visket ut av bevisstheten vår. Mellom oss selv, og ingenting, står vår evne til å minnes.

 NiE setter opp sitt eget lille flyktige museumsbygg. Inne i et rom fylt av minner rekonstruerer fem mennesker et liv som er slutt. To brødre, en nabo, en lærer og en kjæreste. Med varme, musikk, og humor forteller de historier om en de har mistet.
En bror, en elev, en nabogutt, den første kjærligheten.
Publikum sitter tett sammen inne i det intime lokalet som kan minne om et arkivrom, og opplever skuespillerne og historiene på nært hold. Etter forestillingen åpner skuffene i arkivet seg, og blir til et lite museum, et refleksjonsrom med ulike sanseopplevelser som kan vekke assosiasjoner til eget liv og egne minner. OM NIE
NiE vant Gullsekken for beste produksjon i Den Kulturelle Skolesekken i 2011. De har produsert 16 originale
forestillinger og turnert over store deler av verden. Den tematiske overbygnigen i NiEs arbeid finnes i
spennet mellom historie, minne og traume. Arbeidet handler ofte om håp, overlevelse og livskraft. NiE
arbeider alltid med et multinasjonalt ensemble. I denne forestillingen møter vi utøvere fra Norge, Tsjekkia,
England og Belgia. Forestillingen spilles på norsk og engelsk.
-
PUBLIKUM REAKSJONER
“Forestillingen treffer målgruppen veldig godt, samt alle aldere oppover. Dette er en forestilling som gjør like
stort inntrykk på oss, som de eldre i salen. Forestillingen får deg til å tenke og reflektere over temaet stykket
angår. Vi anbefaler Minnenes museum på det sterkeste. Tusen takk til NiE for denne fantastiske
forestillingen.”
Les resten av anmeldelsen her:
http://scenekunstbruket.blogspot.no/
“En vakker, rørende, sår, morsom og sterk forestilling om livet...på godt og vondt. Håper den blir spilt mye :-)”
-
PRESSE utklipp
NIE har skapt seg en posisjon som grunnleggeren av et reelt, og utfordrende flerspråklig musikkteater.
The Stage (Fagtidsskrift for teater i Storbritannia) om Mitt Liv med Hundene
This exceptional ensemble combines exquisite, highly physical acting and wonderfully integrated live music.
The Daily Telegraph on ‘The End of Everything Ever’

NIE PRISER og nominasjoner:
2002 – Jury Award Days of Youth Theatre Festival, Mostar, Bosnia (Nesten Glemt Fortid / Past Half
Remembered)
2004 – Beste Barne og Ungdomsforestilling ASSITEJ Festivalen, Kristiansand, Norge
(Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2004 – Nominert for beste utenlanske gjestespill i 2004, Toronto, Canada (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2004 – Award for Artistic Creativity, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Mi Lange Reise Heim / My Long Journey Home)
2004 – Nominert for Edinburgh Fringe Festival Best Ensemble Performance i The Stage Awards for Acting Excellence (Mi Lange Reise Heim / My Long Journey Home)
2005 – Award for Best New Work, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2005 – Årets utmerkelse i 2005, Østfold, Norge (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2006 – Herald Angel Award, Edinburgh Festival, UK (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2006 – Total Theatre Award, Edinburgh Festival, UK (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2009 – Best Practice Award from the EU Youth in action programme (NIE Seminar)
2010 – Beste Barne og Ungdomsforestilling ASSITEJ Festivalen, Kristiansand, Norge (Mitt Liv med
Hundene / My Life with the Dogs)
2011 – Gullsekken for beste scenekunstproduksjon (Kollaps / Everything Falls Apart)
2011 – Danse og teatersentrums scenekunstpris (Mitt Liv med Hundene / My Life with the Dogs, !
! Kollaps / Everything Falls Apart)
2011 – Honorary President Award, ASSITEJ World Congress Malmø, Sverige (NIE`s arbeid 09 -11)
2011 – Grand Prix Award, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Hav / Tales from a Sea Journey)
2011 – ASSITEJ Serbia Jury Award for Best Artistic Achievement, TIBA Festival, Beograd, Serbia
 (Hav / Tales from a Sea Journey)

NIE Teater
Stormmusberget 9, 1684, Vesterøy, Norway
tel: +47 41231310 email: iva.moberg@nie-theatre.com, www.nie-theatre.com, Facebook: Minnenes Museum

Scenekunst 2018/ 2019: Underkastelser. Eller enden av tunellen (Teater Ibsen)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
•UNDERKASTELSER
Eller enden av tunellen
har premiere i Skien 22.februar 2019, og forestillingen skal ut på vanlig turne i Telemark og Vestfold. Spilles for DKS i uke 10.
•HVA:
Norgespremiere på en ny dramatisering av romanen Underkastelse av Michelle Houellebecq. Omstridt roman om islamsk overtakelse av Frankrike i år 2022. Romanen ble utgitt samme dag som det forferdelige angrepet på Charlie Hebdo-redaksjonen, og forfatteren prydet forsiden på samme magasin.
•HVEM:
•Regi og dramatisering: Tore Vagn Lid•Skuespillere: Stian Isaksen, Marina Popovic, Patrik Asplund Stenseth, Mathilde Skarpsno og Ola Otnes
6 elever fra vgs vil være en del av produksjonen i og utenfor scenen.
•VISJON:•Muslimske og vestlige måter å leve på er uforenlige, svarer annenhver nordmann i en undersøkelse Norsk Medborgerpanel har gjennomført.•Frykten for «Eurabia» er gjeldende for store deler av befolkningen. Denne frykten skal teatret møte. Ikke med fasitsvar og moralsk pekefinger, men undrende, utfordrende og undersøkende.
Forestillingen skal eksperimentere med holdninger og utfordre på fordommer.
TEMA:
Hva er politisk korrekthet?
Porno
Kapitalisme
Fremmedfrykt
Pedagogisk tilnærming vil blli utarbeidet

Scenekunst 2018/2019: På havets bunn (Det stille teateret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Bli med på en vakker, ordløs oppdagelsesreise ned i havdypet.
Glitrende fiskestimer stryker forbi, mens maneten duver sakte med bølgene. En sjenert eremittkreps våger seg fram fra sitt skjulested, og kamskjellet vokter sin hemmelighet.En undrende forestilling inspirert av Inger Hagerups dikt "På havets bunn står skutene”.
Støttet av Norsk Kulturråd, Fond For Utøvende Kunstnere og Vestfold Fylkeskommune.

Screening

Visuell kunst, Trinn: 5
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Selfie

Musikk, Trinn: 8-10
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

Sherlocks siste sak: Tåken (Robsrud & DeaN)

Scenekunst, Trinn: 8-10
«I dag lever vi i et postfaktuelt samfunn!»
Slik starter ”Tåken”, som ytre sett, er en pastich over Sherlock Holmes historien: ”Hunden fra Baskerville” av Conan Doyle.
Bli med på en satirisk og interaktiv tomannsforestilling satt i en anakronistisk Sherlock Holmes-verden som spenner seg fra 1800- til 2000-talletHva er løgn? Hva er sannhet? Du må ta stilling til det som blir presentert som fakta, og spørsmålet er: vil du klare du å finne morderen?Dette er Robsrud & Deans 25 års jubileumsforestilling og tar utgangspunkt i Vaudeville tradisjonen.Vi gir ordet til "UNGE STEMMER" en gruppe ungdom som skriver om alle forestillinger på "Showbox":

Vi har sett mange fine og spenstige forestillinger i løpet av denne uka, men den beste av dem er garantert ”Sherlocks siste sak: Tåken”.  Forestillingen bygges opp på løgner og sannheter og den får publikum til å ta stilling til problemene. 

Skuespillerne virkelig traff oss med den hysteriske humoren sin, som var nokså genial
 
Alt i alt en strålende oppvisning!
Forestillingen er produsert i samarbeid med Akershus Teater.

Simon Stranger - Kokotopia

Litteratur, Trinn: 6-7
Kokotopia er en gjennomillustrert bokserie, der hver bok skal ta for seg én epoke i verdenshistorien, men med de samme hovedpersonene i alle bøkene.
Forestillingen består av 45 minutter med humor, opplesning, bilder og interaksjon med publikum, av og med hovedpersonen Don Simon Quijote fra bok nr. 1 som kom i januar 2018. Forfatteren byr på illustrasjoner på lerret, gjenstander fra epoken og mye latter i et prosjekt som oppmuntrer til leseglede og historieforståelse.

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

NB: Forestillingen spilles for 1-7 trinn i Sandefjord og Re, og 1-4 trinn i Færder, Holmestrand og Sande.

Trufilotten

Scenekunst, Trinn: 1
Naturforskeren Lonnie har noe spennende å fortelle. En mystisk skapning befinner seg rett i nærheten, en som ingen har sett før. Det er en Trufilott! Trufilotten ser merkelig ut og beveger seg veldig rart. Lonnie har alltid ønsket å møte en Trufilott og er ivrig etter å få forsket på den, men Trufilotten har sine egne påfunn og det hele blir et eneste stort spetakkel. Er trufilotten bare rampete, eller er det noe Lonnie ikke forstår?Hvordan møter man noen som er veldig annerledes fra en selv? Og kan man lære noe av hverandres ulikheter?

Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill i Gildehallen.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.20. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10.

Vikingtid - En dag på Kaupang

Kulturarv, Trinn: 6
Kaupang – et viktig handelssted og Norges første by.
En dag som viking på Kaupang, er en opplevelsesrik dag for elevene. Dagen inneholder aktiviteter som vil gi elevene en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant handel og håndverk. Elevene skal innom fire stasjoner i løpet av dagen.Dagen starter med en felles velkomst og praktisk informasjon.1. Handelstedet Kaupang og håndverk
Slindring inne i Kaupanghuset og besøk i utstilling.
2. Stokkekløving
Elevene blir kjent med de mange verktøyene vikingene brukte i skipsbygging, og de får selv prøve seg på teknikker for å kløyve stokker.
3. Handel og varer
Elevene besøker en handelsbod og deltar i økonomispill i vikingeånd.
4. Livet på Kaupang
Leseteater om hverdagslivet på Kaupang.Felles oppsummering av dagen og evaluering. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med Midard i god tid før de skal på Kaupang.

Visuell kunst 2018/ 2019: Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i DKS Vestfold skoleåret 2017 - 2018 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Visuell kunst 2018/ 2019: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger.
 26. Mai-16. September: Fri luft - Kitty Kielland
Det tilbys et spesielt formidleropplegg til denne utstillingen i uke 37 med forestillingen "Søstre".
På Haugar Vestfold Kunstmuseum vil vi vise forestillingen i forbindelse med utstillingen av Kitty Kielland, som også var en foregangs kvinne i sin tid. Hun var en feminist som tok meget ukonvensjonelle valg og det er akkurat det vi gjennom denne forestillingen vil gi en hyllest. Se vedlegg.
5.mai - 7.oktober: Stille Lys -  Morten Krogvold
April - mai 2019: Espen Didrichson - fotocollage.
Se mer på www.haugar.com
Skolen bestiller tid direkte med Haugar, men må meldes inn til DKS Vestfold. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»

Visuell kunst 2018/ 2019: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon
«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
23. november - 24. mars Edward Burtynsky - Man and Earth. Lights and Shadows. og
                                            Rune Eraker - Det blinde øye.
Utstillingen ses i sammenheng og fokuserer på menneskets spor i naturen, og klimaendringer. Utstillingene kan ses opp mot temaet bærekraft.
Formidlingen vil være dialogbasert, og ta for seg miljøet og hva vi kan gjøre. Verksted som tar for seg et bærekraftig samfunn.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: http://www.preusmuseum.no/Opplev-utstillingene/Kommende-utstillinger

Visuell kunst 2018/2019: Et blikk på hverandre

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Et blikk på hverandre  - Kunstverksted med fotografi og lydlandskap for barn og unge med behov for tilrettelegging.
I kunstverkstedet Et blikk på hverandre skal elever med spesielle behov portrettere hverandre med fotografi og lydlandskap. Å åpne seg selv for portrettering er sårbart, og krever mot og styrke. Gjennom dette verkstedet er håpet at elevene kan finne motet og styrken som bor i dem.
Ved hjelp av enkelt forarbeid og to skoledager, skal produksjonen skape et personlig portrett av den enkelte elev som deltar på workshopen. Portrettene består av en serie fotografier i tillegg til beskrivende lydlandskap og musikk redigert i en selvstendig videofil. Alle som deltar skal bli portrettert og selv portrettere en medelev.Portrettene kan inkluderes i en utstilling, og å godta publisering i kunstnerisk sammenheng er en del av Et blikk på hverandre. Besøk oss gjerne på www.etblikk.no for å lese mer om prosjektet eller for å se noen av portrettene som allerede er blitt laget."

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

Den hemmelige bakgården

Scenekunst, Trinn: 2-3
Vilde og Vilja er på tur og finner en hemmelig bakgård i selveste rådhuset i Porsgrunn.
Noen ganger er det utrolige sant, andre ganger bare en god historie. I huset der alt kan skje er det i alle fall aldri kjedelig!Og av og til er det den som er redd, som må være den virkelig modige… Vilde og Vilja er nemlig veldig forskjellige. Vilde er modig, elsker spenning og ser muligheter i det meste. Hun går inn der Vilja ikke tør og ser spennende eventyr der Vilja  ser farer.
Forestillingen benytter seg av byens egne rom som spilleareal og tar med seg publikum i en fantasifull fabulering omkring rommene som omgir dem. Lek med forholdet mellom stort og lite, skummelt og spennende, virkelighet og fantasi står sentralt. Det vi hører, det vi ser og det vi forestiller oss - sammen.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter